M'n eerste vlak & vandiktebank

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hey allen,

Gezien we onlangs verhuisd zijn en achteraan wat meer plaats hebben dan op ons appartement van voorheen, is er ook wat ruimte gereserveerd dat als werkplaats dienst doet.
Nu was ik afgelopen weekend toevallig wat aan het rondsnorren op marktplaats en kwam daar op een oude vlak & vandiktebank uit van het merk 'Marathon'.
Gietijzeren blok, driefasige aansluiting, 4 kW motor, inclusief langgatboor.

Ik heb een bod gedaan, waar de verkoper akkoord mee ging, wat zo veel wil zeggen als dat ik een bank zo'n 150 km verderop kan gaan halen waarvan de verkoper schat dat hij zo'n 500 kg weegt.
Wordt dus nog een hele uitdaging om dat ding op zijn plaats te krijgen.

Er zit nog een set boren bij en een set messen.
Ik ken er zelf nog niet zo veel van, en de nauwkeurigheid zal misschien niet zo juist zijn als een nieuwe bank, maar ik vind het in ieder geval een fantastisch ogende machine waarmee ik hoop om leuke projecten mee te kunnen maken.

Nu denk ik ook dat er in principe niet zo heel veel mis kan zijn met zo'n machine toch ? Een druppeltje olie links en rechts en wanneer de tafels eens opgekuisd worden zal hij er al een beetje netter uitzien.
Ok, de tafels moeten mooi parallel staan en de fence haaks op de tafel (dat valt nog af te wachten maar ik hoop dat dit ook bij zo'n oud model regelbaar is ?)

Zodra we hem hier tot bij mij thuis hebben gekregen komt er een update !

$_86-5.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Is dat 'wat ruimte gereserveerd' niet gelijk vol?
Ziet er wel degelijk uit, maar er moet wel wat aan gedaan worden.
Veel succes en laat de afbeeldingen maar komen van het opknappen.
Mvg, :).
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Is dat 'wat ruimte gereserveerd' niet gelijk vol?

Is een ruimte van 7,5 meter lang en 'k ga hem in het verlengde van de deur plaatsen zodat aan- en afvoer van hout makkelijk gaat :)
Zal wel een uitdaging zijn om hem daar binnen te krijgen gezien hij door de deur moet. Hopelijk komt het blok van de langgatboor makkelijk los...
 
P

Pel

Guest
Een degelijke machine Nicolas, daar heb je wel enkele uurtjes werk aan om die weer tip top in orde te krijgen, veel succes.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Doorgaans zijn die oude rakkers van een betere kwaliteit dan veel nieuwe. Niet te veel aan doen, alles eens smeren, scherpe messen erop en klaar. Quasi alles is op die dingen nastelbaar, al zeker de haakse geleider.
Denk wel dat het makkelijker gaat zijn om de deur te verbreden dan die langgatboor af- en op te bouwen:p
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ziet er mooi uit en, inderdaad, niet teveel aan doen behalve smeren wat gesmeerd moet worden. Wat betreft het vervoer: met een paar machinelifters, een flinke pallet en palletwagen/heftruck kom je een heel eind om het ding naar je huis te krijgen. Mooie aanwinst en veel plezier ermee!
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Mooi ding. En 500kg lijkt me licht ingeschat. Ik heb ook eens een tijdje zo'n ding gehad. Ik had hem op een onderstel staan, waar max. 600kg op mocht. Na een paar keer heen en weer rijden begaf het onderstel het. Dit was één van de redenen dat ik hem weer heb ingeruild voor een wat lichtere van ongeveer 250 kg.

Denk eerder dat deze boven de 800 kg gaat...

Maar niet getreurd, het is een pracht apparaat waar je veel plezier van kan hebben. Succes met opknappen.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Ik vrees inderdaad ook dat de 500kg aan de lichte kant is is ingeschat.
Hoop wel dat hij niet boven de 1000 gaat want dan moet ik nog wat ander materiaal zoeken om hem hier thuis van de aanhangwagen af te krijgen.

Hoeveel ruimte denken jullie dat je voor en na de machine nodig hebt ?
Enerzijds dacht ik aan 3 meter aan beide zijden voor als je eens lange stukken wil schaven. Maar wat is jullie ervaring ?
Anderzijds kan ik me dan ook weer voorstellen dat het veel handiger is om de planken eerst ruw op lengte te zagen alvorens ze te gaan schaven...
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik gok dat de machine ergens rond de 1000 kg weegt. Kun je deze met een heftruck op zijn plaats krijgen? 1000 kg met dit formaat gaat met een palletwagen maar valt vaak tegen.

Verder een leuke machine, leuk project en veel succes ermee!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Misschien is veilig met dat beestje op de aanhanger rijden een grotere zorg dan hem eraf krijgen.... (Geremde aanhanger? Machine op balken zetten zodat het gewicht goed verdeeld wordt...

Kettingtakels zijn relatief goedkoop of vaak vrij vlot te lenen en kunnen makkelijk grote lasten aan... Moet je wel zelf constructie bouwen met balken / schoren / ... om de takel aan te hangen.

3m voor en na is al mooi... Alles hangt van je werkstuk af natuurlijk. Zoals je zelf aangeeft kort je eerst af op lengte tot makkelijk hanteerbare maten. Op die manier heb je ook minder dikteverlies. Met 3m voor en na kan je de meeste interieurbouwtoepassingen aan (binnendeuren, meubelmakerij...) Een trapwang zou al eens een probleem kunnen zijn. En als je gelamineerde balken wil gaan maken van 4m lang, heb je ook een probleempje... alles hangt dus af van de toepassing. Wat op dit vlak kan helpen is de machine zo plaatsen dat in- en/of uitvoer in een deur- of poortopening vallen. Mijn vlakvandiktebank staat opgesteld in een kelder van 4 x 4m. Als de deuren open zet zijn de mogelijkheden enorm (>5m).
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb ook drie meter voor en achter de tafels vrij en daarmee kom ik een heel eind. Wat betreft het gewicht en vervoer: vraag een lokale transporteur met een vrachtauto met autolaadkraan (jeweetwel: zo'n uitschuifbare kraan vaak achter de cabine gemonteerd) om een offerte. Het viel mij destijds heel erg mee toen ik mijn vlakvandiktebank liet overkomen en voor dat geld kun je de ellende van 500+ kilo ongecontroleerd gietijzer niet hebben. Alleen het transport binnen de werkplaats heb ik toen met machineliften en een pallet en palletwagen gedaan.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb ook drie meter voor en achter de tafels vrij en daarmee kom ik een heel eind. Wat betreft het gewicht en vervoer: vraag een lokale transporteur met een vrachtauto met autolaadkraan (jeweetwel: zo'n uitschuifbare kraan vaak achter de cabine gemonteerd) om een offerte. Het viel mij destijds heel erg mee toen ik mijn vlakvandiktebank liet overkomen en voor dat geld kun je de ellende van 500+ kilo ongecontroleerd gietijzer niet hebben. Alleen het transport binnen de werkplaats heb ik toen met machineliften en een pallet en palletwagen gedaan.

Transport met een autolaadkraan is zeker op een optie, maar waarschijnlijk aan de dure kant. Met een auto met aanhanger is dit ook goed te doen alleen moet je wel weten wat je doet en over een goede (lees zwaar uitgevoerde) aanhanger en auto beschikken. Wanneer je met een heftruck kunt laden en lossen is dit waarschijnlijk de goedkoopste optie.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Ziezo, afgelopen weekend hebben we de bank opgehaald in Nederland.
Ik dacht dat het laden bij de verkoper geen probleem ging zijn gezien hij zelf zei dat hij de machine wel op de aanhangwagen kreeg maar dat bleek even misrekend te zijn.
De man had in gedachten om de machine met een palletwagen op gelijke hoogte te brengen als de aanhangwagen en deze er dan op te 'schuiven'...

Gelukkig ging het afladen hier thuis net iets makkelijker.
Vervolgens het gedeelte voor de langgatboor gedemonteerd zodat hij door de deur kon.

Screen Shot 2017-12-11 at 21.56.35.jpg

Screen Shot 2017-12-11 at 21.56.42.jpg

Screen Shot 2017-12-11 at 21.55.55.jpg

Overmorgen kan ik normaal de materialen voor een verlengkabel afhalen en dan moet ik ook nog een sturing in elkaar steken om de bank te starten en stoppen. Momenteel zit er enkel een stekker aan die direct op de motor zit.
Ofwel ga ik een start-stop sturing maken met noodstop, of anders maak ik de sturing zo dat de bank aanloopt zodra de noodstop wordt uitgetrokken. Bespaart me zo'n 50 € maar is wel niet volgens de regels van goed vakmanschap... :rolleyes:
Om de motor van richting te doen veranderen ga ik met een tussenstuk in de voedingskabel werken. Dit zou eventueel ook met een sturing kunnen maar dat maakt het ook weer duurder voor een functie die eerder zelden gebruikt gaat worden...
 

Bijlagen

  • IMG_1560.jpg
    IMG_1560.jpg
    99 KB · Weergaven: 198
  • IMG_1563.jpg
    IMG_1563.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 196
  • IMG_1568.jpg
    IMG_1568.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 197
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou hem maar goed vastbouten aan het plafond :)

Maar hier ga je veel plezier van beleven. Hoe heb je de machine nou op de aanhanger gekregen? Zoals de verkoper het had gedacht, of toch anders?
 
P

Pel

Guest
Nicolas, ik heb de foto's gedraaid want de machine aan het plafond dat is m.i. geen gezicht. Het is wel een heleboel gietijzer zo bij elkaar:)

Groet Pel.

IMG_1563.jpg

IMG_1568.jpg
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Hoe heb je de machine nou op de aanhanger gekregen? Zoals de verkoper het had gedacht, of toch anders?
$

Er zat niets anders op want hij had geen takel om aan het plafond te hangen (en ook geen plafond dat sterk genoeg was :D)
Met 4 man trekken en sleuren bracht er geen millimeter beweging in :p
Dan maar een kettingblok aan de neus van de aanhangwagen bevestigd en hem er zo op getrokken.
Best nog wel gevaarlijk want de palletwagen dat hij had was verre van stabiel op die hoogte...


Wat de foto's betreft: VREEMD ! Bij mij stonden ze netjes zoals het hoort... Enkel stond er onder mijn post nog een blok met 'Bijgevoegde afbeeldingen' en daar stonden ze inderdaad op hun kop. Maar in de post zelf stonden ze recht. Iemand een verklaring voor ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.