Tekort aan vakmensen in Nederland!

P

Pel

Guest
Ik ben heel erg nationalistisch en in mijn bedrijf werken enkel en alleen Nederlandse scheepstimmermannen en aangezien ik zelf een geboren en getogen Fries ben het liefst Friese scheepstimmermannen. Friese scheepstimmermannen behoren nu eenmaal tot de wereldtop in hun vakgebied. Ik kan een Friese scheepstimmerman in een leeg casco zetten met een schets met daarop wat basismaten voor het interieur en wat foto's en die doet zijn ding. Dat is pas vakmanschap en ik zal er alles aan doen om dat te behouden. Daarom ben ik ook een gecertificeerd leerbedrijf. Ik heb nu ook weer een leerling rondlopen (een geboren en getogen Friezin), ze is zeer getalenteerd en als ze klaar is met haar opleiding staat er bij mij een goedbetaalde vaste baan voor haar klaar.

Pas maar op met zulke tekst, of je wordt aangeklaagt voor discriminatie;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Helemaal gelijk Pel. Met dat soort opmerkingen ga ik Friezen als buitenlanders zien. Keihard aanpakken en afscheiden die handel!

Zonder gekheid, dat hoeft dus niet. Maar ga niet naast je schoenen lopen, ambacht is NIET gerelateerd aan een provincie.
De BV Nederland is niet groot en sterk geworden door Frieze timmermannen/vrouwen, dus een beetje minder Wilders gehalte mag ook wel.

Was getekend: Een vakman uit Zuid Holland!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Volgens mij is PalmRoyale in het verleden onder een andere naam actief geweest op deze site & was, als ik me het goed herinner, toen ook al weinig genuanceerd in zijn opvattingen. Daar is een spreekwoord over, iets met vos en haren, maar ik heb mijn spreekwoordenboek achter plastic staan & geen zin dat op te zoeken : )
 
P

Pel

Guest
Ja Bert, dat was toen als ik me goed herinner geen gewone timmerman, maar een scheepstimmerman!

Groet Pel.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
De BV Nederland is niet groot en sterk geworden door Frieze timmermannen/vrouwen, dus een beetje minder Wilders gehalte mag ook wel.

Het lijkt me beter dat ik deze discussie niet aanga. Ik heb nu eenmaal een voorkeur voor Friese scheepstimmerlieden vanwege mijn komaf en ervaring met ze. Dat mag.

Volgens mij is PalmRoyale in het verleden onder een andere naam actief geweest op deze site & was, als ik me het goed herinner, toen ook al weinig genuanceerd in zijn opvattingen. Daar is een spreekwoord over, iets met vos en haren, maar ik heb mijn spreekwoordenboek achter plastic staan & geen zin dat op te zoeken : )

Nope, dit is de eerste keer dat ik me hier heb geregistreerd. Veel meegelezen, dat wel. Ik vond het hoog tijd om zelf ook mee te doen :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Jammer dat je de discussie niet open aangaat, je bent er zelf mee begonnen. Een sterke stellingname nemen, en daar bij blijven.
Het gaat gelukkig wel voorbij aan de originele discussie over het gebrek aan vakmensen, die geldt voor heel Nederland, en niet alleen voor timmerlieden, maar voor heel veel andere technische beroepen ook.

Je schrijft dat je een opleidingsbedrijf hebt, hoop dat je het niet erg vind als één van je verse talenten besluit om elders in Nederland aan de slag gaat en je voor de werkgelegenheid in de regio feitelijk opnieuw kan beginnen, want dat raakt aan de stelling die hier bediscussieerd wordt, dat vaktalenten in de breedte te weinig worden opgeleid, en in de breedte dus ook tekort zijn op de arbeidsmarkt.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Ik kan er wel over gaan discussiëren met jullie maar wat heeft dat nu voor zin? Mijn voorkeur verandert niet dus laten we het eens zijn dat we het oneens zijn.

En ik kan natuurlijk niemand tegenhouden om na of zelfs tijdens zijn/haar opleiding elders in het land aan de slag te gaan wat in het verleden al eens is gebeurd. Ik zie het liever anders want als ik tijd en energie in een leerling steek wil ik daar het liefst ook het resultaat van zien. Ik hoop wel dat diegene na de opleiding een paar jaar bij me blijft. Maar dat hopen alle leerbedrijven. Ondanks dat zal ik een leerling altijd zo goed mogelijk opleiden want ook al vertrekt hij of zij naar een ander deel van het land, het beroep blijft op die manier wel behouden.
 
P

Pel

Guest
Hoe heet dat bedrijf van jou in Friesland als ik vragen mag?

Groet Pel.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Kan mij toch wel heel erg vinden in de stelling van palmroyale.
ik neem maar voor het gemak aan dat hij zijn bedrijf in Friesland heeft, fries personeel heeft en de voertaal dus ook Fries is.
die zitten echt niet te wachten op een leerling uit het wilde westen die denk de wijsheid in pacht te hebben omdat hij een kruiskop van een torx kan onderscheiden.
En dat heeft dus helemaal niets met wilders te maken .
Maar alles te maken heeft of iemand wel binnen het bedrijf past.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dan stel je toch als harde eis: Vloeiend Fries sprekend. Doe je niets verkeerds, want dat bevordert de communicatie binnen het bedrijf en daarbuiten. Discrimineer je niet. Is op het randje, maar ik kan me best voorstellen dat dat gewenst is. Alle Friezen spreken Nederlands, maar niet alle Nederlanders spreken Fries. Dat is nu eenmaal zo en dat kan je de Friezen niet kwalijk nemen, Fries is een erkende, officiële taal.

Maar stellen dat alleen Friezen de beste scheepstimmermannen zijn is bollocks. Ik ken er ook 1, die timmert miljoen Euro/meter plezierjachten in elkaar met z'n ogen dicht, al 25 jaar. En die is verre van Fries.. ;)

Nationalistisch zijn is wel een eigenschap van Friezen, dat kan je veroordelen, maar er zijn nu eenmaal verschillen in cultuur; en wetgeving is 1 ding, maar daar kan je ook omheen omwille van de goed orde.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Zitten ze wel te wachten op een leerling uit het Oosten die de wijsheid niet in pacht denkt te hebben? Juist dergelijke stereotypen (Westen -> denken wijsheid in pacht te hebben), hebben een heleboel met Wilders te maken.

Kan mij toch wel heel erg vinden in de stelling van palmroyale.
ik neem maar voor het gemak aan dat hij zijn bedrijf in Friesland heeft, fries personeel heeft en de voertaal dus ook Fries is.
die zitten echt niet te wachten op een leerling uit het wilde westen die denk de wijsheid in pacht te hebben omdat hij een kruiskop van een torx kan onderscheiden.
En dat heeft dus helemaal niets met wilders te maken .
Maar alles te maken heeft of iemand wel binnen het bedrijf past.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Blijkbaar tast de ijle lucht van het noorden elk gevoel van bescheidenheid aan :). Of zou je er zo’n beperkt wereldbeeld krijgen dat het lastig is de realiteit nog te herkennen.....
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
In de zorg is het al precies zo, zij het dat het wat meer politieke aandacht heeft. Dan krijg je mooie termen als 'er komen 10.000 extra verpleegkundigen bij'. Maar die zijn er gewoon niet.

Ik ben HBO-opgeleid verpleegkundige, en hoop binnen afzienbare tijd af te studeren als MSc. (klinische epidemiologie). Een enorm deel van de verpleegkundigen in dat schuitje verdwijnt van de werkvloer:
-beter loon
-betere werktijden
-minder werkdruk
-minder psychische/mentale belasting
-(veel) minder fysieke belasting
-geen wisselende diensten
-niet soms in situaties waar een geit van gaat kotsen

Neem het ze kwalijk.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Nou nou Palm, wanneer je dan ook een beetje sportief ben eet je ook geen Goudse kaas, Frans stokbrood, Drentse bollen, dus voor jou alleen Friese vlag producten.

Ik vindt het maar kortzichtig, de beste scheepsbouwers in de Nl waren toch de Hollanders, en het alleroudste scheep dok in de wereld vind je hier in Hellevoetsluis en dit ligt toch duidelijk in het zuidwesten van ons landje, tja die Hollanders regeerden al de 7 zeeën toen ze in Friesland, poepen nog met een lange oe schreven.

Nee ons kikkerlandje is veel te klein om te schreeuwen dat alle vakmensen maar op een kleins stukje voorkomen, was dit waar dan zou het niet best zijn.
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Kan mij toch wel heel erg vinden in de stelling van palmroyale.
ik neem maar voor het gemak aan dat hij zijn bedrijf in Friesland heeft, fries personeel heeft en de voertaal dus ook Fries is.

Daar heb je gelijk in. Gevestigd in Friesland en we zijn allemaal Friezen. De enige keren dat ik geen Fries spreek is als er een vertegenwoordiger of klant langs komt. Ik spreek in mijn dagelijkse leven 95% Fries en 5% Nederlands. Als je dan iemand in dienst hebt die geen Fries kent moet je steeds omschakelen en dat is niet iets wat ik van nature doe. Het is lastig als je je er steeds van bewust moet zijn dat je voor iemand over moet gaan op Nederlands en dat beïnvloed natuurlijk mijn keuze.

Ik zal wel toegeven dat ik hierdoor waarschijnlijk door een gekleurde bril naar Friese scheepstimmerlieden kijk. Maar ik kan wel uit ervaring zeggen dat de Friezen die ik in dienst heb toch iets extra's met zich mee brengen ten opzichte van andere scheepstimmerlieden. Ik kan al mijn jongens met enkel een schets en eventueel een paar foto's in een leeg casco zetten en ze redden zich wel. Dat ben ik met Hollanders en Brabanders nog niet tegengekomen.

En even ter verduidelijking, als ik hier mijn bedrijfsnaam neerzet zit je zo op mijn website en is mijn huisadres voor iedereen hier bekend, dat is namelijk het postadres. Dat gaat dus niet gebeuren.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Zitten ze wel te wachten op een leerling uit het Oosten die de wijsheid niet in pacht denkt te hebben? Juist dergelijke stereotypen (Westen -> denken wijsheid in pacht te hebben), hebben een heleboel met Wilders te maken.

ik denk dat, nee ik weet wel zeker dat het met mentaliteit te maken heeft.
jaren lang in Nieuwegein gewerkt voor een bouwbedrijf uit Brabant. die had het liefste mensen uit het noorden en oosten.
want ze waren schijtziek van die westerlingen die na een halfjaar aanwezig zijn, het liefst de WW weer in gingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.