Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 30
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2013
    Mooi ding. En 500kg lijkt me licht ingeschat. Ik heb ook eens een tijdje zo'n ding gehad. Ik had hem op een onderstel staan, waar max. 600kg op mocht. Na een paar keer heen en weer rijden begaf het onderstel het. Dit was één van de redenen dat ik hem weer heb ingeruild voor een wat lichtere van ongeveer 250 kg.

Denk eerder dat deze boven de 800 kg gaat...

Maar niet getreurd, het is een pracht apparaat waar je veel plezier van kan hebben. Succes met opknappen.
    Vriendelijke groeten,

Corné

Ik vrees inderdaad ook dat de 500kg aan de lichte kant is is ingeschat.
    Hoop wel dat hij niet boven de 1000 gaat want dan moet ik nog wat ander materiaal zoeken om hem hier thuis van de aanhangwagen af te krijgen.

Hoeveel ruimte denken jullie dat je voor en na de machine nodig hebt ?
    Enerzijds dacht ik aan 3 meter aan beide zijden voor als je eens lange stukken wil schaven. Maar wat is jullie ervaring ?
    Anderzijds kan ik me dan ook weer voorstellen dat het veel handiger is om de planken eerst ruw op lengte te zagen alvorens ze te gaan schaven...

Ik gok dat de machine ergens rond de 1000 kg weegt. Kun je deze met een heftruck op zijn plaats krijgen? 1000 kg met dit formaat gaat met een palletwagen maar valt vaak tegen.

Verder een leuke machine, leuk project en veel succes ermee!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Misschien is veilig met dat beestje op de aanhanger rijden een grotere zorg dan hem eraf krijgen.... (Geremde aanhanger? Machine op balken zetten zodat het gewicht goed verdeeld wordt...

Kettingtakels zijn relatief goedkoop of vaak vrij vlot te lenen en kunnen makkelijk grote lasten aan... Moet je wel zelf constructie bouwen met balken / schoren / ... om de takel aan te hangen.

3m voor en na is al mooi... Alles hangt van je werkstuk af natuurlijk. Zoals je zelf aangeeft kort je eerst af op lengte tot makkelijk hanteerbare maten. Op die manier heb je ook minder dikteverlies. Met 3m voor en na kan je de meeste interieurbouwtoepassingen aan (binnendeuren, meubelmakerij...) Een trapwang zou al eens een probleem kunnen zijn. En als je gelamineerde balken wil gaan maken van 4m lang, heb je ook een probleempje... alles hangt dus af van de toepassing. Wat op dit vlak kan helpen is de machine zo plaatsen dat in- en/of uitvoer in een deur- of poortopening vallen. Mijn vlakvandiktebank staat opgesteld in een kelder van 4 x 4m. Als de deuren open zet zijn de mogelijkheden enorm (>5m).

Ik heb ook drie meter voor en achter de tafels vrij en daarmee kom ik een heel eind. Wat betreft het gewicht en vervoer: vraag een lokale transporteur met een vrachtauto met autolaadkraan (jeweetwel: zo'n uitschuifbare kraan vaak achter de cabine gemonteerd) om een offerte. Het viel mij destijds heel erg mee toen ik mijn vlakvandiktebank liet overkomen en voor dat geld kun je de ellende van 500+ kilo ongecontroleerd gietijzer niet hebben. Alleen het transport binnen de werkplaats heb ik toen met machineliften en een pallet en palletwagen gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HoutHans Bekijk Berichten
    Ik heb ook drie meter voor en achter de tafels vrij en daarmee kom ik een heel eind. Wat betreft het gewicht en vervoer: vraag een lokale transporteur met een vrachtauto met autolaadkraan (jeweetwel: zo'n uitschuifbare kraan vaak achter de cabine gemonteerd) om een offerte. Het viel mij destijds heel erg mee toen ik mijn vlakvandiktebank liet overkomen en voor dat geld kun je de ellende van 500+ kilo ongecontroleerd gietijzer niet hebben. Alleen het transport binnen de werkplaats heb ik toen met machineliften en een pallet en palletwagen gedaan.
    Transport met een autolaadkraan is zeker op een optie, maar waarschijnlijk aan de dure kant. Met een auto met aanhanger is dit ook goed te doen alleen moet je wel weten wat je doet en over een goede (lees zwaar uitgevoerde) aanhanger en auto beschikken. Wanneer je met een heftruck kunt laden en lossen is dit waarschijnlijk de goedkoopste optie.

Ziezo, afgelopen weekend hebben we de bank opgehaald in Nederland.
    Ik dacht dat het laden bij de verkoper geen probleem ging zijn gezien hij zelf zei dat hij de machine wel op de aanhangwagen kreeg maar dat bleek even misrekend te zijn.
    De man had in gedachten om de machine met een palletwagen op gelijke hoogte te brengen als de aanhangwagen en deze er dan op te 'schuiven'...

Gelukkig ging het afladen hier thuis net iets makkelijker.
    Vervolgens het gedeelte voor de langgatboor gedemonteerd zodat hij door de deur kon.

Overmorgen kan ik normaal de materialen voor een verlengkabel afhalen en dan moet ik ook nog een sturing in elkaar steken om de bank te starten en stoppen. Momenteel zit er enkel een stekker aan die direct op de motor zit.
    Ofwel ga ik een start-stop sturing maken met noodstop, of anders maak ik de sturing zo dat de bank aanloopt zodra de noodstop wordt uitgetrokken. Bespaart me zo'n 50 € maar is wel niet volgens de regels van goed vakmanschap...
    Om de motor van richting te doen veranderen ga ik met een tussenstuk in de voedingskabel werken. Dit zou eventueel ook met een sturing kunnen maar dat maakt het ook weer duurder voor een functie die eerder zelden gebruikt gaat worden...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Nicolas_V; 11-12-17 om 22:07.

Ik zou hem maar goed vastbouten aan het plafond

Maar hier ga je veel plezier van beleven. Hoe heb je de machine nou op de aanhanger gekregen? Zoals de verkoper het had gedacht, of toch anders?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Nicolas, ik heb de foto's gedraaid want de machine aan het plafond dat is m.i. geen gezicht. Het is wel een heleboel gietijzer zo bij elkaar

Groet Pel.

IMG_1563.jpg

IMG_1568.jpg
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Hoe heb je de machine nou op de aanhanger gekregen? Zoals de verkoper het had gedacht, of toch anders?
    $

Er zat niets anders op want hij had geen takel om aan het plafond te hangen (en ook geen plafond dat sterk genoeg was )
    Met 4 man trekken en sleuren bracht er geen millimeter beweging in
    Dan maar een kettingblok aan de neus van de aanhangwagen bevestigd en hem er zo op getrokken.
    Best nog wel gevaarlijk want de palletwagen dat hij had was verre van stabiel op die hoogte...

Wat de foto's betreft: VREEMD ! Bij mij stonden ze netjes zoals het hoort... Enkel stond er onder mijn post nog een blok met 'Bijgevoegde afbeeldingen' en daar stonden ze inderdaad op hun kop. Maar in de post zelf stonden ze recht. Iemand een verklaring voor ?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten