schuurpapier

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Hallo,

Een vraag over schuurpapier, op YT hebben ze het in de VS vaak over grit sandpaper.
Mijn vraag is: als ik 150 grit grofheid moet hebben is dat hier in NL dezelfde grofheid als in de VS? Of hanteren we hier een andere maat/eenheid?
Alvast bedankt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is hetzelfde.
Het gaat om het aantal 'korreltjes' per oppervlakte-eenheid.
Hoe hoger het getal hoe fijner het schuurpapier.

Zo is 150 een prima korrel voor het schuren van een grondlaag voor het aflakken.
Wil je sneller materiaal afnemen dan pak je bijvoorbeeld 60.
Wil je een glanzende laklaag opbouwen dan gebruik je bijvoorbeeld 240 tussen de lagen door.

Succes!
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Het is hetzelfde.
Het gaat om het aantal 'korreltjes' per oppervlakte-eenheid.
Hoe hoger het getal hoe fijner het schuurpapier.

Zo is 150 een prima korrel voor het schuren van een grondlaag voor het aflakken.
Wil je sneller materiaal afnemen dan pak je bijvoorbeeld 60.
Wil je een glanzende laklaag opbouwen dan gebruik je bijvoorbeeld 240 tussen de lagen door.

Succes!

Dank je wel Hans.
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
In de VS en Europa (en Japan) wordt NIET dezelfde standaard gebruikt: http://www.mibnet.se/home-improveme...arison-between-european-and-us-standards.html
Tot 240 amper verschil, maar daarna dus wel.

Dit is waarom ik het vraag. Ik wil mijn blokschaaf beitel slijpen op schuurpapier. Hier een video van plane collector die vele blokschaven repareert en tevens de beitels op schuurpapier slijpt.
Hij begint met 150 grit, dan naar 1000 en eindigt met 7000.
Op de lijst (link) kan ik geen 7000 grit vinden.
Hier de video https://www.youtube.com/watch?v=XF6DQ6xw_50&t=12s&list=PL4AixCuJ4nhKxgcpq9mynGKeTzlYJf4u1&index=5 vanaf 11:51
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Er zijn 2 systemen, die zijn niet noodzakelijk locatiegebonden, je hebt P-grit en gewone grit. In de EU wordt zoals hierboven aangegeven in principe met P gewerkt.

Maar zelfs dan zijn er nog per merk en type bijzonder grote verschillen. Zo heb ik al P400 gehad die ruwer was dan P320 van een ander merk. Je moet het juiste merk, het juiste type en de juiste grit hebben om goede resultaten te halen.

Als je een beitel wil slijpen zou ik beginnen met 150 of daarrond, maar voor naar 1000 te gaan zou ik echt nog wel een tussenstop maken rond de 400-600, liefst met nat schuurpapier. Eenmaal boven de 1500 (pak nog 2500) wordt het verschil in resultaat van schuurpapier vrij zinloos voor houtbewerking naar mijn mening. Je spreekt dan over polijsten, niet schuren, want je verwijdert eigenlijk geen materiaal meer.
Je ziet dat ook in het filmpje, het oppervlak glanst heel mooi van de de 7000 grit, maar zit wel nog vol krassen van de lagere grits...
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Er zijn 2 systemen, die zijn niet noodzakelijk locatiegebonden, je hebt P-grit en gewone grit. In de EU wordt zoals hierboven aangegeven in principe met P gewerkt.

Maar zelfs dan zijn er nog per merk en type bijzonder grote verschillen. Zo heb ik al P400 gehad die ruwer was dan P320 van een ander merk. Je moet het juiste merk, het juiste type en de juiste grit hebben om goede resultaten te halen.

Als je een beitel wil slijpen zou ik beginnen met 150 of daarrond, maar voor naar 1000 te gaan zou ik echt nog wel een tussenstop maken rond de 400-600, liefst met nat schuurpapier. Eenmaal boven de 1500 (pak nog 2500) wordt het verschil in resultaat van schuurpapier vrij zinloos voor houtbewerking naar mijn mening. Je spreekt dan over polijsten, niet schuren, want je verwijdert eigenlijk geen materiaal meer.
Je ziet dat ook in het filmpje, het oppervlak glanst heel mooi van de de 7000 grit, maar zit wel nog vol krassen van de lagere grits...

Ik denk dat je gelijk hebt, het wordt inderdaad dan alleen maar polijsten. Dank je wel.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Hierboven word aangegeven dat het ene merk anders is dan andere die ervaring heb ik ook.
Hoe lager de grit des te meer verschil
Tussen 400 en 600 zit een behoorlijk verschil wel de moeite om beide te gebruiken na de grovere
800 en 1200 wordt vaak als autoslijppapier aangeboden Dat 1200 is al heel erg fijn
Die krassen van 150 krijg je in geen jaar weg met 1000
Vooral goed schuurpapier gebruiken , dit is in het gebruik niet altijd duurder dan het eerste beste voordeelpak
Groet
Gerrit
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De p staat voor een afspraak die schuurmiddel fabrikanten gemaakt hebben. P 400 betekent dat een inch verdeelt wordt in 400 vakjes. Alle korrels die hier door heen gaan mogen voor p 400 gebruikt worden. Het heeft dus niets te maken met het aantal korrels dat op het papier zit. Juist papier voor machinale toepassingen heeft vaak wat groter openingen tussen de korrels. Schijnt het niet zo snel vol te lopen.
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Hierboven word aangegeven dat het ene merk anders is dan andere die ervaring heb ik ook.
Hoe lager de grit des te meer verschil
Tussen 400 en 600 zit een behoorlijk verschil wel de moeite om beide te gebruiken na de grovere
800 en 1200 wordt vaak als autoslijppapier aangeboden Dat 1200 is al heel erg fijn
Die krassen van 150 krijg je in geen jaar weg met 1000
Vooral goed schuurpapier gebruiken , dit is in het gebruik niet altijd duurder dan het eerste beste voordeelpak
Groet
Gerrit

Wat stel je voor dat ik gebruik? Beginnen met 150 dan naar 400 en tot slot naar 1000 of 1500?
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Altijd in stappen van maximaal zo'n beetje 1,5.

Ik heb hier 80-120-180-240-320. Ik zou dus tussen 150 en 400 nog iets zoeken dat er tussenin zit.

Bestel je je schuurpapier online of haal je het in een shop? Jij slijpt je beitels ook op schuurpapier?
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Altijd in stappen van maximaal zo'n beetje 1,5.

Ik heb hier 80-120-180-240-320. Ik zou dus tussen 150 en 400 nog iets zoeken dat er tussenin zit.

Helemaal mee eens
Je beschrijft duidelijk wat ik ook bedoelde

Verder kun je op internet een lijstje van spul wat verkocht wordt als pakket(scary sharp) kopiëren en hier mee op pad gaan.

Groet
Gerrit
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bestel je je schuurpapier online of haal je het in een shop? Jij slijpt je beitels ook op schuurpapier?

Ik slijp mijn (houtdraai)beitels te vaak om daarvoor met schuurpapier aan de gang te gaan, daarvoor heb ik een grote slijpmachine met (na een spijker) een grove schijf en een fijne schijf.

Maar hout schuren doe ik wel veel. Meestal met schuurschijven van 125 en 75 mm. Die kosten altijd meer dan me lief is, vooral omdat ik er op nat hout nogal wat verbruik, en ik bestel ze altijd online, vooral omdat schijfjes zonder gaten verder niet zo veel verkocht worden.De laatste keer kocht ik Norton schuurpapier van Schleifmittel4Pro.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Altijd in stappen van maximaal zo'n beetje 1,5.

Ik heb hier 80-120-180-240-320. Ik zou dus tussen 150 en 400 nog iets zoeken dat er tussenin zit.


Voor houtafwerking ben ik het daar mee eens. Voor het slijpen van beitels is dat naar mijn ervaring wat overdaad. Daar volstaat 80-180-320-400 ook wel.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor het slijpen van beitels zijn die stappen in mijn optiek onnodig klein en je eindigt ook nog erg grof. Voor een beitel die wat bot is geworden zijn 2 iets fijnere stappen normaal voldoende.
 

Rale

Nieuw lid
11 mei 2016
23
1
Voor houtafwerking ben ik het daar mee eens. Voor het slijpen van beitels is dat naar mijn ervaring wat overdaad. Daar volstaat 80-180-320-400 ook wel.

Even voor de duidelijkheid, je zou niet met 1000 aan de slag gaan om de beitel te slijpen? Dus 80-180-320-400 en klaar?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Schuurpapier is toch maar een tijdelijke oplossing. Het zal je op lange termijn meer kosten dan een set slijpstenen. En aangezien je het schuurpapier toch nog moet bestellen, is het zeker niet zinvol. Dan koop je beter diamantstenen en maak je zelf een strop. Ik gebruik Eze-lap stenen en polijstkrijtje van Flexcut.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Een uitgebreide beschrijving over het gebruik van schuurpapier staat op de site van feinewerkzeuge , in het Duits of Engels
Ze beschrijven hier zelfklevend super lux schuurpapier op polyester
Voor de te gebruiken korrelgroottes is dit wel nuttig.
Als deze link https://www.feinewerkzeuge.de/hobelsohle-abrichten.html het niet doet kun je het op de site wel opzoeken.
Daar hebben ze ook EZE-lap diamantstenen dan kun je ook zien wat die kosten
Groet Gerrit
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Even voor de duidelijkheid, je zou niet met 1000 aan de slag gaan om de beitel te slijpen? Dus 80-180-320-400 en klaar?

Ik slijp mijn schaafbeitel (voor bamboe - die moet loeischerp zijn anders kun je met goed fatsoen geen hengelbouwstrips met een 'diameter' (hoogte gelijkzijdige driehoek) van 0.75 mm schaven zonder het bamboe stuk te trekken, en op bamboe (silica insluitsels) slijten beitels als je er naar wijst...) op 800 - 2000 - 5000. Na een hengel of twee opnieuw de vouw zetten op de draaiende bankslijper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.