Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Klauwplaat losmaken van as

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe draaibank opgehaald en ben deze nu volledig aan het reviseren. Ik loop echter tegen een vaak voorkomend probleem aan en dat is de as waarop een klauwplaat zit gemonteerd.

Het grote probleem is dat ik niet weet hoe de hele constructie op de as zit... schroefdraad of met een conus? Ik heb ook geen idee hoe ik een conus zou kunnen herkennen? Bijgevoegde foto's zijn van de buitenkant + een foto van binnen in de klauw. Ik heb het vermoeden dat ik daar een schroefdraadbevestiging zie zitten (iemand die dit kan bevestigen?)

Nu blijft de vraag, hoe kan ik het geheel van de as af krijgen? Aan de andere zijde van de as zit een gat in de as en heb al geprobeerd met een stuk stalen koker in de klauw hem eraf te draaien maar nog zonder succes...

24550446_1574197352701044_37645565_n.jpg
    24550144_1574197492701030_69647220_n.jpg
    24651123_1574197462701033_426215025_o.jpg

Je zou eerst de eigenlijke vierklauw van de opspanplaat los kunnen maken, misschien kun je dan meer zien.

Wat ook nog kan is een stalen balk o.i.d. in de vierklauw opspannen en de as een flinke zwieper de verkeerde kant opgeven - de schok maakt het wellicht beter los dan brute, maar langzaam opkomende kracht.

Kruipolie? Hitte zou ook nog kunnen helpen, maar dan wel zo snel dat de adapter wel en de as niet of minder warm wordt, en natuurlijk zonder dat je zaken krom laat trekken of laklagen wegbrandt, dus dat is nog niet zo eenvoudig.

Lijkt het op de 2e foto nou een gat in de as, of een imbus-boutje dat juist iets zekert op de as?

Op de tweede foto zit inderdaad een gat voor een inbusboutje. ik vermoed dat dat een ring is die de hele as op zijn plaats houdt.(zit namelijk ook aan de andere kant net achter het lager).

En voordat ik wil gaan forceren wil ik zeker zijn dat hij er wel op geschroefd zit,hoewel ik geen andere mogelijkheid zie..
    Ik heb net met een stalen balk kracht gezet naar de leunspaan toe, bedoel je dat ik hem een keer in de andere richting moet proberen?

Dat inbusboutje moet natuurlijk los!

Ik bedoel een plank/balk/profiel vast in de vierklauw inspannen, zodanig dat het aan een kant uitsteekt en bij het ronddraaien van de as het bed van de draaibank raakt. Als je nu de as snel de verkeerde kant opdraait, zal die balk het bed raken en de klauw met een schok stoppen t.o.v. de as. Daardoor kan de klauw losgedraaid worden (als hij met een normale, rechtsdraaiende schroefdraad vast zit en alle zekeringsboutjes los zijn.

schroefjes waren er al uit. Heb alles wat erop geschroefd zat eraf gehaald en wat blijkt... Hebben die idioten de adapter vastgelast. de lasnaad wat dus zichtbaar was aan de binnenkant zit dus tussen adapter en as.
    Uiteindelijk had ik een f*ck this shit momentje en heb ik de volledige as uit de lagers gedemonteerd.

De as gaat deze week of volgende week naar een metaalbedrijf om "schoongedraaid" te worden. ik laat er dan meteen m33x3,5 op draaien.

De rest van de vaste kop heeft zojuist al een nieuw laagje lak gekregen. Morgen de tweede laag!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hoe verzin je het de adapter vastlassen, vraag mij wel af wat de reden daarvan is geweest?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Ik vermoed iets in de trend van bang zijn dat ie eraf draait? De vorige eigenaar heeft de klauw er nooit af gehad en heeft er ook nooit aan gesleuteld naar eigen zeggen.

24550561_1574682979319148_1145509093_n.jpg

het is in ieder geval best een behoorlijke as. bijna 9cm doorsnee maar helaas niet volledig doorboord
    Laatst gewijzigd door rené13; 04-12-17 om 20:20.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    \

het is in ieder geval best een behoorlijke as. bijna 9cm doorsnee
    Dat is dan een beste draaibank, wat heb je gekocht als ik vragen mag ?
    Met een hamer past alles...

Geen flauw idee toxiq... Kan nergens een naamplaatje terugvinden.
    Het bed is bijna 3 meter lang en enkel het bed+ poten heb ik proberen laden met 2 heftafels die elk 300kg aankunnen en een takel die 600kg aankon. Amper beweging in te krijgen...
    Centerhoogte boven het standaardbed is 26cm. er zit een deel uitneembaar bed bij wat het center met 16 of 17 cm hoger maakt.

Ik heb nog een deel rvs platen (plaatjes zijn 75x50 cm op dit moment) liggen van 5 cm dik die ik misschien nog wil gaan gebruiken om de centerhoogte nog wat op te hogen maar dat hangt van de losse kop af op dit moment

Forum Rechten