Kopieerfrees

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van eland of een hert vul maar in, maar mijn vraag is hoeveel kan ik in één pas afnemen met deze kopieerfrees?
De frees hapt in het hout en slaat mijn vingers bijna over!
Het is toch niet de bedoeling dat ik het ganse zaakje eerst moet schuren.
Mvg,
Rudy
2017-12-07 18.04.47.jpg
2017-12-07 18.04.08.jpg
2017-12-07 18.04.26.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Rudy, ik denk dat je daar in het kuiltje/holletje moet uitkijken.
Het mooiste is als het dicht tegen het lijntje is gezaagd dan moet het geen probleem zijn volgens mij.
En.... ik durf het bijna niet te vragen....... frees je de goede kant op?
Mvg, :).
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Herkenbaar probleem voor mij. Ik waag me niet graag meer aan dit soort klusjes. Het happen van de frees is inderdaad linke soep, zeker in hardhout (zie ik eiken op de foto?). Het kan helpen als je de draaisnelheid van de frees kunt variëren: langzamer is beter, en laat ook minder snel brandsporen na.

Er bestaat inderdaad het onderscheid tussen 'tegen de draairichting in' en 'met de draairichting mee' frezen.

Maar hier schuilt het probleem in iets anders: de nerfrichting van het hout. Dan gaat het om het verschil tussen 'bergop' en 'bergaf' frezen. Stel je het plankje van je werkstuk voor als een heuvel of bergje, waar de aardlagen (= nerf of draad van het hout) dwaars doorheen lopen, ze komen aan de rand te voorschijn. Bergop frezen gaat dan tegen de nerfrichting in, de mesjes van de frees happen in de draad. Bergaf frezen gaat probleemloos, : de mesjes snijden de draad af zonder te happen.

Als je veilig wilt werken, moet je je malletje aan beide zijden van je werkstuk kunnen plaatsen, zodat je steeds kunt kiezen voor bergaf frezen.

Als je dit niet begrijpt, ligt het niet aan jou. Het is moeilijk uit te leggen met woorden alleen. Wacht, ik maak er een plaatje bij. Effe me paint-vaardigheid wat oppoetsen. Helpt dit? De pijl geeft de richting waarin je je freesmachine beweegt. Aan de plaatsing van de mesjes kun je zien welke kant je frees op draait.

bergop en bergaf frezen.png
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ja dat is goed, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
De frees staat stil dus moet het hout bewogen worden van rechts naar links zolang het hout tussen jou en de frees is.
Zoals eerder gezegd zit de moeilijkheid bij de holte onder het gewei.
Toch moet je vandaar naar de kont van het hert frezen.
Denk maar dat de freeslijn een rechte lijn is zonder krommingen.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Rudy, als je die korte bochtjes even voor boort met een boortje met de juiste radius, vergemakkelijkt dat het zagen aanzienlijk.

Groet Pel.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Makkelijker en veiliger, zeker voor het behoud van je vingers, is toch de bovenfrees ter hand te nemen.

In dit soort gevallen spijker- of plak ik het sjabloon (met dubbelzijdig tape) op het te frezen ding en doe het vervolgens met de bovenfrees.

Groeten Willem
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo, bedankt voor de hulp, ik ben even begonnen aan het frezen van de rug en daar liep het al bijna fout(happen).Ik ben in die bocht nog niet geweest, wat gaat dit dan wel geven?Ik ben er al niet meer zo voor te vinden!
Rudy
 
P

Pel

Guest
Als je het niet vertrouwd Rudy neem dan even een ronde rasp, wel van beide kant raspen i.v.m. uitbrekers.

Groet Pel
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien staan hier tips in
In min 25 halen ze veel hout uit onder meer de wielkassen. Blijkbaar vinden ze het niet nodig om daar voor te zagen of te boren.
https://www.youtube.com/watch?v=ui-_2Q7pKl4
Top, dit is een goed en duidelijk filmpje en men zegt in het begin, áls je jezelf er niet goed bij voelt, begin er niet aan'.
Dus Rudy wat ga je doen, toch maar schuren? Maar persoonlijk zou ik dan het hert met de figuurzaag uitzagen.
Mvg, :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
@ Ornament: Vergelijkbaar, maar tegelijkertijd ook helemaal niet.. Want hier wordt gefreesd in MDF (denk ik), van een andere dikte ook nog een keer.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Petrolhead,
je hebt helemaal gelijk, is MDF.

Misschien kent iemand een goede instructiefilm waarin echt hout wordt gebruikt.

groeten,
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Er is in feite een verkeerde frees gebruikt voor de klus. De hierboven getoonde frees (rechte frees met toplager) kan in massief enkel gebruikt worden als strijkfrees, dwz dat er max 1mm materiaal mag weggefreesd worden, anders is de kans op happers te groot. De snedegeometrie klopt niet, wegens veel te agressief in massief hout, daardoor ook heel gevoelig voor mee- of tegendraads frezen.
Lijkt mij een frees van Ecotools? Die snijden sowieso al voor geen meter.

Een veel betere keuze voor het wegfrezen van veel restmateriaal zoals hier is een (hardmetalen) spiraalfrees met kops lager of een dubbel kops lager. Onder andere te vinden bij CMT, niet goedkoop evenwel!
Denk dat ENT deze ook in gamma heeft, deze zijn wat goedkoper dan CMT, maar hun frezen zijn zonder meer vergelijkbaar met de oranje spullen.

Spiraalfrezen zijn wel geschikt om snel veel materiaal weg te nemen zonder problemen. Niet voor niks dat die dingen ook het manusje van alles zijn op de cnc (schrobfrezen) die dingen gaan als een mes door de boter.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok, bedankt voor de filmpjes en tips, tuoh t’ is inderdaad een frees van…en dat hij agressief is in massief houd heb ik vandaag mogen ondervinden!
Deze morgen nog maar even geprobeerd, en een half uurtje later zat ik al in de wachtzaag bij de dokter! Wijsvinger uit de kop, geen lachertje dat kan ik je verzekeren, maar hij werkt nog!
Dan in de namiddag maar beginnen te schuren lukt wel maar duurt heeeel lang!
Ik zal dan toch maar eens gaan kijken voor een spiraalfrees.
Mvg,
Rudy
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Hoi Rudy,
ik zie dat je uit de buurt bent en was vandaag bij Jagenau in Tongeren. Daar hebben ze frezen van CMT (links van de kassa). Ik weet wel niet of er spiraalfrezen tussen zitten.
En Tuoh heeft gelijk van de prijs hier 186 euro en hier nog altijd 120 Euro :-(.

@Tuoh/André: is een kantenfrees met scherende sneden zoals deze beter geschikt of nog altijd gevaarlijk? Alvast bedankt voor het antwoord!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb regelmatig met kopieerfrezen met lager vol in diverse houtsoorten gefreesd. Gaf nooit een probleem. Veelal recht werk goed vast te houden. Toen vroeg mijn broer mij om een 20 bordjes van eiken te maken voor hertengeweien op te maken. Ik dacht dat doe ik wel even. Niet dus. Het vol in eiken ging wel maar daar waar het hout van richting veranderde of er kleine rondingen kwamen sloeg het hout meerder malen uit mijn handen. Goed uitzagen en een mm afnemen hiep wat. Een houder waarin ik het bordje kon vastzetten was ook een hulp maar ik was blij dat ik klaar was. Een spiraalfrees heb ik wel maar daar kan ik alleen met kopieerring uit de voeten. De volgende keer zal ik de spiraal frees proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.