Workshop houtbuigen

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Tuoh, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en het delen van je kennis.
Voor alle andere aanwezigen, prettig kennisgemaakt te hebben!
Jac (vanboomtotbeeld) enorm bedankt voor de lift!
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Ook jij, André, heel hartelijk bedankt voor de leerzame en aangename middag. Wie weet gaan we dit soort bijeenkomsten vaker doen! Alleen nog onderwerpen zien te vinden die voldoende belangstelling genieten.

Met Ruben heel goed gezelschap gehad van en naar dat verre Nederland!
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hierbij wat foto's ! Als iemand aanvullende foto's heeft of comments wil plaatsen, laat me iets weten, dan voeg ik ze toe.

André toont de installatie waarmee lange stukken hout gebogen worden.

IMG_1320.jpg


Hiermee buigt André hout door middel van stoom. Een stoombox, gemaakt van wat stukjes afvalhout. Ik was zo geconcentreerd op het deel van de box waarmee de stoom gegenereerd wordt dat ik geen foto's heb genomen van de andere kant van de box.
IMG_1316.jpg

IMG_1315.jpg
Een Nederlands bezoeker (wie? graag ook een foto van de Möbius fles) had een Möbius strip mee, gemaakt uit één blok hout, met de vraag of het mogelijk is om dit ook via stoomplooien te doen. Niet dus, helaas.

IMG_1322.jpg

Een hulpstuk bij het plooien
IMG_1324.jpg

IMG_1323.jpg


IMG_1333.jpg

IMG_1334.jpg


André demonstreerde het belang van houtkeuze. De vezel moet doorlopen over de lengte van het stuk, zoniet kan dit gebeuren:
IMG_1335.jpg


IMG_1338.jpg

IMG_1339.jpg



Met man en macht ! Geen luxe gezien de 6 minuten werkwerkingstijd van gestoomd hout.

IMG_1342.jpg

IMG_1343.jpg
 
Laatst bewerkt:

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
André, ik had nog twee vraagjes
(1) kan je de referentie naar dat product "bentwood" eens posten ? ik vind dit niet direct
(2) je had het over tabellen die het terugbuigen bij lamineren in cijfers uitdrukken, enig idee waar die tabellen te vinden zijn ?
Thanks,
Wim
 
P

Pel

Guest
Wim, bedankt voor deze mooie foto reportage, hoe groot was de box voor het hout, hij lijkt van MDF te zijn gemaakt? Het weer zat ook goed mee om hout te buigen gisteren.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Wim, bedankt voor deze mooie foto reportage, hoe groot was de box voor het hout, hij lijkt van MDF te zijn gemaakt? Het weer zat ook goed mee om hout te buigen gisteren.

Groet Pel.

Grofweg 25cm vierkant en 1,5m lang.
Gemaakt van resthout, in dit geval multiplex en populier? (laatste weet ik niet zeker meer :) )
De deksel was het duurste ivm materiaal; Trespa ;)
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik dacht idd ongeveer 1.5m lang, en inderdaad multiplex en populier, met een deksel (op een veer?) van volkern.
Het ziet er mdf uit wegens de coating die eraan gegeven is (ik had zoiets begrepen als 2-componenten sigma ??)
 
P

Pel

Guest
Hé de foto's zijn niet meer te zien, op een na dan?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
André, ik had nog twee vraagjes
(1) kan je de referentie naar dat product "bentwood" eens posten ? ik vind dit niet direct
(2) je had het over tabellen die het terugbuigen bij lamineren in cijfers uitdrukken, enig idee waar die tabellen te vinden zijn ?
Thanks,
Wim




Het "plooibare" hout vind je onder de naam Cold-Bend hardwood. Zie hier: http://www.puretimber.com/how-its-made/


Een ander type komt, of kwam, op de markt onder de naam Bendable Wood, blijkbaar word dit product niet langer aangeboden op de markt.
Het flexibel geworden hout kon blijkbaar niet lang genoeg in die staat bewaard blijven.

Wat het lamineren betreft, daar zijn geen tabellen voor, maar wel een formule die je toelaat, om aan de hand van het aantal lamellen, de terugvering ervan te berekenen.
Heb de formule al eens gepost in een ouder topic over lamineren, maar welk????
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hé de foto's zijn niet meer te zien, op een na dan?

Groet Pel.

Strangeness

Ik had de foto's rechtstreeks vanuit een google album gecopieerd. Vreemd dat die (voor jullie) niet (meer) zichtbaar zijn.
Ik zal eens opzoeken hoe dit te verhelpen. Intussen, hierbij een link naar het album
https://photos.app.goo.gl/mpkfJLkxXEKmr1Nm8

Weet iemand hoe ik bij het uploaden rechtstreeks van m'n PC, het formaat van de foto kan manipuleren ?
 
Laatst bewerkt:

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Wat het lamineren betreft, daar zijn geen tabellen voor, maar wel een formule die je toelaat, om aan de hand van het aantal lamellen, de terugvering ervan te berekenen.
Heb de formule al eens gepost in een ouder topic over lamineren, maar welk????

Het iets gevonden op een andere site:
"The formula is:
y=x/z[SUP]2
[/SUP]
y is the amount of springback (the natural tendency for the wood to go back to being straight again after being bent to the desired curve while laminating) measured at one end of the curve with the other end in place on the jig, and all other clamps removed

x is the depth of the cord of the desired curve

z is the number of layers of wood used in the laminated layup "

Wel best weinig variabelen, ik zou verwachten dat er ergens een parameter moet zijn nav de houtsoort, dikte van elke laag ....
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ik zie 13 foto's, tenzij mijn telraam kapot is
moet wel een zeer leuke dag geweest zijn :)
 
Laatst bewerkt:

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ook van mijn kant een grote dank aan André voor de workshop. Leerzaam en leuk. Geeft inspiratie om het zelf nu eens een keer goed uit te proberen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een is dit een prachtige activiteit geworden, top Andre dat je het voor zo'n grote groep enthousiaste forummers hebt georganiseerd! Woodworking.nl/be op z'n beste :p.

jaap
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Hierbij wat foto's ! Als iemand aanvullende foto's heeft of comments wil plaatsen, laat me iets weten, dan voeg ik ze toe.

Een Nederlands bezoeker (wie? graag ook een foto van de Möbius fles) had een Möbius strip mee, gemaakt uit één blok hout, met de vraag of het mogelijk is om dit ook via stoomplooien te doen. Niet dus, helaas.

Bekijk bijlage 80307
Dit is een Mobiusstrip doormidden gezaagd, eikenhout van het oudere 1boom project.
7AAEA864-AF3D-4DEE-96D6-7FAC97B3168B.jpgZo ziet de Mobius eruit voordat die doormidden is gezaagd.
En dit is de Klein bottle, ook een soort van Mobius.
0C8A4958-3670-4A70-B996-18CF2AFD2FFE.jpgOverigens heb ik die Klein bottle wel doormidden gezaagd, uitgehold en weer samengevoegd, anders is hij niet te maken.

Als jullie toelichting willen dan kan dat prima op de Open dag Hout.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.