vandiktebank, goeie koop of duurkoop

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik zoek een vandiktebank/vlakbank maar heb maar een paar honderd euro te besteden.
Tot nu ga ik telkens met een paar plankjes naar een werkplaats waar ik terecht kan, maar dat kost zoveel tijd.
Op internet zijn wel een paar supergoedkope dingen te vinden en ik vraag me af of dat weg gegooid geld is of toch de moeite waard.
Ik snap ook wel dat ik niet teveel mag verwachten en ik het lijkt me slim ze niet te zwaar te belasten, maar als het maar een beetje duurzaam en nauwkeurig is doe ik het er voor.
Heeft iemand hier ervaring met onderstaande apparaten? Of andere tips?

Stahlmann - 1250 watt - 204 mm Prijs 272,--
Powerplus POWX 204 - 1500 watt - 204mm. Prijs 278,95
Gude GADH 254 P - 1500 watt - 254 mm Prijs 299,--
Scheppach HMS850 - 1250 watt - 204 mm Prijs 311,77

Bij voorbaat dank voor het meedenken!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik zou op zoek gaan naar een mooie Inca. Ik zie er momenteel helaas alleen vlakbankjes op staan, maar kwestie van geduld...
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste Jan Derk,
Ik heb een HBM nieuw gekocht en heb heel veel spijt om het verloren geld,kostte ongeveer 500euro... Ik zou nu voor een duurdere en degelijkere machine gaan... Alle merken die je opnoemt zijn, voor mij, hun geld niet waard. Persoonlijk zou ik nu gaan voor een tweedehandscombine van een 1500 à 2000 Euro.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik zou op zoek gaan naar een mooie Inca. Ik zie er momenteel helaas alleen vlakbankjes op staan, maar kwestie van geduld...

Schitterend mooi, zo'n oude machine, daar kan weinig aan kapot gaan (behalve de messen natuurlijk) en het verrast me dat het hoogste bod op marktplaats 155 was. Dus wellicht een heel goed idee. Ik hou het in de gaten!
Hartelijk dank voor de tip. En ook voor de link!

Als ik de foto's wat bestudeer komen er wel vragen bij me boven. Iemand moet daar kennelijk steeds iets vasthouden, de geleide van de vlakbank kan er op maar er is ook die malle houten geleide...
Is Inca een speciaal merk of gewoon een goeie machine uit degelijke tijden?
 
Laatst bewerkt:

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Beste Jan Derk,
Ik heb een HBM nieuw gekocht en heb heel veel spijt om het verloren geld,kostte ongeveer 500euro... Ik zou nu voor een duurdere en degelijkere machine gaan... Alle merken die je opnoemt zijn, voor mij, hun geld niet waard. Persoonlijk zou ik nu gaan voor een tweedehandscombine van een 1500 à 2000 Euro.

Ja Luk, als ik het geld had liggen zou ik iets heel moois uitzoeken maar voor nu zoek ik even een andere oplossing. Ik realiseer me best de spoeling dun wordt voor dit geld. Misschien komt er een juweeltje langs op marktplaats/speurders enz. Dank voor je reactie!
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ik heb een oud model HBM vlak/vandiktebankje en een tijdje terug een Kity gekocht en dat is echt een groot verschil.
HBM dun plaat materiaal wat bij de Kity niet te vinden is, het dunste bij de Kity is al dikker dan bij HBM.

Heb je niet veel geld te besteden kies dan voor een oude machine i.p.v. een nieuwe goedkope machine dat is echt zonde van het geld.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Geheel eens met de laatste bijdrage. Een oude kity heb ik met veel plezier gebruikt en kan voor 250 350 wel op de kop tikken met wat geduld
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Der staat momenteel wel een kity 635 op MP maar die vraagt echt veel teveel geld ervoor. Ik heb zelf een kity 635 gekocht voor 75 inc motor (die ik dan weer in no time opgeblazen had :) ) messen slijpen en nieuwe motor erop , 4 rolwielen (2 met rem) en totaal was ik rond de 120 euro kwijt. Je kan ze goedkoop te pakken krijgen kity of inca je moet gewoon geduld hebben. Dan heb je meer waarde voor je geld en genoeg op het forum hier te vinden en restauratie foto's etc.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met een oude Scheppach kun je ook prima uit de voeten. Voorwaarde is wel dat de rubberen doorvoerrollen nog gaaf zijn, anders is de reparatie prijzig. Maar deze zijn visueel te controleren, dus dat zie je direct wanneer je bij zo'n ding gaat kijken.

De HM1 wordt met grote regelmaat aangeboden, de nieuwere modellen komen sporadisch voorbij. De HMS260 van mijn vader, die zijn oude HM1 verving, krijgt voor 90% eik te verwerken, essen, beuk, teak en afzelia zijn er ook doorheen gegaan. De machine schaaft ook 3mm dikke latjes voor de modelbouw, en zelfs 2mm essen voor modelbouwpallets, schaal 1:14 zijn geen probleem.

Het enige wat de nieuwe machine duidelijk beter maakt als de oude is de stofafzuiging, de reden dat er een nieuwe is gekomen.
De HM1 is misschien nog wel beter te vinden op MP als de Kity en Inca machientjes. Ik zou deze zeker overwegen.

In mijn optiek een betere startmachine dan die kleine Chinese prullen, iets waar ook Scheppach zich tegenwoordig schuldig aan maakt, getuige je lijstje waar deze ook tussen staat.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Super mannen. Dankjewel voor jullie input. Ik neigde eerst juist naar een nieuwe omdat ik bang ben voor eventueel gesleutel en technisch onderhoud. Ik heb namelijk wel heel veel met hout maar heel weinig met motor-onderhoud. Wat is jullie ervaring op dat gebed? Moet je vaak sleutelen en is dat voor een leek ook te leren?

Er staat nu trouwens ook een Scheppach op mp

https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Wat denk je als je dat ziet?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Aan de foto's kun je niet veel zien behalve dat er roest op zit ;) maar dat is weg te poetsen. Belangrijker is zoals Trilliwilli al aangeeft dat de rollen goed zijn. Dus je zult dan op locatie moeten kijken i.p.v. afgaan op de foto's.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ja OK, voor die roest ben ik niet zo benauwd. En die banden zijn wel te checken natuurlijk.
Wat is jouw ervaring met het sleutelen?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb aan mijn kity niks hoeven te doen zo mooi was die. Enige wat ik gedaan heb is oud vet verwijderen en nieuwe erin pompen. De messen laten slijpen en gesteld. Als de verkoper zegt dat de machine werkt, laten draaien en hout erdoor heen halen. Opmeten of je afwijkingen hebt. Zijn de rollen helemaal niks meer moeten ze opnieuw gevulcaniseerd worden. Staat ook ergens op fourm hoe duur dat is moet je ff zoeken.
Weet niet waar je woont maar misschien kan je een lid van het forum porren om mee te gaan om te kijken die meer ervaring met een Scheppach hebben?
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dit is een zeer complete machine. Je moet je afvragen of je dat wil. Bovendien vind ik de vliegroest bedenkelijk. Op een machine die met liefde is behandeld zit helemaal geen roest, maar vet of olie (mijn mening).

Ze komen vaker voorbij, ik zou even geduld hebben. Erg goedkoop is die niet, er zit namelijk werk aan om hem weer knap te krijgen.
Tenzij je geïnteresseerd bent in alle extra's, dan kun je er een bezichtiging aan wagen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als ik de foto's wat bestudeer komen er wel vragen bij me boven. Iemand moet daar kennelijk steeds iets vasthouden, de geleide van de vlakbank kan er op maar er is ook die malle houten geleide...
Is Inca een speciaal merk of gewoon een goeie machine uit degelijke tijden?

Ik begrijp je vraag niet! :)
Inca is een mooie merk uit degelijke tijden, beetje zoeken hier op het forum levert je een schat aan informatie op. De genoemde Kitty's zijn ook hartstikke mooi!
 

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
Ik was vanmiddag op marktplaats aan het kijken er staat in Goirle een INCA vlak- vandiktebankje te koop waar op geboden kan worden.
Het is een systeem met een los vlak vandikte hulpstuk. Ik weet niet of dat goed werkt?, er staat bij 380 volt wat om te bouwen is naar 220V. het is een blauw geschilderde machine dus niet de originele kleur. Misschien de moeite waard om te bekijken. INCA vind ik goed ik heb zelf een aantal machines van dit merk.
De modernere vlak- vandiktebank heb ik zelf ondanks de kleine afmeting een sterke machine.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dat staat er wel vaker, men vermeld dat niet dat het (zover ik weet) altijd 3fase 380v naar 3fase220v is
je hebt er dus niks aan op gewoon lichtnet (enkelfase)
Of daar uitzonderingen op zijn weet ik niet (dacht van niet)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.