Vochtig/opgezet MDF

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Hoi allemaal,

Ik ben er weer met een nieuw probleem (haha).

Ik heb een project gekregen dat bestaat uit keukenkastjes van MDF. Hier zit al een laklaag overheen (en een hoop vet en rotzooi van de eigenaar). Alleen ondervind ik een probleem.

Vrijwel alle randen en een aantal stukjes midden in het MDF is vochtig geweest en opgezet. De randen zijn wat "kwastig" geworden en missen er stukjes MDF.

Nu moet ik dit schuren en plamuren een 2k plamuur. Alleen heb ik hier geen ervaring mee.
Kan iemand mij vertellen:

Welke schuurkorrel ik moet gebruiken
Elektrisch of schuurblokje
Hoe kan ik dit het beste plamuren
Welke korrel plamuur schuren
Laatste schuurkorrel voor de nat-in-nat (grondverf dat zonder schuren kan worden afgelakt, had liever schuurbare grondverf maar helaas)

En verdere tips zijn enorm welkom!!

Alvast heel erg bedankt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Dat krijg je nooit meer 100% het resultaat hang erg af van het gebruikte mdf
Als dat acceptabel is kan je het zo goed mogelijk doen verf er af en van grof naar fijn zo vlak mogelijk schuren.
gronden plamuren schuren overgronden aflakken.

als je per uur betaald krijgt of het echt strak moet kan je beter nieuwe kastjes maken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Echt strak is haast niet te doen. Met een hoop ervaring kom je tot een redelijk resultaat. Twee 2k plamuur zonder vezels (staalplamuur) gebruiken. Is het de eerste keer niet vlak dan een twee keer plamuren et etc. Dat gronden en daarna zonder te schuren er overheen lakken moet ik eerst zien voordat ik dat geloof. Misschien dat een prof spuiter dat kan maar een dhz-er met kwast en roller???
Gewoon aan beginnen en het gehele vlak schuren en schilderen. Niet een stukje dat blijf je zeker zien. Het zou mij niets verbazen als je na het gronden nog een keer moet plamuren. Hiervoor zou ik dan lakplamuur nemen, Succes.
 

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Bedankt allemaal!

Ik heb het nu machinaal geschuurd met 180, geplamuurd met staalplamuur en strak geschuurd met blokje tot 240. Ik krijg alleen de hoeken niet mooi. En het blijft wat hobbelig van het opzetten.

Mag het helaas niet kaalschuren dus ik schuur een zo goed mogelijke overloop in de lak. Alleen dit blijft loslaten. Moet voor de grondverf plamuren (ivm niet schuren van grondverf) dus heb maar 1 kans.

Morgen gaat hij in de grondverf en hopen op het beste.

Hoe ontvetten jullie het trouwens? Ik gebruik thinner en een doek. Alleen mag het niet ontvetten voor de aflak (ivm vocht ofzo ) maar doe het altijd wel. Hoe ontvetten jullie alles, en de kale plekken?

Ik heb trouwens een hoop ervaring. Ben al jaren autospuiter van beroep.
Ik klink heel onervaren omdat ik geen ervaring heb met mdf. Ik wil dit wel ontzettend graag leren en een zo goed mogelijk resultaat afleveren. Vandaar af en toe mijn simpele vragen. Niemand in ons bedrijf heeft er ervaring in, vandaar.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zou het mogelijk zijn om die randen van een opleglatje te voorzien? Als je een klein stukje van dat beschadigde MDF af kan schaven dan kun je daar een dun hardhouten latje oplijmen en dan alles weer vlak schuren en lakken.
 

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Helaas niet :-( kastjes worden vrijdag ochtend opgehaald. Dus er zit haast achter helaas. Was wel beter geweest inderdaad.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
ik hoop voor je dat het geen hoogglans is.
ik heb ooit een deurtje gemaakt van een oud stukje mdf met wat water bobbels in het oppervlak (winkels waren dicht)
na drie keer overschilderen toch maar een heel nieuw deurtje gemaakt.
omdat ik hem nog steeds zag zitten tussen de rest
 

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
O bah dat meen je niet. Hopelijk gaat dit meevallen. Het is gelukkig geen hoogglanslak maar zijdeglans. Dat scheelt al een hoop. Toch weet ik bijna zeker dat je het terug gaat zien.

Zal eens kijken of ik morgen een foto kan maken
 

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Keuken is klaar en gespoten. Eerst nat in nat erop gezet dus de grondverf is niet geschuurd.

Met de tips van jullie is het resultaat heel mooi geworden .
Ik weet niet hoe ik hier een foto plaats
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik begin er niet aan. Watergedragen verf kan en moet je redelijk dik opbrengen. Met alcyd verf krijg ik zakkers als ik het te dik opbreng. Volgens mij komt het nat in nat van de oude verven. Tegenwoordig doe je dit alleen bij latex anders krijg je banen in je resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.