schuurpapier

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik slijp mijn schaafbeitel (voor bamboe - die moet loeischerp zijn anders kun je met goed fatsoen geen hengelbouwstrips met een 'diameter' (hoogte gelijkzijdige driehoek) van 0.75 mm schaven zonder het bamboe stuk te trekken, en op bamboe (silica insluitsels) slijten beitels als je er naar wijst...) op 800 - 2000 - 5000. Na een hengel of twee opnieuw de vouw zetten op de draaiende bankslijper.

Henk,
Kan je eens een verslag posten van de bouw van een hengel. Ik zou het leuk vinden om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja hoor. Een van de volgende zal ik proberen om zo veel mogelijk te documenteren... Je kunt overigens ook op de open dag hout langskomen - ik sta er vast volgend jaar ook weer. Of hier een keer in levende lijve komen kijken ;-)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Hoi Henk vis je ook nog met die zelfgebouwde splitcane hengels?
ik heb ook een zelfgebouwde staan maar die is wel van een glasvezel blank.
de blank ook zelf bouwen lijkt mij ook wel gaaf
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ja hoor. Een van de volgende zal ik proberen om zo veel mogelijk te documenteren... Je kunt overigens ook op de open dag hout langskomen - ik sta er vast volgend jaar ook weer. Of hier een keer in levende lijve komen kijken ;-)

Top.
Ik heb wel helemaal geen affiniteit met vissen, hengels of water (in Zuid-Limburg houden we het liever droog, behalve in het café), maar ik ben benieuwd hoe je zo een uiterst buigzaam en sterk geheel bouwt.
Komen kijken? Ik vermoed dat je net helemaal in een andere hoek van Nederland woont.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoi Henk vis je ook nog met die zelfgebouwde splitcane hengels?

Uiteraard ;-)

de blank ook zelf bouwen lijkt mij ook wel gaaf

Dat is voor mij ook de belangrijkste reden om het te doen. Verwacht van mij geen overtrokken verhalen over de voordelen van bamboe ten opzichte van plestik. Beide materialen hebben sterke en zwakke punten in de hengelbouw. Het grote voordeel van bamboe is dat je je blank idd zelf kunt ontwerpen en maken - met glasvezel of koolstofvezel is dat weliswaar niet helemaal onmogelijk, maar toch bijna uitgesloten als hobbyist, zeker gezien de investeringen die je in werktuigen en materiaal zou moeten doen (dat wordt pas haalbaar als je op voorhand al van plan bent om commercieel bezig te gaan.

mathieu zei:
Ik heb wel helemaal geen affiniteit met vissen, hengels of water (in Zuid-Limburg houden we het liever droog, behalve in het café), maar ik ben benieuwd hoe je zo een uiterst buigzaam en sterk geheel bouwt.
Komen kijken? Ik vermoed dat je net helemaal in een andere hoek van Nederland woont.

Er zijn op internet wel filmpjes van het proces te vinden, veel erg beknopt, veel geneuzel, maar ook filmpjes waar je duidelijk kunt zien wat er komt kijken. Toen ik begon dacht ik nog dat het in taper schaven van de strips de belangrijkste stap was. Dat is uiteraard ook wel zo (de taper is wat de actie van de hengel bepaalt en de zorgvuldigheid waarmee je de strips schaaft heeft direct een grote weerslag op de kwaliteit van het eindproduct, hoewel het nou ook weer niet zo is dat alle zes strips 110% perfect moeten zijn om een acceptabele hengel te maken), maar feitelijk ben je met dat taper schaven maar een uurtje of zo bezig - en de helft van die tijd bestaat uit het slijpen van je schaafbeitel ;-) . De overige handelingen kosten heel veel meer tijd en wellicht ook inspanning. Het schaven vergt wel de meeste oefening, naast het initiële splijten van de bamboe. Je eerste paar bamboestengels verkloot je gegarandeerd. Beter om dat niet op al te selecte bamboe te oefenen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.