Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 37
    De oorzaak van dit probleem is mijn in ziens al 45 jaar geleden ontstaan, kwam je toen van de lagereschool en ging je naar de technische was dat al minderwaardig want je moest toen minimaal naar de Mavo.
    Daar komt nog bij dat de lagerescholen liever een hogere dan een lager afstroming zien voor het voortgezet onderwijs , wat beter voor de reputatie is natuurlijk .
    Groeten, Eric

Het is mijns inziens ook eerder een maatschappelijk probleem dan 'slechts' een politiek probleem.
    Ik vind het trouwens ook schokkend om te zien dat bij dit soort problemen door sommigen direct naar de politiek wordt gewezen. Dat zijn ook maar uitvoerders van de wil van het volk.

De bedrijven zullen inderdaad hun verantwoordelijkheid moeten nemen en meer moeten investeren in opleiding en samenwerking met opleidingen.
    De LIS (www.lis.nl) is trouwens al jaren een lichtend voorbeeld van aansluiting zoeken bij het bedrijfsleven en die leveren dus ook erg goede vakmensen af. Financiering is overigens wel een punt daar, aangezien ze regelmatig peperdure machines en materiaal moeten aanschaffen. Gelukkig zijn ze creatief.

Overigens geloof ik wel van het kapitalistisch marktprincipe:
    Als vaklui uit bijv het oostblok niet voldoet, zal het bedrijfsleven vanzelf op zoek gaan naar beter. Ze zullen immers wel moeten.

Waar het vooral om draait is dat iemand die vandaag als timmerman, monteur of soortgelijk technische beroep begint met een LBO diploma verdomd weinig groeimogelijkheden heeft in het bedrijfsleven.

Ik houd mijn kinderen ook voor om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen
    niet zozeer voor het salaris maar gewoon omdat je daarmee veel meer mogelijkheden hebt

De LIS doet het nu best goed, maar toen ik er ruim 20 jaar geleden vanaf kwam was er totaal geen aansluiting met het bedrijfsleven. Ging zo ongeveer van een vijl naar een CNC machine. Daar hebben zij een goede slag in gemaakt, voornamelijk omdat veel van de oude conservatieve leraren hun pensioen zijn gaan opzoeken.

Maar 1 degelijke opleiding voor één specifiek vakgebied is natuurlijk veels te weinig.

En de conservatieve opmerkingen die ik hier dan weer lees over typemiepen tegen de kachel en koude werkplaatsen slaat nergens op. Gaat ook niet helpen om mensen enthousiast te krijgen. Ik kom af en toe bij bedrijven om werk uit te zetten, en dat zijn moderne werkplaatsen met klimaat en mooie nieuwe machines waar hoogwaardig werk wordt geleverd. Daar is de werkvoorbereider en de verkoper ook gewoon belangrijk voor het succes van een bedrijf.

Het is per definitie niet de schuld van kantoormensen of Polen dat de vaklieden verwijnen. Het is de schuld van op geld beluste Nederlandse ondernemers en consumenten. Grotendeels wij zelf dus.

We moeten niet altijd naar anderen gaan zitten wijzen als het fout gaat. Als we zelf massaal goedkoop consumeren, en de CV ketel in Groningen laten vervangen door iemand uit Maastricht omdat die een tientje goedkoper is, krijg je vanzelf dat er geen ruimte meer is voor goedbetaalde vakmensen.

Ik rij elke ochtend van Leiderdorp naar Delft, en half Brabant is op de andere weghelft zijn best aan het doen om in het Noorden van het land te geraken. Tja, de persoon in die ene aanemersbus verdient voor zijn baas zo geen geld, dus krijgt die minder betaald en mag die ook die ene belangrijke cursus niet doen, of moet die met oude zooi werken. Want zijn baas moet geld verdienen en heeft de laagste offerte uitgebracht om werk binnen te halen aan de andere kant van het land. Zo staan we dus ook elke dag in de file en vakmensen zijn op deze manier slecht te vinden.

We zijn op deze manier in ons eigen nest aan het schijten. Met hard werken is niets mis, maar er moet ook ontwikkeling zijn. Voor de mensen, voor de producten en daarmee dus ook voor de consumenten. Daar gaat het helaas nog vaak mis.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Maar hoe pakken we dit probleem nu aan ?
    Hoe krijgen we de jonge mensen weer gemotiveerd om ons vak te willen leren.

Vaste baan, goed salaris, doorgroei mogelijkheid, betaalde opleiding..........met baan garantie.
    Zeg het maar....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    De LIS doet het nu best goed, maar toen ik er ruim 20 jaar geleden vanaf kwam was er totaal geen aansluiting met het bedrijfsleven. Ging zo ongeveer van een vijl naar een CNC machine. Daar hebben zij een goede slag in gemaakt, voornamelijk omdat veel van de oude conservatieve leraren hun pensioen zijn gaan opzoeken.

Maar 1 degelijke opleiding voor één specifiek vakgebied is natuurlijk veels te weinig.

En de conservatieve opmerkingen die ik hier dan weer lees over typemiepen tegen de kachel en koude werkplaatsen slaat nergens op. Gaat ook niet helpen om mensen enthousiast te krijgen. Ik kom af en toe bij bedrijven om werk uit te zetten, en dat zijn moderne werkplaatsen met klimaat en mooie nieuwe machines waar hoogwaardig werk wordt geleverd. Daar is de werkvoorbereider en de verkoper ook gewoon belangrijk voor het succes van een bedrijf.

Het is per definitie niet de schuld van kantoormensen of Polen dat de vaklieden verwijnen. Het is de schuld van op geld beluste Nederlandse ondernemers en consumenten. Grotendeels wij zelf dus.

We moeten niet altijd naar anderen gaan zitten wijzen als het fout gaat. Als we zelf massaal goedkoop consumeren, en de CV ketel in Groningen laten vervangen door iemand uit Maastricht omdat die een tientje goedkoper is, krijg je vanzelf dat er geen ruimte meer is voor goedbetaalde vakmensen.

Ik rij elke ochtend van Leiderdorp naar Delft, en half Brabant is op de andere weghelft zijn best aan het doen om in het Noorden van het land te geraken. Tja, de persoon in die ene aanemersbus verdient voor zijn baas zo geen geld, dus krijgt die minder betaald en mag die ook die ene belangrijke cursus niet doen, of moet die met oude zooi werken. Want zijn baas moet geld verdienen en heeft de laagste offerte uitgebracht om werk binnen te halen aan de andere kant van het land. Zo staan we dus ook elke dag in de file en vakmensen zijn op deze manier slecht te vinden.

We zijn op deze manier in ons eigen nest aan het schijten. Met hard werken is niets mis, maar er moet ook ontwikkeling zijn. Voor de mensen, voor de producten en daarmee dus ook voor de consumenten. Daar gaat het helaas nog vaak mis.
    + 1
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Math.P Bekijk Berichten
    Maar hoe pakken we dit probleem nu aan ?
    Hoe krijgen we de jonge mensen weer gemotiveerd om ons vak te willen leren.

Vaste baan, goed salaris, doorgroei mogelijkheid, betaalde opleiding..........met baan garantie.
    Zeg het maar....
    Een vakman die zijn job kent verdient goed zijn brood, al moet ik het zelf zeggen. Ik durf mijn loon gerust langs dat van veel kantoorbanen leggen.
    Het is zoals het overal is, je moet zorgen, of het geluk hebben, om op de juiste plek terecht te komen.
    Doorgroeimogelijkheden moet je zelf ook voor een stuk creëren of opzoeken. Extra cursus volgen, andere werkgever zoeken, eens iets extra doen...
    En hoe jongeren motiveren? Het gaat niet over jongeren, maar over kinderen. Toevallig was dit onderwerp vandaag een hoofdpunt van het nieuws deze morgen. Slechts 20 procent van de kinderen van 11 jaar begint aan een technisch gerichte opleiding. En deze kinderen zijn al doordrongen van het idee dat een algemene opleiding hoger staat aangeschreven als een technische. En dat een algemene opleiding meer mogelijkheden biedt dan een technische.
    En misschien ligt daar wel een belangrijke taak voor ons. Aan kinderen en jongeren de kans en het vertrouwen geven om kennis te maken met een vak, en om hun dingen laten uit te proberen.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Wat vroeger de lts was, en daar leerde je echt nog wel iets, en had je op zijn minst een goed begrip van de basis.
    Dat is nu vervangen door VMBO basis of praktijkschool, Het afval putje voor scholieren die vooral domweg geen kant op willen zelfs niet de goede. Nog niet in staat om zelfstandig een ventieldopje te verwisselen

Geen vakmensen meer, logisch elk ambacht is zo ongeveer verworden tot het zo eenvoudig mogelijk lees goedkoop mogelijk assambleren van producten.
    Waar voorheen muren gemetseld werden gaan we voor goedkope alternatieven als plaatwerk en gips bijvoorbeeld. Leidingen zijn flex en worden geperst en na de zoveelste reorganisatie verwordt de timmerman tot plintenzetter zodat het loon drastisch op een flexcontract omlaag kan. De vereenvoudiging doet het echte vakwerk de das om en mensen worden opzettelijk eenzijdig opgeleid om zo loonkosten te drukken. Neemt niet weg dat er nog steeds prachtig werk wordt verricht maar de kennis gaat vlot verloren!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Het nadeel is soms ook dat de ouders hun kinderen sturen naar een A1 opleiding want een A2 techniek wordt aanzien door hen als minderwaardig.

Mijn inziens zal een goede stielman binnenkort evenveel verdienen als een dokter.
    Wij hebben als vakman wek het voordeel als je een dokter belt je binnen de dag kan gaan, bel je een vakman dan zal je wat langer mogen wachten

Bert

Forum Rechten