Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Red face M'n eerste vlak & vandiktebank

Hey allen,

Gezien we onlangs verhuisd zijn en achteraan wat meer plaats hebben dan op ons appartement van voorheen, is er ook wat ruimte gereserveerd dat als werkplaats dienst doet.
    Nu was ik afgelopen weekend toevallig wat aan het rondsnorren op marktplaats en kwam daar op een oude vlak & vandiktebank uit van het merk 'Marathon'.
    Gietijzeren blok, driefasige aansluiting, 4 kW motor, inclusief langgatboor.

Ik heb een bod gedaan, waar de verkoper akkoord mee ging, wat zo veel wil zeggen als dat ik een bank zo'n 150 km verderop kan gaan halen waarvan de verkoper schat dat hij zo'n 500 kg weegt.
    Wordt dus nog een hele uitdaging om dat ding op zijn plaats te krijgen.

Er zit nog een set boren bij en een set messen.
    Ik ken er zelf nog niet zo veel van, en de nauwkeurigheid zal misschien niet zo juist zijn als een nieuwe bank, maar ik vind het in ieder geval een fantastisch ogende machine waarmee ik hoop om leuke projecten mee te kunnen maken.

Nu denk ik ook dat er in principe niet zo heel veel mis kan zijn met zo'n machine toch ? Een druppeltje olie links en rechts en wanneer de tafels eens opgekuisd worden zal hij er al een beetje netter uitzien.
    Ok, de tafels moeten mooi parallel staan en de fence haaks op de tafel (dat valt nog af te wachten maar ik hoop dat dit ook bij zo'n oud model regelbaar is ?)

Zodra we hem hier tot bij mij thuis hebben gekregen komt er een update !

$_86-5.jpg

Mooie uitdaging. Succes ermee.

Dat is een stevig blok gietstaal. Zolang er maar geen vierkante beitelas opzit.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Is dat 'wat ruimte gereserveerd' niet gelijk vol?
    Ziet er wel degelijk uit, maar er moet wel wat aan gedaan worden.
    Veel succes en laat de afbeeldingen maar komen van het opknappen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Is dat 'wat ruimte gereserveerd' niet gelijk vol?
    Is een ruimte van 7,5 meter lang en 'k ga hem in het verlengde van de deur plaatsen zodat aan- en afvoer van hout makkelijk gaat
    Zal wel een uitdaging zijn om hem daar binnen te krijgen gezien hij door de deur moet. Hopelijk komt het blok van de langgatboor makkelijk los...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Een degelijke machine Nicolas, daar heb je wel enkele uurtjes werk aan om die weer tip top in orde te krijgen, veel succes.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Een-lust-voor-het oog-machine! Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt (met foto's) van de restauratie van deze machine.

mvg
    klaas0639

Doorgaans zijn die oude rakkers van een betere kwaliteit dan veel nieuwe. Niet te veel aan doen, alles eens smeren, scherpe messen erop en klaar. Quasi alles is op die dingen nastelbaar, al zeker de haakse geleider.
    Denk wel dat het makkelijker gaat zijn om de deur te verbreden dan die langgatboor af- en op te bouwen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Toffe machine. Ik ben geneigd te denken dat deze machine veel meer dan 500 kg weegt....

Ziet er mooi uit en, inderdaad, niet teveel aan doen behalve smeren wat gesmeerd moet worden. Wat betreft het vervoer: met een paar machinelifters, een flinke pallet en palletwagen/heftruck kom je een heel eind om het ding naar je huis te krijgen. Mooie aanwinst en veel plezier ermee!

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten