Kopieerfrees

tuoh

Oud hout
Hoi Rudy,
ik zie dat je uit de buurt bent en was vandaag bij Jagenau in Tongeren. Daar hebben ze frezen van CMT (links van de kassa). Ik weet wel niet of er spiraalfrezen tussen zitten.
En Tuoh heeft gelijk van de prijs hier 186 euro en hier nog altijd 120 Euro :-(.

@Tuoh/André: is een kantenfrees met scherende sneden zoals deze beter geschikt of nog altijd gevaarlijk? Alvast bedankt voor het antwoord!

Voor gebruik in plaatmateriaal en kunststoffen gaat de frees prima werken, als strijkfrees voor massief hout gaat dat veel minder het geval zijn omdat de intredehoek van de deze frees nauwelijks verschilt van de rechte frezen. Langshout strijken zal wellicht iets beter gaan dan met een rechte frees maar zodra er bochten moeten gemaakt worden loopt het ook hier mee fout.

Contouren frezen uit de hand (tegen een mal) is nu éénmaal een lastige klus, dat geld zowel voor de grote freesmachine als voor de bovenfrees. Het beste resultaat bereik je door het weg te frezen materiaal zo klein mogelijk te houden en zo gelijk mogelijk. Wat wil zeggen dat je (zeker bij) gebogen werk altijd zo dicht mogelijk naast het lijntje zaagt en de zeer korte bochtstralen al op maat boort, zoals hierboven al werd gezegd.

Het is een utopie dat een strijkfrees bij massief, tegendraads en op kopshout, zo maar even een X aantal mm hout gaat verspanen zonder uitbreken of terugslaan, dat kan gewoon niet in deze materie.
Er word in eerste instantie naar een strijkfrees gegrepen om een quasi perfect afgewerkte contour te verkrijgen, zonder, of met minimaal, bijkomend schuurwerk. Dat kan wel, maar er zijn nu eenmaal regels om die gewenste perfectie te kunnen bereiken.

- minimale freesafname
- een geschikte frees voor de aard van het materiaal
- een hoog toerental
- een zo constant mogelijk doorvoer zonder haperingen
- voorbereide korte bochtstralen

Ps; meer algemeen gezien, (dus niet voor dit topic) moet er me nog wel iets van het hart. Er worden doorgaans "fortuinen" uitgegeven voor de beste machine in zijn gamma, een topproduct is blijkbaar nauwelijks goed genoeg (Festool of Mafell) om een klus te klaren. Maar in dat "topproduct" kan het dan blijkbaar wel om daar het eerste het beste (goedkoopste) stuk snijgereedschap in te stoppen, alsof die topmachine de minpunten van het (inferieure) snijgereedschap wel gaat aanvullen:p
Wel, zo werkt het niet hé, een machine is maar zo goed als het snijgereedschap dat er op zit. Een veel betere combinatie is een middenklasse (qua prijs) machine met een goed stuk snijgereedschap, deze combinatie gaat ALTIJD beter presteren dan een topper met "kl..." snijgereedschap.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vdabees

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ok, bedankt voor de filmpjes en tips, tuoh t’ is inderdaad een frees van…en dat hij agressief is in massief houd heb ik vandaag mogen ondervinden!
Deze morgen nog maar even geprobeerd, en een half uurtje later zat ik al in de wachtzaag bij de dokter! Wijsvinger uit de kop, geen lachertje dat kan ik je verzekeren, maar hij werkt nog!
Dan in de namiddag maar beginnen te schuren lukt wel maar duurt heeeel lang!
Ik zal dan toch maar eens gaan kijken voor een spiraalfrees.
Mvg,
Rudy

Dat is helaas het risico van kleine stukken met de hand vasthouden. Met de GRR-Ripper, helaas niet echt goedkoop hou je het prima vast zonder dat het je vingers kost.
O.a. te koop bij gereedschappro en in Belgie bij Stefaan Maene.
http://www.microjig.com/products/grr-ripper/
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dan zal ik daar eens gaan informeren, bedankt.



Hoi Rudy,
ik zie dat je uit de buurt bent en was vandaag bij Jagenau in Tongeren. Daar hebben ze frezen van CMT (links van de kassa). Ik weet wel niet of er spiraalfrezen tussen zitten.
En Tuoh heeft gelijk van de prijs hier 186 euro en hier nog altijd 120 Euro :-(.

@Tuoh/André: is een kantenfrees met scherende sneden zoals deze beter geschikt of nog altijd gevaarlijk? Alvast bedankt voor het antwoord!
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ja André, je hebt weer eens gelijk, besparen op snijgereedschap is dom.
Maar ik had wel op een paar plaatsen geïnformeerd en mijn freeswerkje uitgelegd, maar ja…
Ondertussen maar geschuurd en ik heb er al 4 die toonbaar zijn.
Mvg,
Rudy
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ps; meer algemeen gezien, (dus niet voor dit topic) moet er me nog wel iets van het hart. Er worden doorgaans "fortuinen" uitgegeven voor de beste machine in zijn gamma, een topproduct is blijkbaar nauwelijks goed genoeg (Festool of Mafell) om een klus te klaren. Maar in dat "topproduct" kan het dan blijkbaar wel om daar het eerste het beste (goedkoopste) stuk snijgereedschap in te stoppen, alsof die topmachine de minpunten van het (inferieure) snijgereedschap wel gaat aanvullen:p

Daar heb je best gelijk in. Ik trek het me ook persoonlijk aan. Heb bij mijn tafel ook wat flinke freesfouten daardoor gemaakt :(

Bedankt voor de tip van de spiraalkopieerfrees. Ik heb er eentje besteld.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik het zo een GRR Ripper,maar ik gebruik hem heel weinig en alleen op de zaag en vandiktebank.
Op de vlakbank zal je bedoelen want op de vandiktebank zal je er weinig aan hebben.:( (sorry rudy ik kon het laten)
Maar toch even over die GRR ripper, is het wat want ik denk er ook over er een aan te schaffen vooral voor bij het zagen en frezen.
Mvg,:)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Op de vlakbank zal je bedoelen want op de vandiktebank zal je er weinig aan hebben.:( (sorry rudy ik kon het laten)
Maar toch even over die GRR ripper, is het wat want ik denk er ook over er een aan te schaffen vooral voor bij het zagen en frezen.
Mvg,:)

Inderdaad je hebt gelijk, ik gebruik meestal zelf gemaakte duwstokken handig en als je er eens inzaagt maak je gewoon een ander!
Op die filmpjes werk die dingen altijd veel beter, maar ja die worden er voor betaald!
Ik zou het dus nooit meer kopen !
Jammer dat je zover woont anders kon je hem eens lenen, en uittesten.
Mvg,
Rudy
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Waarschijnlijk denk je voor de rest van je leven aan je vinger als je het gewei bekijkt, of is dat toeval?
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Beste Rudy,

Sterkte met het herstel van de beschadigde vinger. Voor het goed kunnen vasthouden van kleinere en grillige voorwerpen bij machinale bewerking als cirkel-, lintzaag of freestafel zijn naast de Grripper ook de houten klemmen van bijvoorbeeld Dubuque erg handig. Voor een nog betere grip zou er schuurpapier of een postelastiek aan de uiteinden vastgemaakt kunnen worden . De vingers blijven dan op veilige afstand van de bewegende delen van de machines.
Nogmaals beterschap en veel plezier bij het houtbewerken,

Groet,

Balkensplinter
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt, maar hij hangt er nog aan en komt wel in orde. Ik heb alleen nog steeds geen gevoel in de vingen wat heel raar is!
Met die klemmen van Dubuque begrijp ik het even niet, hoe klem je dan het te frezen stuk?
Mvg,
Rudy


Beste Rudy,

Sterkte met het herstel van de beschadigde vinger. Voor het goed kunnen vasthouden van kleinere en grillige voorwerpen bij machinale bewerking als cirkel-, lintzaag of freestafel zijn naast de Grripper ook de houten klemmen van bijvoorbeeld Dubuque erg handig. Voor een nog betere grip zou er schuurpapier of een postelastiek aan de uiteinden vastgemaakt kunnen worden . De vingers blijven dan op veilige afstand van de bewegende delen van de machines.




Nogmaals beterschap en veel plezier bij het houtbewerken,

Groet,

Balkensplinter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.