Renoveren oude voordeur (houtrot in stijlen)

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Beste forumleden,

Een vraag i.v.m. het renoveren van een oude voordeur (van 1953) waarvan de onderste 10 a 20 cm rot rot is door regeninslag. Ik had de deur graag gerecupereerd om budgettaire redenen en vanwege het karakter ervan, maar geen idee of dit haalbaar is.

Ik heb de deur al ontdaan van de rotte panelen en dorpel, ook heb ik de onderste rotte regel er van tussen gezaagd. Met uitzondering van de onderste delen van de stijlen is het hout nog in goede staat. Zie foto's.

Mijn vraag is vooral: valt zoiets nog te redden? Ik dacht bijvoorbeeld om de stijlen in te korten en onderaan nieuw hout te verlijmen? Voor de concrete uitvoering heb ik geen idee... Onderste scharnier moet ook terug geplaatst worden want behoud liefst ook de omkasting.

Kan iemand me op weg helpen? Alvast bedankt!

Knipsel.JPG
In zijn geheel

IMG_20171206_220332.jpg
Panelen eraf en onderste regel er van tussen gezaagd. De eerstvolgende regel is vochtig geweest, maar niet rot (als ik met de schroevendraaier prik, dof geluid doch prik er niet door)

IMG_20171206_220400.jpg

Vooral de rechter stijl is vanonder zo rot als iets...
 

Bijlagen

  • IMG_20171206_220332.jpg
    IMG_20171206_220332.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 396

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Het valt altijd te redden echter is deze deur het wel waard? In mijn ogen is ie niet bijzonder. Er zijn veel oude mooiere deuren op mp te koop of bij handelaren in oude bouwmaterialen en als je geluk hebt in een kliko bak.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) echter is deze deur het wel waard?
De vraag van de TS was niet of de deur het waard is, maar hoe deze te repareren. Daarvoor hangt het van de kennis en kunde van de eigenaar af of de deur kan worden hersteld.
Ik zie op de foto's geen werkplaats, geen werkbank, weinig gereedschap. Met deze weinige info laat de vraag hoe te werk te gaan, zich lastig beantwoorden.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik had de deur graag gerecupereerd om budgettaire redenen en vanwege het karakter ervan, maar geen idee of dit haalbaar is.

De vraag van de TS was niet of de deur het waard is, maar hoe deze te repareren.


Nou ja, tussen de regels door lees ik dat er toch ook wel een beetje in. Maar met
wat lange deuvels en een handzaag kom je een heel eind lijkt me, ook zonder fancy gereedschap. Maar een goede zaag, beitels, boor, houtklemmen en lijmklemmen heb je zeker nodig (liefst ook nog een schaaf, schuurmachine, etc). Ik zou in ieder geval de spijlen ruim afzagen op 45 graden (max lijm oppervlak) en vervolgens aanvullen tot de gewenste lengte. Uiteraard de verbinding met deuvels versterken. Maar het is wel ff wat werk en gezien de materiaalkosten in vergelijking tot een nieuwe oude deur, vraag ik het me af. Maar das een kwestie van ff rekenen.

Haalbaar zeker, maar of het het waard is hangt van de waarde af die je voor je eigen tijd rekent (if any), je budget en de lol die je er in hebt.
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Poeh die is er even slecht aan toe
Ik zou met behulp van forum leden kijken of je geen nieuwe kunt maken
Want stijlen in korten en terug lijmen gaat niet werken .
Ik bedoel zoek een forum lid in de buurt met een vlak en vandikte bank en een domino xl en je hebt zo een nieuwe deur Kun je netjes je rooster hergebruiken
En dan hoeft het kwa budget ook niet veel te kosten
Succes en hou ons op de hoogte
Mvg Leroy
 

tuoh

Oud hout
Die deur is bijna "terminaal" je gaat er niet aan ontsnappen om er een paar nieuwe onderdelen in te stoppen. Aanhelen van de stijlen met nieuwe stukken is bij een buitendeur niet aan te raden. De schuine naad tussen oud en nieuw gaat ongeacht de gebruikte lijm altijd capillair vocht opnemen. Dit wil zeggen dat je na een paar jaar opnieuw kan beginnen.

Als je wat met gereedschap uit de voeten kan, en je de rest van deur wil redden, zou ik opteren voor twee nieuwe stijlen en dito onderregel. Maar de snelste manier is gewoon een nieuw deurblad maken.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Inderdaad, de stijlen en de tweede dwarsregel zien er donkergekleurd uit wat duidt op reeds aanwezige schimmel=houtrot.
Dat je er geen schroevendraaier doorheen kunt steken betekent niet dat het hout dan niet al aangetast kan zijn.

Je schrijft om budgetaire redenen, lijkt me dan juist dat je niet over relatief korte termijn de deur nogmaals wil gaan aanpakken. Nieuw hout, lijm en verf, en daarnaast verbruiksmateriaal, zoals schuurpapier, ga je dan dubbel uitgeven. Daar is niets budget aan.

Overweeg, eventueel met een tweedehands deur, om deze na te maken. Gelijkend op origineel en gaaf is beter als origineel en niet geheel gaaf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.