Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Onderwerp: schuurpapier

schuurpapier

Hallo,

Een vraag over schuurpapier, op YT hebben ze het in de VS vaak over grit sandpaper.
    Mijn vraag is: als ik 150 grit grofheid moet hebben is dat hier in NL dezelfde grofheid als in de VS? Of hanteren we hier een andere maat/eenheid?
    Alvast bedankt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Het is hetzelfde.
    Het gaat om het aantal 'korreltjes' per oppervlakte-eenheid.
    Hoe hoger het getal hoe fijner het schuurpapier.

Zo is 150 een prima korrel voor het schuren van een grondlaag voor het aflakken.
    Wil je sneller materiaal afnemen dan pak je bijvoorbeeld 60.
    Wil je een glanzende laklaag opbouwen dan gebruik je bijvoorbeeld 240 tussen de lagen door.

Succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    Het is hetzelfde.
    Het gaat om het aantal 'korreltjes' per oppervlakte-eenheid.
    Hoe hoger het getal hoe fijner het schuurpapier.

Zo is 150 een prima korrel voor het schuren van een grondlaag voor het aflakken.
    Wil je sneller materiaal afnemen dan pak je bijvoorbeeld 60.
    Wil je een glanzende laklaag opbouwen dan gebruik je bijvoorbeeld 240 tussen de lagen door.

Succes!
    Dank je wel Hans.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2017
    In de VS en Europa (en Japan) wordt NIET dezelfde standaard gebruikt: http://www.mibnet.se/home-improvemen...standards.html
    Tot 240 amper verschil, maar daarna dus wel.
    Laatst gewijzigd door GH1; 05-12-17 om 12:34.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    In de VS en Europa (en Japan) wordt NIET dezelfde standaard gebruikt: http://www.mibnet.se/home-improvemen...standards.html
    Tot 240 amper verschil, maar daarna dus wel.
    Dit is waarom ik het vraag. Ik wil mijn blokschaaf beitel slijpen op schuurpapier. Hier een video van plane collector die vele blokschaven repareert en tevens de beitels op schuurpapier slijpt.
    Hij begint met 150 grit, dan naar 1000 en eindigt met 7000.
    Op de lijst (link) kan ik geen 7000 grit vinden.
    Hier de video https://www.youtube.com/watch?v=XF6D...YJf4u1&index=5 vanaf 11:51

Er zijn 2 systemen, die zijn niet noodzakelijk locatiegebonden, je hebt P-grit en gewone grit. In de EU wordt zoals hierboven aangegeven in principe met P gewerkt.

Maar zelfs dan zijn er nog per merk en type bijzonder grote verschillen. Zo heb ik al P400 gehad die ruwer was dan P320 van een ander merk. Je moet het juiste merk, het juiste type en de juiste grit hebben om goede resultaten te halen.

Als je een beitel wil slijpen zou ik beginnen met 150 of daarrond, maar voor naar 1000 te gaan zou ik echt nog wel een tussenstop maken rond de 400-600, liefst met nat schuurpapier. Eenmaal boven de 1500 (pak nog 2500) wordt het verschil in resultaat van schuurpapier vrij zinloos voor houtbewerking naar mijn mening. Je spreekt dan over polijsten, niet schuren, want je verwijdert eigenlijk geen materiaal meer.
    Je ziet dat ook in het filmpje, het oppervlak glanst heel mooi van de de 7000 grit, maar zit wel nog vol krassen van de lagere grits...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Er zijn 2 systemen, die zijn niet noodzakelijk locatiegebonden, je hebt P-grit en gewone grit. In de EU wordt zoals hierboven aangegeven in principe met P gewerkt.

Maar zelfs dan zijn er nog per merk en type bijzonder grote verschillen. Zo heb ik al P400 gehad die ruwer was dan P320 van een ander merk. Je moet het juiste merk, het juiste type en de juiste grit hebben om goede resultaten te halen.

Als je een beitel wil slijpen zou ik beginnen met 150 of daarrond, maar voor naar 1000 te gaan zou ik echt nog wel een tussenstop maken rond de 400-600, liefst met nat schuurpapier. Eenmaal boven de 1500 (pak nog 2500) wordt het verschil in resultaat van schuurpapier vrij zinloos voor houtbewerking naar mijn mening. Je spreekt dan over polijsten, niet schuren, want je verwijdert eigenlijk geen materiaal meer.
    Je ziet dat ook in het filmpje, het oppervlak glanst heel mooi van de de 7000 grit, maar zit wel nog vol krassen van de lagere grits...
    Ik denk dat je gelijk hebt, het wordt inderdaad dan alleen maar polijsten. Dank je wel.

Hierboven word aangegeven dat het ene merk anders is dan andere die ervaring heb ik ook.
    Hoe lager de grit des te meer verschil
    Tussen 400 en 600 zit een behoorlijk verschil wel de moeite om beide te gebruiken na de grovere
    800 en 1200 wordt vaak als autoslijppapier aangeboden Dat 1200 is al heel erg fijn
    Die krassen van 150 krijg je in geen jaar weg met 1000
    Vooral goed schuurpapier gebruiken , dit is in het gebruik niet altijd duurder dan het eerste beste voordeelpak
    Groet
    Gerrit

De p staat voor een afspraak die schuurmiddel fabrikanten gemaakt hebben. P 400 betekent dat een inch verdeelt wordt in 400 vakjes. Alle korrels die hier door heen gaan mogen voor p 400 gebruikt worden. Het heeft dus niets te maken met het aantal korrels dat op het papier zit. Juist papier voor machinale toepassingen heeft vaak wat groter openingen tussen de korrels. Schijnt het niet zo snel vol te lopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HeanigAn Bekijk Berichten
    Hierboven word aangegeven dat het ene merk anders is dan andere die ervaring heb ik ook.
    Hoe lager de grit des te meer verschil
    Tussen 400 en 600 zit een behoorlijk verschil wel de moeite om beide te gebruiken na de grovere
    800 en 1200 wordt vaak als autoslijppapier aangeboden Dat 1200 is al heel erg fijn
    Die krassen van 150 krijg je in geen jaar weg met 1000
    Vooral goed schuurpapier gebruiken , dit is in het gebruik niet altijd duurder dan het eerste beste voordeelpak
    Groet
    Gerrit
    Wat stel je voor dat ik gebruik? Beginnen met 150 dan naar 400 en tot slot naar 1000 of 1500?

Forum Rechten