Bescheiden werkplaatsje voor een bescheiden klusser

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Gegroet, allen! Zoals mijn postcount al aangeeft ben ik meer een lezer dan een poster op dit forum; ook al omdat ik hier meer ben om iets bij te leren dan dat ik iets kan bijdragen.
Ik merkte wel dat ik niet de enige ben die graag (foto-) reportages leest over de bouw of renovatie van werkplaatsen van forumleden en aangezien ik ook de renovatie van mijn eigen bescheiden werkplaatsje op foto heb vastgelegd was het misschien interessant dit hier te delen.

Enige jaren geleden besloot ik dat het tijd werd om het oude werkplaatsje van mijn vader zaliger een opknapbeurt te laten geven; al was het maar omdat het dak op instorten stond en lekte. Nadat de timmerlieden weer vertrokken waren was het getransformeerd van dit:
1oud.jpg

Naar dit:
2nieuw.jpg

Buiten prima in orde dus, maar binnen was er niet echt veel veranderd. Toen mijn vader nog leefde was het zijn werkplaats annex opslagplaats. Er stond een werkbank en al zijn handgereedschap, maar ook tuingereedschap zoals een grasmaaier, kruiwagen en kettingzaag. Allemaal wat chaotisch, maar mijn vader kon er blindelings alles vinden. En hoewel ik zelf nog niet wist wat ik eigenlijk met deze ruimte aanmoest omdat ik mezelf bepaald niet als klusser of handige harry zie (mijn forumnaam is NIET ironisch bedoeld) vond ik toch dat ik het binnenin wat moest fatsoeneren, te beginnen met de muren.

Na wat rondzoeken besloten OSB-platen te gebruiken omdat dit het goedkoopst was en me ook het makkelijkst leek. Om even een idee te geven van hoe weinig 'klusser/houtbewerker' ik was: mijn enige elektrische gereedschap op dat moment was een klopboormachine van Bosch. Speciaal voor dit project kocht ik een Makita schroefmachine terwijl ik een handcirkelzaag leende van mijn zwager.
PA120004.JPG

Alle muren bekleed met OSB-platen (en achteraf prijs ik me gelukkig dat ik destijds de moeite heb gedaan om er gelijk ook isolatie tussen te steken), en er gebeurde iets opmerkelijks: ik kreeg er zowaar plezier in en kreeg meer en meer zin om er echt iets moois van te maken. Ondertussen had ik al wat gereedschap bijgekocht zoals een eigen handcirkelzaag en een bovenfrees (nodig om op bepaalde plaatsen de OSB-platen in elkaar te passen), zij het tweedehands en van goedkope merken, maar ze voldoen tot op heden nog altijd prima.
PA120007.JPG

Ramen afgekast met MDF en een eenvoudige multiplex-plank als vensterbank. Ziet er toch weer wat strakker uit...
PA310003.JPG

Elektricien is langsgeweest en heeft volledig nieuwe bedrading, stopcontacten en schakelaars geïnstalleerd. Begonnen met isoleren van het dak en dichttimmeren van het plafond met 7mm MDF.
PB170001.JPG

Deze koelkast kon ik op het werk redden van de afvalcontainer en leek me ideaal om te gebruiken als werkbank.
PC060007.JPG

Werkbank geïnstalleerd en alle gereedschap heeft ongeveer een plaatsje gekregen. Toch was er iets wat me irriteerde: de vloer. Toen deze plaats nog meer een berghok was was de primitieve betonnen vloer (wat eigenlijk een dun laagje cement over bouwpuin was) goed genoeg maar nu ergerde ik me meer en meer aan het vuile uiterlijk, om nog maar te zwijgen over het feit dat het nergens vlak was. Bovendien bleek er ook vocht langs de vloer omhoog te komen.
PC250011.JPG

De knoop doorgehakt: werkplaats weer leeggehaald en uitgegraven voor 15cm gewapend beton + 5cm isolatie. De plaatsen waar het vocht omhoog komt zijn duidelijk te zien...
PC3300002.JPG

Laat die betonmixer maar komen!
PC4240002.JPG


Betonmixer leeg en weer weg, werkhuisje vol met gepolierde beton!
PC4250004.JPG


Enkele maanden later, en alles weer geïstalleerd. Ondertussen weer wat (tweedehands) gereedschap bijgekocht zoals een stofzuiger en een schuurmachine. Onder het tafelblad rechts hangt een (ook tweedehands) Hitachi C9U2 waardoor ik nu een rudimentaire tafelzaag heb. Niet te vergelijken met een echte tafelzaag uiteraard, maar ik kan nu tenminste al planken op breedte zagen...
PC7020002.JPG

Februari 2017. Binnen bij het kacheltje wat klussen terwijl het buiten sneeuwt. Kan het nog gezelliger? :)
PC8110021.JPG

Eind november 2017. Optimaal gebruik proberen te maken van de ruimte door een schap boven de deur voor stockage. Bedoeling is dat er nog schuifdeurtjes voor komen, nog eens bekijken hoe ik dat aanpak.
PD160006.jpg

Nieuwste aanwinst! Lang getwijfeld of ik een verstek/afkortzaag zou kopen maar uiteindelijk de knoop doorgehakt. Deze Metabo KGS 254M leek me qua prijs/kwaliteit ideaal voor mijn (bescheiden) noden...
PD160007.jpg

Eventuele toekomstige projecten zijn nog een 'Jay Bates'- miter station en -wanneer mijn kunde en zelfvertrouwen groot genoeg zijn- een stevige werkbank, als een soort van rite of passage. Maar alles op zijn tijd...

Zoals blijkt: geen werkplaats met hoogtechnologisch precisiemateriaal en hier zullen ook geen hoogstaande projecten gemaakt worden (pruts graag dingetjes in elkaar met pallethout, geïnspireerd door Pinterest). Maar het is wel een plaatsje geworden waar ik graag vertoef, vooral tijdens herfst/winteravonden wanneer het kacheltje brandt, de poes in een hoekje slaapt en ik met een audioboek op de oortjes aan het één en ander zit te prutsen. En sinds ik hier op het forum posts heb gelezen van mensen die op zoek zijn naar een plaatsje om aan houtbewerking te kunnen doen prijs ik me gelukkig dat ik de beschikking heb over een plaats waar ik op elk moment van de dag -zelfs midden in de nacht!- wat kan gaan hobbyen.


Groet,
Stefan
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je dit een bescheiden werkplaatsje vind?

Ziet er erg mooi en ruim uit en wat een mooie werkbank, kan je er nog een biertje in koud zetten?
Veel plezier en als je zo doorgaat ben je voor dat je het weet een ervaren klusser.

Mvg, :).
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Een werkplaats om jaloers op te zijn! De titel van klusser heb je ondertussen al verdiend ;) Enige opmerking die ik zou maken is dat je "werkbank" wat laag staat. Ik zou zoals je zelf al aangaf een echte timmermanswerkbank maken. Hoeft niet duur te zijn. Met wat constructiehout kun je al een degelijke werkbank maken. Je rug zal je dankbaar zijn.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Mooi hoor, licht comfortabel en lekker groot. Ik heb niets te klagen, maar moet het wel met wat minder doen.. Vooral veel lager. Heb er dan wel een verdiepingkje boven. Veel klusplezier!!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ziet er goed uit! Voor mensen zoals ik uit de randstad is dit jaloersmakend!
 
P

Pel

Guest
Mooie werkplaats Stefan, en met het gereedschap wat je hebt is helemaal niets mis mee, we hebben immers niet allemaal de werkplaats vol met Festool en Mafell machines staan. Je hebt van een oud berghok een prachtige werkplaats gemaakt, en je hebt het ook goed aan gepakt door het o.a. te isoleren en er een goede vloer in te leggen, daar zul je nog veel plezier van hebben. Niets mooier als in een werkplaats zitten met de kachel aan, muziek aan, en lekker bezig zijn aan een project.

Groet Pel.
 

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Een werkplaats om jaloers op te zijn! De titel van klusser heb je ondertussen al verdiend ;) Enige opmerking die ik zou maken is dat je "werkbank" wat laag staat. Ik zou zoals je zelf al aangaf een echte timmermanswerkbank maken. Hoeft niet duur te zijn. Met wat constructiehout kun je al een degelijke werkbank maken. Je rug zal je dankbaar zijn.

Het valt op zich nog wel mee; ook al omdat ik gemerkt heb dat ik het grootste deel van mijn werk eigenlijk op de geïmproviseerde zaagtafel doe in het midden van het werkhuis. Deze staat iets hoger en ik kan er ook langs alle kanten bij. Momenteel kan ik me voor de projectjes waar ik mee bezig ben nog goed genoeg uit de slag trekken met deze tafel en enkele lijmklemmen.
De werkbank zal er zeker wel ooit eens komen, maar zoals ik al zei: wil wachten totdat ik zelfvertrouwen en kennis/kunde genoeg heb. Moeilijk hoeft het inderdaad niet te zijn; Paul Sellers heeft momenteel ook een reeks lopen op YouTube waarin hij met basis handgereedschap een hele stevige werkbank bouwt, maar het model vind ik niet zo mooi. En aangezien een werkbank iets voor eeuwig is, mag het ook wel een beetje mooi zijn om aan te zien, toch? (Al blijf ik wel met de voetjes op de grond en ben ik zeker niet van plan een 'over-engineered' Roubo werkbank te bouwen).
Alles op zijn tijd, en genieten van wat ik nu al heb.:)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zou denken aan een aanpassing. Begin met je forum naam. linkerhanden dekken de lading niet meer. Je hebt een mooie werkplaats. Voor mijn begrip ruim.
Wil je een werkbank maken kijk dan eens op het www met zoekterm ply wood workbench. Zeker te doen voor iemand met zulke linkerhanden.:p
 

2lefthands

Nieuw lid
12 feb 2017
19
0
Belgisch Limburg
Ik zou denken aan een aanpassing. Begin met je forum naam. linkerhanden dekken de lading niet meer. Je hebt een mooie werkplaats. Voor mijn begrip ruim.
Wil je een werkbank maken kijk dan eens op het www met zoekterm ply wood workbench. Zeker te doen voor iemand met zulke linkerhanden.:p

Bedankt voor de tip; ik hou zeker alle opties open.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Het valt op zich nog wel mee; ook al omdat ik gemerkt heb dat ik het grootste deel van mijn werk eigenlijk op de geïmproviseerde zaagtafel doe in het midden van het werkhuis. Deze staat iets hoger en ik kan er ook langs alle kanten bij. Momenteel kan ik me voor de projectjes waar ik mee bezig ben nog goed genoeg uit de slag trekken met deze tafel en enkele lijmklemmen.
De werkbank zal er zeker wel ooit eens komen, maar zoals ik al zei: wil wachten totdat ik zelfvertrouwen en kennis/kunde genoeg heb. Moeilijk hoeft het inderdaad niet te zijn; Paul Sellers heeft momenteel ook een reeks lopen op YouTube waarin hij met basis handgereedschap een hele stevige werkbank bouwt, maar het model vind ik niet zo mooi. En aangezien een werkbank iets voor eeuwig is, mag het ook wel een beetje mooi zijn om aan te zien, toch? (Al blijf ik wel met de voetjes op de grond en ben ik zeker niet van plan een 'over-engineered' Roubo werkbank te bouwen).
Alles op zijn tijd, en genieten van wat ik nu al heb.:)

De Paul Sellers werkbank is inderdaad niet zo mooi, maar voor werkbanken primeert functie boven vorm. Voordeel van deze is dat er minder hout in gaat dan in een Roubo. Het werkblad krijgt zijn stevigheid door de voorschoten (aprons). Bij mij ligt er al een stapel hout klaar om er 1 te maken. Een werkbank is een goeie oefening. Volgens mij heb je de kennis al om er 1 te maken, nu alleen nog het zelfvertrouwen. Het is geen meubel, dus het hoeft gelukkig niet perfect te zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.