Bescheiden werkplaatsje voor een bescheiden klusser

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
De Paul Sellers werkbank is inderdaad niet zo mooi, maar voor werkbanken primeert functie boven vorm. Voordeel van deze is dat er minder hout in gaat dan in een Roubo. Het werkblad krijgt zijn stevigheid door de voorschoten (aprons). Bij mij ligt er al een stapel hout klaar om er 1 te maken. Een werkbank is een goeie oefening. Volgens mij heb je de kennis al om er 1 te maken, nu alleen nog het zelfvertrouwen. Het is geen meubel, dus het hoeft gelukkig niet perfect te zijn.

Klopt natuurlijk helemaal. En zoals ik al zei: als ik een werkbank maak zal het zeker ook geen 'over-engineered' werkbank worden die te mooi lijkt om mee te werken. Maar wat ik wel graag wil bij een werkbank is opbergplaats: een kastje en wat lades, en een schap waar ik snel mijn gereedschap kan nemen of wegleggen wanneer ik met wat grotere stukken bezig ben, en met de voorschoten van Paul Sellers' werkbank lijkt me dat wat moeilijk. Zelf zie ik bvb meer in de werkbank zoals Jay Bates er één gemaakt heeft.
Maar goed, zoals ik al zei: momenteel kan ik me nog goed uit de slag trekken dus ik bekijk eens rustig alle opties en mogelijkheden; op een goede dag begin ik er eens aan.:)
 

StijnV

Actieve deelnemer
4 dec 2016
44
1
Wat een idyllisch plaatje met buiten de sneeuw op de dennen! En binnen lekker warm, dan krijgt een mens direct zin om te klussen!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Er is in de basis weinig over-engineered aan een Roubo, gewoon een dik werkblad met een paar massieve poten wat een erg stabiele werkbank oplevert. En afhankelijk van je budget kies je dan 1 of meerdere bankschroeven..... daar kun je in alle budgetklassen los op gaan, net zoals in de keuze van het hout en de verbindingen die je gebruikt.
En voor de meesten die zelf de moeite nemen om een werkbank te bouwen is het plezier van de bouw en de uiteindelijke uitstraling een niet onbelangrijke reden om eraan te beginnen.
 

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Wat een idyllisch plaatje met buiten de sneeuw op de dennen! En binnen lekker warm, dan krijgt een mens direct zin om te klussen!

Absoluut! De voorbije week, toen er weer sneeuw gevallen was, was het weer reuze gezellig in de werkplaats. Meer nog dankzij de nieuwste toevoeging:

kachel.jpg

Omdat er een schoorsteen voorzien was en ik toch altijd afvalhout heb leek een klein houtkacheltje wel een goede investering. Iets minder praktisch dan het petroleumkacheltje wat ik tot op heden gebruikte, maar elke ruimte verwarmd door een houtkachel krijgt wat mij betreft een +10 voor gezelligheid. :)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In de basis is het gewoon een relatief simpele werkbank, niets over-engineered aan de constructie....

Dat iemand met wat geld te besteden een meubelmaker betaald om topkwaliteit te leveren in dure houtsoorten en met de beste bankschroeven is wat anders.
 
Laatst bewerkt:

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
In de basis is het gewoon een relatief simpele werkbank, niets over-engineered aan de constructie....

Dat iemand met wat geld te besteden een meubelmaker betaald om topkwaliteit te leveren in dure houtsoorten en met de beste bankschroeven is wat anders.

Okeeokeeokee....point taken! ;)
'Over-engineered' was misschien ook niet het juiste woord. Ik bedoelde meer een werkbank die een beetje te 'sjiek' is; met peperdure hardware en allerlei exotische houtsoorten. Iets zoals in het filmpje dus.
Daarom dat de werkbank zoals Jay Bates die maakte me wel aanspreekt: ziet er mooi en stevig uit maar is toch relatief simpel van opzet...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Een hele mooie en gezellige werkplaats heb je daarvan gemaakt !
Laat de sneeuw maar komen met zo een kacheltje !!
Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.