Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 46

Onderwerp: Kopieerfrees

Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Heb je een kolomboormachine of boorstandaard? Dan ben je misschien al gesteld met enkele schuurrollen. Bijvoorbeeld:

https://www.baptist.nl/houtbewerkers...nststof-koffer

Misschien staan hier tips in
    In min 25 halen ze veel hout uit onder meer de wielkassen. Blijkbaar vinden ze het niet nodig om daar voor te zagen of te boren.
    https://www.youtube.com/watch?v=ui-_2Q7pKl4

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Misschien staan hier tips in
    In min 25 halen ze veel hout uit onder meer de wielkassen. Blijkbaar vinden ze het niet nodig om daar voor te zagen of te boren.
    https://www.youtube.com/watch?v=ui-_2Q7pKl4
    Top, dit is een goed en duidelijk filmpje en men zegt in het begin, áls je jezelf er niet goed bij voelt, begin er niet aan'.
    Dus Rudy wat ga je doen, toch maar schuren? Maar persoonlijk zou ik dan het hert met de figuurzaag uitzagen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

@ Ornament: Vergelijkbaar, maar tegelijkertijd ook helemaal niet.. Want hier wordt gefreesd in MDF (denk ik), van een andere dikte ook nog een keer.

Hallo Petrolhead,
    je hebt helemaal gelijk, is MDF.

Misschien kent iemand een goede instructiefilm waarin echt hout wordt gebruikt.

groeten,
    Ornament

Er is in feite een verkeerde frees gebruikt voor de klus. De hierboven getoonde frees (rechte frees met toplager) kan in massief enkel gebruikt worden als strijkfrees, dwz dat er max 1mm materiaal mag weggefreesd worden, anders is de kans op happers te groot. De snedegeometrie klopt niet, wegens veel te agressief in massief hout, daardoor ook heel gevoelig voor mee- of tegendraads frezen.
    Lijkt mij een frees van Ecotools? Die snijden sowieso al voor geen meter.

Een veel betere keuze voor het wegfrezen van veel restmateriaal zoals hier is een (hardmetalen) spiraalfrees met kops lager of een dubbel kops lager. Onder andere te vinden bij CMT, niet goedkoop evenwel!
    Denk dat ENT deze ook in gamma heeft, deze zijn wat goedkoper dan CMT, maar hun frezen zijn zonder meer vergelijkbaar met de oranje spullen.

Spiraalfrezen zijn wel geschikt om snel veel materiaal weg te nemen zonder problemen. Niet voor niks dat die dingen ook het manusje van alles zijn op de cnc (schrobfrezen) die dingen gaan als een mes door de boter.

Ok, bedankt voor de filmpjes en tips, tuoh t’ is inderdaad een frees van…en dat hij agressief is in massief houd heb ik vandaag mogen ondervinden!
    Deze morgen nog maar even geprobeerd, en een half uurtje later zat ik al in de wachtzaag bij de dokter! Wijsvinger uit de kop, geen lachertje dat kan ik je verzekeren, maar hij werkt nog!
    Dan in de namiddag maar beginnen te schuren lukt wel maar duurt heeeel lang!
    Ik zal dan toch maar eens gaan kijken voor een spiraalfrees.
    Mvg,
    Rudy

Hoi Rudy,
    ik zie dat je uit de buurt bent en was vandaag bij Jagenau in Tongeren. Daar hebben ze frezen van CMT (links van de kassa). Ik weet wel niet of er spiraalfrezen tussen zitten.
    En Tuoh heeft gelijk van de prijs hier 186 euro en hier nog altijd 120 Euro :-(.

@Tuoh/André: is een kantenfrees met scherende sneden zoals deze beter geschikt of nog altijd gevaarlijk? Alvast bedankt voor het antwoord!

Oei, dat lijkt me erg pijnlijk de vinger uit de kom

Kijk hier eens voor spiraalfreesjes http://freesjes.nl/index.php?action=home&lang=NL
    als je iets vind met de juiste diameter ben je al een heel eind denk ik
    Ebay kan ook, maar dan zal je meer geduld moeten hebben
    Met een hamer past alles...

Ik heb regelmatig met kopieerfrezen met lager vol in diverse houtsoorten gefreesd. Gaf nooit een probleem. Veelal recht werk goed vast te houden. Toen vroeg mijn broer mij om een 20 bordjes van eiken te maken voor hertengeweien op te maken. Ik dacht dat doe ik wel even. Niet dus. Het vol in eiken ging wel maar daar waar het hout van richting veranderde of er kleine rondingen kwamen sloeg het hout meerder malen uit mijn handen. Goed uitzagen en een mm afnemen hiep wat. Een houder waarin ik het bordje kon vastzetten was ook een hulp maar ik was blij dat ik klaar was. Een spiraalfrees heb ik wel maar daar kan ik alleen met kopieerring uit de voeten. De volgende keer zal ik de spiraal frees proberen.

Forum Rechten