M'n eerste vlak & vandiktebank

P

Pel

Guest
Nu ik de machine eens goed bekijk, vraag ik me af hoe je moet vlakken omdat de langgatboor aan de voorzijde van de bank hangt, waar de messenas zit? Hij zal wel naar voren gedraaid kunnen worden maar toch, of dat met vlakken makkelijk zal zijn? Maar het is een onverslijtbare machine, met nog een voordeel er zit niks digitaal aan, alles mechanisch m.a.w. makkelijk te laten maken.

Groet Pel.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Nu ik de machine eens goed bekijk, vraag ik me af hoe je moet vlakken omdat de langgatboor aan de voorzijde van de bank hangt, waar de messenas zit? Hij zal wel naar voren gedraaid kunnen worden maar toch, of dat met vlakken makkelijk zal zijn? Maar het is een onverslijtbare machine, met nog een voordeel er zit niks digitaal aan, alles mechanisch m.a.w. makkelijk te laten maken.

Groet Pel.

Ja inderdaad, dat vroeg ik me ook al af.
 

tuoh

Oud hout
Dat is een euvel waar je op veel oude combi's mee te maken krijgt. Niet echt lastig werken, enkel een paar stapjes meer zetten bij het wegnemen van het hout op de vlakbank na het schaven.

Een paar van mijn vorige machines (Robland en Griggio) hadden dezelfde configuratie, na een paar schaafbeurten sta er zelfs niet meer bij stil.
Vond het zelfs gemakkelijk, omdat ik altijd een vlak had (boortafel) waar ik tijdens het schaven mijn vouwmeter kon opleggen, lag zo altijd grijpensklaar en nooit in de weg op de vlakbank. Bij het aandikte schaven is dan weer een prima plaats om het geschaafde hout op te stapelen voor de tweede beurt door de vandikte.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ieder nadeel heb zijn voordeel, uitspraak van Johan Cruijf.

Groet Pel.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Als de klem om de werkstukken op de boortafel op te spannen gedemonteerd is zal het wel meevallen denk ik.

Voedingskabel en elektrische stukken om de sturing te maken zijn besteld en kan ik morgen afhalen.
Hopelijk morgen dus al eens uitproberen met een stukje hout :)

Ik zag laatst in een filmpje op Youtube dat een man zijn bank vooraf insmeerde met een soort wax dat volgens hem zorgde dat het hout goed over de tafel schuift. Daarnaast zou de wax volgens hem overschilderbaar zijn.
Smeren jullie de jullie tafels met iets in, zoja, met wat ?
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik gebruik hout glijmiddel van Bizon. Maar we gebruikte vroeger zo'n zilver grijze pasta, ik weet niet meer hoe hij heet.

Groet Pel.

prod1_1319(1).jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Klopt, Silbergleit glijdt prima, vind het prettiger in gebruik dan de Bison spuitbus.
Ik vind alleen het uitzakken lastig. Om niet steeds het hele blik te moeten omroeren, werk ik met een kleine "gebruikshoeveelheid" in een medicijnpotje.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
In de jaren 80 en 90 lag er in de meubelmakerij en industrie altijd een blok parafine (kaarsvet) op de vlakbank, frees en vandiktebank.
een paar strepen op het blad en het werkt fijner als die spuitbussen.

Alleen op het bed van de 4 zijdige werd een vloeibaar middel ingezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.