droog steigerhout

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Hallo Iedereen,
Ik wil een kast maken van nieuw vuren steigerhout. Dat is echt overal te krijgen maar het is overal gedroogd tot 18%.

Ik heb wel eerder dingen gemaakt waarvoor ik het hout kocht bij fijnhouthandelaren. Daar heb ik van geleerd dat hout voor binnen teruggedroogd moet zijn tot zo'n 11 %. Maar zulk droog steigerhout is helemaal nergens te vinden.

Ik wil natuurlijk niet dat het heftig gaat werken. Wie weet raad???
Alvast bedankt!
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ik weet dat ze bij jongeneel extra gedroogd vurenhout hebben in die maat. Speciaal voor binnenwerk.

Heb dat veel gebruikt maar heb zelf geen meter om het te controleren.
Het hout ligt overigens gewoon in een onverwarmde hal, dus dit kan op den duur wellicht weer toenemen in vochtigheid. Maar dat weet ik eigenlijk niet.

Volgens mij werkt dit hout in deze maat altijd nog omdat de luchtvochtheid binnen ook nogal verandert (zomer met deuren open en winter met verwarming aan). Maar er zijn zeker mensen o dit forum die daar veel meer verstand van hebben.

Hopelijk kun je hier wat mee
Groeten, Dirkjan
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Super. Heb even gebeld en ze hebben hier niks liggen maar gaan het bestellen. Blijft wonderlijk dat het zo moeilijk te vinden is.
Ik kan weer verder nu. Ontzettend bedankt voor je tip!!!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Het aantrekkelijke van steigerhout is toch de ruwe uitstraling? Met krimpscheuren erbij nog aantrekkelijker?
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
is waar.
Het is wel prettig als het na een jaar nog herkenbaar is als kast, en ook nog steeds overeind staat.
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Ik heb het hout in huis! Precies 12%. Lijkt me behoorlijk perfect.
En nu lekker aan de slag. Bedankt voor alle hulp en tips. Dit forum is echt geweldig.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Ha jan derk welke vochtmeter gebruik jij? En wat zou je aanraden? Ik heb er wel een beetje op gegoogled maar weinig ervaringsdeskundige gehoord
 

Jan Derk

Actieve deelnemer
20 nov 2016
42
0
Deze is van Trotec. Kostte een tientje op internet. Ze zullen er vast veel nauwkeuriger zijn maar je hebt een behoorlijke indicatie denk ik. Ik heb hem ook getest op ander hout wat een vriend van me met een dure meter had gemeten en ik kwam uit op hetzelfde.
Ik ben er blij mee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.