Workshop houtbuigen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben ook graag van de partij!! Op naar het land van echt bier en lekker eten:D

jaap

- - - Updated - - -

Ben ook graag van de partij!! Op naar het land van echt bier en lekker eten:D

jaap
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Nou moe, volgens mij is er voldoende animo voor een mooie workshop hout buigen door middel van stomen en branden door André in Ruppelmonde :)
 

tuoh

Oud hout
Ik zat te kijken op Google maps waar de CNR loods in Rupelmonde was, om in het voorjaar als het wat warmer is ook naar het hout buigen van André te gaan, toen ik deze prachtige platbodem zag liggen. Ligt deze bij jullie op de werf André?

Groet Pel.

https://www.google.nl/maps/place/To...3638ebde16913dfe!8m2!3d51.1262568!4d4.2944294

Ja Pel, P77 (Den Bruinen) is de eerste aanwinst geweest van de vzw, en ook de eerste die een volledige restauratie ondergaan heeft bij ons. Er is ondertussen een tweede boot bijkomen, de Pegasus (= is een replica) dit was de eerste nieuwbouw van het type "hengst" na meer dan tachtig jaar!

Deze zomer is men begonnen met de bouw van een kleiner boottype, namelijk een "Eemer" Dit was een kleine open vracht- en overzetboot die typisch was voor de Vlaamse binnenwateren en kanalen. De eerste vermeldingen van dit type die zijn terug gevonden in de registers, en dateren van rond 1200, toen opgetekend in "het Zwin" nabij Brugge.

Vermoedelijk zullen er tegen het voorjaar de eerste gangen tegen gebrand zitten, zie je meteen hoe een gebrand stuk hout op zijn plaats past:p

Ps; ondertussen heeft de naamloze straat waar de loods staat een echte straatnaam gekregen en hoeft de oude ( die in feite een aangrenzende straat aanduid) niet meer gebruikt te worden.
Het "nieuwe" adres is nu:

CNR loods tolerant vzw.
Scheepsbouwersstraat 16
9150 Rupelmonde (B)
 
Laatst bewerkt:

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Ik wil mijzelf ook aanmelden
Wel een beetje ondervoorbehoud afhankelijk welk dag maand het plaats vindt

Menno
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.