Tekort aan vakmensen in Nederland!

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Dat herken ik wel. Ik heb in het verleden een paar Hollanders in dienst gehad en even een paar minuten langer blijven om nog snel iets te lijmen zodat ze de volgende dag gelijk verder konden was er niet bij. In het hoogseizoen op een zaterdagochtend komen omdat het ze druk is, ho maar. Even je pauze verleggen omdat je een teakdek aan het verlijmen bent, dacht het niet. Gewoon de bende neergooien en gaan eten. En ze wisten dat ze al hun overwerk later gewoon als vrije tijd op konden nemen als het rustiger was. Ondertussen waren al mijn jongens iedere avond tot 19:00u of 19:30u bezig om alles voor het begin van het vaarseizoen de deur uit te krijgen en kwamen ze ook vaak de zaterdagochtend. Ze hadden dan mooi wel een lange bouwvakvakantie of ze namen met Kerstmis alles op. Ik zorgde zelfs dat er om 17:30u een goede maaltijd klaar stond en zelfs dat was niet genoeg voor die Hollanders.

En ja, ik weet dat niet alle Hollanders zo zijn.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Palmroyale, alias DervishD, alias Lemwise, of in Joure bekend als Nico, hou alsjeblieft op met schrijven over Friezen. Ik ben er zelf eentje, net zoals veel forummers en mijn mailbox puilt uit van verontruste berichten dat je hier weer bent. Als DervishD heb ik je van het forum geschrapt, zoals je ook verwijderd bent vanUKworkshop etc. waar je net deed of je het werk van onze TUOH gemaakt had en daar foto's van postte.
Alsjeblieft hou hier mee op, doe gewoon mee als forumlid en anders, op verzoek van velen, haal ik je hier weer weg. Mensen hebben genoeg van je beledigingen en gezwetst.

jaap
 

PalmRoyale

Nieuw lid
25 feb 2018
15
0
Ik weet niet goed wat ik hier op moet zeggen behalve dat je de verkeerde voor je hebt. Maar ik hou de eer aan mezelf. Ik heb geen zin in drama op een forum. Verwijder me maar en dan kunnen jullie lekker met zijn allen verder gaan.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Dat herken ik wel. Ik heb in het verleden een paar Hollanders in dienst gehad en even een paar minuten langer blijven om nog snel iets te lijmen zodat ze de volgende dag gelijk verder konden was er niet bij. In het hoogseizoen op een zaterdagochtend komen omdat het ze druk is, ho maar. Even je pauze verleggen omdat je een teakdek aan het verlijmen bent, dacht het niet. Gewoon de bende neergooien en gaan eten. En ze wisten dat ze al hun overwerk later gewoon als vrije tijd op konden nemen als het rustiger was. Ondertussen waren al mijn jongens iedere avond tot 19:00u of 19:30u bezig om alles voor het begin van het vaarseizoen de deur uit te krijgen en kwamen ze ook vaak de zaterdagochtend. Ze hadden dan mooi wel een lange bouwvakvakantie of ze namen met Kerstmis alles op. Ik zorgde zelfs dat er om 17:30u een goede maaltijd klaar stond en zelfs dat was niet genoeg voor die Hollanders.

En ja, ik weet dat niet alle Hollanders zo zijn.
Als jij je mensen tot half 8 laat werken (en dan neem ik aan dat je niet om 10:00 pas begint), en ook nog zaterdagen overwerk verwacht, dan lijkt het me dat je wat aan je planning of bezetting moet doen. Dat mensen daar niet in meegaan vind ik volkomen logisch. Maar om het maar zo bij de werknemer neer te leggen? Klinkt mij als lui werkgeverschap in de oren, of Friezen die moeite hebben met grenzen aangeven.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik weet niet goed wat ik hier op moet zeggen behalve dat je de verkeerde voor je hebt. Maar ik hou de eer aan mezelf. Ik heb geen zin in drama op een forum. Verwijder me maar en dan kunnen jullie lekker met zijn allen verder gaan.

Misschien kun je ook de instelling een beetje aanpassen, in dit draadje sla je de plank een beetje mis met een verkeerde vorm van arrogantie, gewoon een beetje hulp aan elkaar bieden is hier genoeg, dus wanneer je nu al weg wil rennen heb je mijn inziens nog niets geleerd. Ik hoor Jaap nog steeds niet zeggen dat je weg moet, dus alle deuren staan voor je open om gezellig mee te doen. Ik wens je veel sterkte met je beslissing.

Waar ik je mee kan helpen is een eerste stap in een leukere richting, door je welkom op dit forum te heten.

Bij deze, welkom op het forum Palm.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
ik denk dat, nee ik weet wel zeker dat het met mentaliteit te maken heeft.
jaren lang in Nieuwegein gewerkt voor een bouwbedrijf uit Brabant. die had het liefste mensen uit het noorden en oosten.
want ze waren schijtziek van die westerlingen die na een halfjaar aanwezig zijn, het liefst de WW weer in gingen.

Ja, sommige mensen hebben een ruk arbeidsethos. Maar als ik denk aan de collega's uit het westen waar mee ik heb gewerkt, zie ik mensen voor me die eerlijk, direct en heel hardwerkend zijn en echt geen 9-5 mentaliteit hebben. En zo heb ik oosterlingen meegemaakt die de kantjes er finaal afliepen. (misschien zijn bouwvakkers gemiddeld wel gewoon bar luie gasten en heb je in bepaalde bedrijven gewoon het geluk met een select groepje steyers te werken!)

De vraag is of wat je noemtregiogebonden is en in hoeverre onze cognitieve tekortkomingen ons heel erg in de weg staan bij het trekken van die conclusies. Die laatste vraag is goed te beantwoorden; we zijn bar slecht in het overzien van dergelijke zaken en het leggen van juiste causale verbanden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Omdat er misschien meer westerlingen zijn die niet aan de verwachting voldoen wil nog niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.
Ik voel me als westerling daarom wel aangesproken door sommige uitspraken alhier.
Ik heb gewerkt vanaf mijn 15e jaar tot 63 jaar en 9 maanden en daarvan 2 weken buiten mijn schuld in de WW gelopen.
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Dit is m.i. een non discussie, je hebt overal harde werkers, en je hebt ook overal minder harde werkers, dit is echt niet regionaal of provinciaal gebonden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WR1944

Oud hout
Met bijna 25 jaar op de teller bij een scheepswerf weet ik dat de opleverdatum van een schip heilig is. In het contract staat meestal een boeteclausule voor late oplevering. Dus het is belangrijk dat je een goed gemotiveerd team samensteld die het belang van de opleverdatum inzien. De werkgever of teamleider heeft daarom tot taak het juiste personeel in te huren en die tot een goed team samen te smeden.

Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel keer ik op de meest bezopen momenten in heb moeten springen om te assisteren en de klus op tijd te klaren. Eén keer kreeg ik op de vrijdag voor m'n verjaardag het verzoek de dag erna naar Vlissingen te gaan om de electriciën te assisteren bij een groot project. Ik ging spoorslags naar Vlissingen, boekte een hotel en was om 7 uur de volgende dag aan boord. Na 15 uur met alleen een paar sanitaire stops, een lunch en veel koffie was alles werkend. Voldaan ging ik naar huis en heb mezelf getracteerd op een uitgebreid diner op kosten van de zaak.

In dit type van wereld moet je een goed team kunnen samenstellen en waar ze vandaan komen is niet zo belangrijk. Motivatie en een goede onderlinge relatie naast vakkennis is al wat je nodig hebt.
 

tuoh

Oud hout
Dit is m.i. een non discussie, je het overal harde werkers, en je hebt ook overal minder harde werkers, dit is echt niet regionaal of provinciaal gebonden.

Groet Pel.

+1

De hele controverse is uitgelokt door een "fantast" welke A, al zeker geen ondernemer is, en B, nog minder een " echte" scheepstimmerman.
Het is gewoon een zielige figuur die zich met behulp van een boel "geleende" foto's een air van vakkennis wil aanmeten die hij zelf niet bezit.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik houd mijn kinderen ook voor om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen
niet zozeer voor het salaris maar gewoon omdat je daarmee veel meer mogelijkheden hebt

Ik weet niet hoe het werkt in Nederland, maar in België wordt een zogenaamd technische opleiding als hoger aangeschreven dan een beroepsopleiding. Het probleem is dat onder technische opleidingen ook bepaalde opleidingen vallen waar je geen gebenedijde reet mee kan aanvangen. Bvb. "verkoop", of "kantoor". Met zo'n diploma ga je nooit ofte never hogerop komen in een modern bedrijf. Dan ben je financieel beter af met een goede beroepsopleiding. En zelfs "sociaal technische": daar komen veel toekomstige verplegers en verpleegsters uit. Een beroep waar ik enorm veel respect voor heb (ik zou het niet aankunnen) maar qua carrièremogelijkheden toch ook eerder beperkt. Als je veel mogelijkheden wenst is het best een universitair diploma te behalen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
 

DennisBerl

Nieuw lid
6 sep 2017
23
0
Zuid-Limburg
Mooie discussie Pel!
In 2010, heb ik een aantal installatie, verwarmings- en elektrabedrijven de vraag gesteld of er behoefte was om oud en nieuw met elkaar te verenigen. Dit alles om zodoende oude kennis niet verloren te laten gaan. Ik wilde daar graag een klein bedrijf in starten omdat ik de ervaring had dat er heel veel kennis bij de oudere generatie zat en dat deze vakmensen binnen 2010 en 2017 met pensioen zouden gaan.

Het antwoord dat ik kreeg was ontkennend, niemand had er behoefte aan want zo schrijend was het nog niet...

Nu lees je in de krant, online enz. Dat er inderdaad te weinig goed opgeleide vakmensen zijn. Hiermee bedoelen ze dus de mensen die ervaring hebben, niet de mensen die van school komen.

Als je dan tussen de regels doorleest is het de ervaring die de bedrijven vragen. Ze hebben mensen nodig die zelfstandig problemen op kunnen lossen.

Mijn oprechte mening, zelf schuld! Destijds werd al aangegeven dat het misschien een kleine investering is wanneer ze iemand intern moesten opleiden, maar dit zou zich binnen tien jaar dubbel terugverdienen. Er waren er maar weinig die daar gehoor aan gaven.

Uiteraard zijn er meer belangen, redenen en dergelijke. Maar ik denk dat de grootste oorzaak van het probleem ook de consevatieve ondernemers waren. Stronteigenwijs (lees: koppig)! Jammer, want het had zeker weten voor een groot deel voorkomen kunnen worden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Met bijna 25 jaar op de teller bij een scheepswerf weet ik dat de opleverdatum van een schip heilig is. In het contract staat meestal een boeteclausule voor late oplevering. Dus het is belangrijk dat je een goed gemotiveerd team samensteld die het belang van de opleverdatum inzien. De werkgever of teamleider heeft daarom tot taak het juiste personeel in te huren en die tot een goed team samen te smeden.

Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel keer ik op de meest bezopen momenten in heb moeten springen om te assisteren en de klus op tijd te klaren. Eén keer kreeg ik op de vrijdag voor m'n verjaardag het verzoek de dag erna naar Vlissingen te gaan om de electriciën te assisteren bij een groot project. Ik ging spoorslags naar Vlissingen, boekte een hotel en was om 7 uur de volgende dag aan boord. Na 15 uur met alleen een paar sanitaire stops, een lunch en veel koffie was alles werkend. Voldaan ging ik naar huis en heb mezelf getracteerd op een uitgebreid diner op kosten van de zaak.

In dit type van wereld moet je een goed team kunnen samenstellen en waar ze vandaan komen is niet zo belangrijk. Motivatie en een goede onderlinge relatie naast vakkennis is al wat je nodig hebt.

Het getuigd van een hardwerkersinstelling, en toch deugd dat niet.
Wanneer de mensen op de werkvloer in de laatste dagen of weken zich uit de naad moeten werken om het af te krijgen, is er meestal bij het zetten van de handtekening al iets mis gegaan. Maar al te vaak is het budget en de deadline vastgelegd, maar de eisen stellen bij waardoor het met de planning fout loopt. Als de planning al realistisch is.

Ik heb zelf in een bedrijf als werkplaatschef gewerkt, wanneer ik de planning netjes klaar had elke week begon het spelletje.
We kunnen nog een klus binnenhalen, moet snel klaar, zet die er nog even tussen. En dan, je hebt teveel verlof van de mensen ingepland, en het standaard aantal ziektedagen kun je er ook wel uit halen.

Het is een zeldzaamheid geweest dat we op tijd leverden, want als je boter op je hoofd heb, moet je op de blaren zitten.
Dit is in een economie waar we steeds meer geld willen verdienen aan de orde van de dag, om over het doen van een cursus nog maar te zwijgen.

Wanneer er tijdens een project iets fout gaat, of er zijn plotseling mensen die wegvallen (ziekte, ontslag), dan kan het personeel best gevraagd worden om de schouders eronder te zetten om de klus te klaren.

Als het bij iedere klus hetzelfde liedje is, weet je hoe laat het is.

Wij zeggen vaak: Snel-Goed-Goedkoop. Je moet er twee van de drie kiezen. Succes!
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vakmensen te kort heeft ook te maken met het feit dat steeds vaker jongere minder te porren zijn voor fysieke arbeid met de handen. Door dit verloop in interesse zijn er veel vakopleidingen gestopt of draaien half gas.

De nieuwe generatie is voor het overgrote deel geïnteresseerd in snel geld zonder vuile handen. Al spreek ik me daar een beetje tegen. Al te vaak word er op een vuile manier poen binnengeharkt.

Vind dat het vroeger ook niet altijd beter was, wel gezelliger, minder egocentrisch, minder crimineel en stond het delen meer centraal.

Ook werd er minder gemopperd en bij een familie bijeenkomst haal ik samen met mijn broer nog wel eens verhalen aan dat wij als zwakstroom-monteur Den Haag onveilig maakte in de jaren zestig en de grote achterstand in de telefonie probeerde weg te werken. Hij als onderaannemer en ik eveneens, zij het met een beperkt handlichting omdat de handtekening niet rechtsgeldig was gezien de leeftijd.

Een simpele gereedschapskist met 1 boormachine, een rawplugijzer voor het harde beton, een avegaar, paar schroevendraaiers, kniptang van lindstrom, soldeerbout en nog wat klein gereedschap. Daar ging je dan met je bij elkaar geraapte werkkleding en schoenen die ooit dienst deden als 'je beste voor de zondag'.

Allebei lang zelfstandig ondernemer en nu lachen we soms wel eens als iemand een gaatje door de muur moet boren. Helm, veiligheidsbril, oordoppen, stofkap, schoenen met stalen neus, speciale handschoenen en speciale werkkleding. Een soort van maanmannetje. Wel beter dan vroeger maar gun deze twee ouwe knarren ook hun pleziertje en nostalgie die zich er doorheen hebben geworsteld met het motto 'niet lullen maar poetsen' en in tijd van nood schil je aardappels met een bijl.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Er zijn de afgelopen 20 jaar ook wel veel beroepen bij gekomen. Ook die waar je je handen voor vuil moet maken.
ICT-netwerkbouwers, brandmeld installaties, binnen klimaat systemen, pc-bouwers, telefoon-reparatie winkels, website bouwers en beheerders, media-content makers (camera, geluid, producers) enz enz.
Allemaal beroepen waar mensen voor nodig zijn die hard werken en vaak 24h per dag bereikbaar zijn.
Het tekort aan vaklieden ligt niet zozeer aan dat de jonge mensen te lui zijn, of geen vieze handen willen maken, maar er is gewoon veel meer om te kiezen. En dan lokken de beroepen met schermpjes meer dan beroepen met een steeksleutel en hamer.

De scholen bieden tegenwoordig ook meer de nieuwe beroepen aan, dan de oude. Tegenwoordig is er meer concurentie om leerlingen, dus hoe meer computers en 3d printers er staan, hoe meer leerlingen je krijgt.

Een te kort aan vaklui is niet op te lossen. Behalve met meer arbeiders uit andere landen.
En die moeten we hier goed opleiden. Kwaliteit ligt in de handen van de voormannen en uitvoerders, en die zijn er blijkbaar te weinig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.