Klauwplaat losmaken van as

Ik heb afgelopen weekend een nieuwe draaibank opgehaald en ben deze nu volledig aan het reviseren. Ik loop echter tegen een vaak voorkomend probleem aan en dat is de as waarop een klauwplaat zit gemonteerd.

Het grote probleem is dat ik niet weet hoe de hele constructie op de as zit... schroefdraad of met een conus? Ik heb ook geen idee hoe ik een conus zou kunnen herkennen? Bijgevoegde foto's zijn van de buitenkant + een foto van binnen in de klauw. Ik heb het vermoeden dat ik daar een schroefdraadbevestiging zie zitten (iemand die dit kan bevestigen?)

Nu blijft de vraag, hoe kan ik het geheel van de as af krijgen? Aan de andere zijde van de as zit een gat in de as en heb al geprobeerd met een stuk stalen koker in de klauw hem eraf te draaien maar nog zonder succes...

24550446_1574197352701044_37645565_n.jpg
24550144_1574197492701030_69647220_n.jpg
24651123_1574197462701033_426215025_o.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou eerst de eigenlijke vierklauw van de opspanplaat los kunnen maken, misschien kun je dan meer zien.

Wat ook nog kan is een stalen balk o.i.d. in de vierklauw opspannen en de as een flinke zwieper de verkeerde kant opgeven - de schok maakt het wellicht beter los dan brute, maar langzaam opkomende kracht.

Kruipolie? Hitte zou ook nog kunnen helpen, maar dan wel zo snel dat de adapter wel en de as niet of minder warm wordt, en natuurlijk zonder dat je zaken krom laat trekken of laklagen wegbrandt, dus dat is nog niet zo eenvoudig.

Lijkt het op de 2e foto nou een gat in de as, of een imbus-boutje dat juist iets zekert op de as?
 
Op de tweede foto zit inderdaad een gat voor een inbusboutje. ik vermoed dat dat een ring is die de hele as op zijn plaats houdt.(zit namelijk ook aan de andere kant net achter het lager).

En voordat ik wil gaan forceren wil ik zeker zijn dat hij er wel op geschroefd zit,hoewel ik geen andere mogelijkheid zie..
Ik heb net met een stalen balk kracht gezet naar de leunspaan toe, bedoel je dat ik hem een keer in de andere richting moet proberen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat inbusboutje moet natuurlijk los!

Ik bedoel een plank/balk/profiel vast in de vierklauw inspannen, zodanig dat het aan een kant uitsteekt en bij het ronddraaien van de as het bed van de draaibank raakt. Als je nu de as snel de verkeerde kant opdraait, zal die balk het bed raken en de klauw met een schok stoppen t.o.v. de as. Daardoor kan de klauw losgedraaid worden (als hij met een normale, rechtsdraaiende schroefdraad vast zit en alle zekeringsboutjes los zijn.
 
schroefjes waren er al uit. Heb alles wat erop geschroefd zat eraf gehaald en wat blijkt... Hebben die idioten de adapter vastgelast. de lasnaad wat dus zichtbaar was aan de binnenkant zit dus tussen adapter en as.
Uiteindelijk had ik een f*ck this shit momentje en heb ik de volledige as uit de lagers gedemonteerd.

De as gaat deze week of volgende week naar een metaalbedrijf om "schoongedraaid" te worden. ik laat er dan meteen m33x3,5 op draaien.

De rest van de vaste kop heeft zojuist al een nieuw laagje lak gekregen. Morgen de tweede laag!
 
P

Pel

Guest
Hoe verzin je het de adapter vastlassen, vraag mij wel af wat de reden daarvan is geweest?

Groet Pel.
 
Ik vermoed iets in de trend van bang zijn dat ie eraf draait? De vorige eigenaar heeft de klauw er nooit af gehad en heeft er ook nooit aan gesleuteld naar eigen zeggen.

24550561_1574682979319148_1145509093_n.jpg

het is in ieder geval best een behoorlijke as. bijna 9cm doorsnee maar helaas niet volledig doorboord
 
Laatst bewerkt:
Geen flauw idee toxiq... Kan nergens een naamplaatje terugvinden.
Het bed is bijna 3 meter lang en enkel het bed+ poten heb ik proberen laden met 2 heftafels die elk 300kg aankunnen en een takel die 600kg aankon. Amper beweging in te krijgen...
Centerhoogte boven het standaardbed is 26cm. er zit een deel uitneembaar bed bij wat het center met 16 of 17 cm hoger maakt.

Ik heb nog een deel rvs platen (plaatjes zijn 75x50 cm op dit moment) liggen van 5 cm dik die ik misschien nog wil gaan gebruiken om de centerhoogte nog wat op te hogen maar dat hangt van de losse kop af op dit moment
 
Hierbij wat foto's van de bank in z'n geheel:
24898853_1576785705775542_1497058297_n.jpg
24989533_1576785662442213_589815154_n.jpg
24824350_1576785732442206_1515055815_n.jpg

Excuses voor de slechte kwaliteit foto's...(komt door de krasjes op de camera)

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om alle verf van de bank af te halen. Gelukkig is dat rotwerk bijna achter de rug... Verschillende onderdelen, zoals losse en vaste kop en de leunspaanhouders hebben al een nieuw laagje lak gekregen.

De lagers zijn trouwens glijlagers, die heb ik volledig ontvet en de gifgroene verf erafgehaald. De lagers krijgen dit weekend een nieuw laagje verf en na terug monteren spuit ik er nieuw vet in. Het oude was behoorlijk vuil geworden door stof en andere troep.

De draaibank staat voorlopig in de garage, als het bed volledig gelakt en klaar is moet ie nog naar mijn werkplaats achter in de tuin. Dat gaan nog een opgave worden gezien het gewicht ben ik bang..
 
P

Pel

Guest
Als je het onderstel zou laten stralen, dat kan je veel moeite besparen en hij ziet er dan uit als nieuw.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kom je nu mee nu ik al klaar ben!
Nee was inderdaad een optie, maar ik heb geen vervoersmogelijkheden voor het ding meer (alles was gehuurd). Heb zelf ook een straalapparaat maar ik merkte dat het met de elektrische krabber en daarna even met de rotex beter ging. Gelukkig zat een heel groot deel van de verf zo los als iets wat het werk wel versnelde.

Ik hoop de volledige bank zaterdag of zondag 2x gelakt te hebben...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zo een draaibank zou bij mij denk ik niet in mijn werkplaats geraken. Die zakt gelijkt tot in de onderliggende mergelgroeven!
Hier kan je tenminste draaibank tegen zeggen.
Wat ga je op deze bank draaien? Ik vermoed geen pennen!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Whaw!

kun je nog foto's van de vaste kop en de losse kop en de leunspaanhouder plaatsen? Nu zien we alleen een enorm bed.

groeten
Ornament
 
Zo eens een kleine update! De bank is volledig gelakt en staat nu op de juiste plek(misschien een paar cm heen en weer nog maar verder hoef ik er geen meters meer mee te maken...GELUKKIG...)
De as wordt op dit moment aangepast en zal half januari/eind januari klaar zijn. Gelukkig heb ik nog genoeg werk dus maak dat niet zo veel uit.

Let niet op de muren van de werkplaats... die gaan nog een likje verf krijgen.

Verder heb ik nog een heel deel bouten en moeren besteld aangezien de bouten op de bank van gewoon staal waren en ik het liefst RVS erop wil hebben.

Wat smeren jullie trouwens op het bed van de draaibank? Ik wil iets tegen de vliegroest erop hebben én dat mijn losse kop er wat makkelijk overheen schuift. 80-90 kg zo verschuiven gaat niet heel makkelijk op het moment...
26038222_1595829023871210_742756904_o.jpg
26104981_1595829060537873_1276585449_o.jpg
26102926_1595829093871203_1540881846_n.jpg

Ik ben trouwens van plan om het uitneembare stuk ben er permanent uit te laten. Levert me een mooie 40cm centerhoogte op:D Mocht dit nóg niet genoeg zijn is de vaste kop en losse kop vrij gemakkelijk op te hogen. (heb nog RVS platen van 5-6 cm dik liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.