vandiktebank, goeie koop of duurkoop

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Is het geen optie om dit met een goede planner JIG te doen met een bovenfrees.
Als het budget en ruimte beperkt is? Zit namelijk ook met dit "problem"
 

ceelcoumans

Nieuw lid
2 dec 2017
1
0
Ik ben niet van plan om deze machine te kopen (te ver weg voor mij), maar vinden jullie die vraagprijs redelijk? Met mijn beperkte ervaring ziet de machine op de foto's er best goed uit. Maar wat is zoiets nog waard (er van uitgaande dat messen e.d. nog redelijk goed zijn)?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Ceelcoumans, het is niet netjes om een topic van een ander te kapen. Als je ook een vlakvandiktebank zoekt kun je het beste een nieuw topic starten.

Over messen gesproken, meestal zitten er standaard 200x20x2.5(of 3mm) messen in. Deze zijn nog genoeg nieuw te verkrijgen. Ik heb mijn messen van mijn Kity laten slijpen (deze zijn niet meer nieuw te krijgen speciaal type) en dat koste me totaal iets van 16 euro incl heen en weer sturen.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
HStraat, Die vlakbank ziet er zo op het oog wel goed uit dacht ik, gaat het niet worden want ik moet nu al woekeren met de ruimte. Het zal dus echt een combi worden.
Ik hou Marktplaats nu in de gaten en er komt inderdaad wel het een en ander langs. Ik wacht mijn kans af.

Ik hoor een paar gerenommeerde merken overal langskomen: Scheppach, Kity, Inca, Flott, er zijn vast nog meer.

Maar zijn er ook oudere machines/merken waar ik juist vanaf moet blijven? In die tijd zal er toch ook wel kwaliteitsverschil geweest zijn. Of wellicht hebben de zwakkere broeders het niet overleefd tot 2017.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Volgens mij had Jeroen nog een mooie staan :)

De boel ombouwen van krachtstroom naar 220 volt is voor mij te hoog gegrepen. Daar begin ik maar niet aan.
Ik zie inmiddels wel dat er een en ander langs komt, je moet er wel als de kippen bij zijn geloof ik.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Jan Derk, ik ben geen expert in vlak vandikte banken hoor. Heb gewoon veel gelezen hier :) ik heb zelf het geluk gehad een goede Kity 635 te kunnen kopen.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik heb er een te pakken gekregen. Het is een Scheppach hm1. Er is wel een dingetje wat me in eerste instantie niet was opgevallen en waarvan ik nu maar hoop dat het geen onoverkomelijk probleem blijkt te zijn: Het aanvoerblad van de vlakbank zit namelijk scheef, waardoor er dus ook hoogteverschil van (3 mm) is tussen de linker en rechter einde van de messenrol. De messen zitten wel goed tov het uitvoerblad. Het aanvoerblad kan in hoogte worden gesteld dmv een bout met schroefdraad en het blad schuift over 4 spoortjes aan beide zijden, zie de foto's.
Hoe dit nu op te lossen? Ik stel me voor dat de bout waarmee het blad gesteld kan worden moet worden vervangen waardoor het weer in een rechte baan gaat lopen. Zit ik dan in de goede richting te denken? Misschien is er iemand die een vergelijkbaar probleem heeft gehadDSCF2054.jpgDSCF2053.jpgDSCF2065.jpg?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Jan, volgens mij heeft de stelbout hier geen oorzaak volgens mij zul je de aanvoertafel opnieuw moeten stellen, weet niet of de nokjes verstelbaar zijn.
Zo niet dan denk ik dat je dun metaal (koper, messing) tussen de tafel en basis moet gaan aanbrengen zodanig dat de tafel niet scheef kan trekken.
Maar schoonmaken van het geheel zodat de glij weerstand overal gelijk is zal waarschijnlijk ook wel helpen en anders na hoogte verstelling met rubber hamer zachtjes tegen de zijde tikken zodat hij lateraal weer parallel staat. Een beetje zoals je een houten blokschaaf stelt.
Want de machine functioneert niet anders als een handschaaf he!

Groetnis, Roeland
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Roeland, dank voor je duidelijke antwoord. Heel behulpzaam.
Ben er vandaag even voor gaan zitten. Alles is zit nu mooi in de olie en vet.
De nokjes waar de tafel op loopt zitten vast.Het idee om er een plaat onder te schuiven zodat de ene kant wat hoger komt lijkt me het ei van columbus. Ga er even achteraan een geschikt plaatje te krijgen. Waarom adviseer je trouwens juist koper of messing?

Overigens heb ik ook geprobeerd het recht te tikken en dat lukt ook wel enigszins maar zodra er wat druk op komt door het gebruik schuift ie weer terug naar de scheven stand. Ik vermoed dat hij is gezet als gevolg van een flinke dreun of zo.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Waarom adviseer je trouwens juist koper of messing?

Als je puntbelasting op gietijzer zet met harder materiaal is de kans groot dat het breekt. (Denk aan de Luddieten die met voorhamers machines vermorzelden.) Koper en messing is zacht, dus 'onschuldig'. Aluminium zou ook kunnen, maar 'shims' van alu zijn moeilijk te vinden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.