Eiken roken om deze kleur (foto) te verkrijgen..

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Wie heeft er ervaring met het "roken" van eiken door middel van ammoniak?

Ik wil de tafel gaan maken zoals op de foto en hb daarvoor "geleefd" hout nodig. Zou ik dat kunnen maken door middel van roken?

2 vragen die ik dan heb.

* Hoe kan ik hout van die afmetingern (1 meter lang en 15 cm breed) roken
* Hoe lang duurt dit rookproces.

En een aanvullende vraag? Is er een andere / betere / makkelijkere manier om dergelijke kleur te krijgen in eiken?

Groet, Scheppie

Attached files
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
Hoi Scheppie

Als je eiken wil gaan roken moet dit weten.

Waarom verkleurt het eiken bij het roken?

Dit is omdat eiken looizuur bevat,en met de ammoniak damp geeft dit een chemische reactie.
Niet al het eiken bevat even veel looizuur en zal daarom ook minder of meer verkleuren.
Bv. het spint hout van de eik bevat nauwelijks tot geen looi zuur dit komt pas na de verkerning.
Het zal daarom ook niet mee kleuren.
Om dit te manipuleren kun je het hout behandelen met een verdunning van pyrocatagol Of galluszuur .Hier smeer je de delen mee in die niet genoeg inhoud stoffen hebben.

Het roken kan je doen door middel van een tentje met afdek folie maken,en daar het werkstuk in te leggen
Leg het werkstuk wel zo dat het niets raakt en verhoogd dan kan je later de ammoniak potten er onderschuiven.

de verkleuring is binnen een dag al waarneembaar
maar om het goed diep in te laten trekken moet je het eigenlijk een week laten liggen,
en af en toe de ammoniak verversen.
Er zit ook een grens aan de verkleuring.
op een gegeven moment zal het eiken niet meer verder kleuren.

Op kleurtoon roken (dit is een lastige)

Omdat ieder stuk eiken weer een andere hoeveelheid inhoud stoffen heeft .
Is het van belang als je een werkstuk maakt alles uit de zelfde stam te halen.
de kans dat de waarde dan gelijk is is aanzienlijk groter.

Op het moment dat je bij het roken de juiste kleurtoon hebt bereikt.
moet je eigenlijk daar iets door heen gaan , het heeft naar mijn ervaring de neiging iets terug te kleuren.

Waar je ook rekening mee moet houden is de afwerking.
de verschillende soorten hebben invloed op de kleur intensiviteit.
om hier iets zinnigs over te zeggen is moeilijk er zijn enorm veel soorten en doen allemaal net even wat anders.
voor jou is het het beste om hier gewoon een proefje oor op te zetten.

Verder zij er ook alternatieven.
zoals loog ,Sintmark, permangranaat,ijzersulfiet,dicromaat,en vele andere.
Dit zijn allemaal chemische beitsen die een goede verkleuring geven.
Het nadeel is dat het wat beitsen doet het afgewerkte materiaal weer op ruwt,
en je vervolgens weer moet schuren schrapen of schaven.
Hier heb je bij het roken geen last van.

groet Harmen Hardeman
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als ik eik rook kijk ik uur na uur naar het resultaat. Eik een week roken, dan ziet het zo ongeveer zwart. (met Europese eik) Misschien is mijn concentratie ammoniak groter in verhouding met het werkstuk maar het maximum dat ik rook is drie dagen.
Alles hangt inderdaad af van de hoeveelheid looizuur. Als ik je afbeelding zie denk ik dat je met zo'n 8 tot 12 uur al dicht in de buurt moet komen. Je kan ook de ammoniak rechtstreeks op het hout aanbrengen. Dan verdun je deze met water tot je op een staaltje (liefst van de zelfde boom) de gewenste kleur krijgt.

Een voor mij nog mooiere kleur krijg je met kaligène. Kaligène (= ontstopper) verdunnen met water tot je de gewenste kleur krijgt. Aanbrengen op het hout en na droging afspoelen (of afspuiten met de tuinslang) met water tot er alleen helder water afloopt. Schuren met korrel 120 en voorzien van boenwas. Prachtige kleur! Wij hadden vroeger een groot bad met kaligène waarin de meubelen volledig in werden ondergedompeld. Nadien met de tuinslang erop en dan maar hopen dat alle overtollige lijm weg was want dat werden nadien grote witte vlekken. Let wel op! Kaligène is zeer bijtend en beschermende kledij is zeer raadzaam!
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
harmenhardeman zei:
Het nadeel is dat het wat beitsen doet het afgewerkte materiaal weer op ruwt,
en je vervolgens weer moet schuren schrapen of schaven.
Hier heb je bij het roken geen last van.

Schaven na beitsen? Is dan de gehele kleur niet weg? Bij welke toepassing is dit aangewezen?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Harmen en jokke,

bedankt voor jullie zeer nuttige bijdragen, zoals Rick als zij dit is wat het forum zo nuttig en mooi maakt. Ik ga denk ik maar eens wat proefstukjes proberen om te kijken wat er gebeurd. Ik heb wat kleurgradaties nodig dus er kan niet heel veel fout gaan volgens mij.

Ik zal het resultaat posten.

Bedankt,
Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.