Klauwplaat losmaken van as

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Lijbaan olie dat is er speciaal voor, Voor roestbescherming gebruik ik ballistol, in halve liters nog goed betaalbaar die spuitbussen zijn erg aan de prijs
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Of leibaanolie ideaal is in combinatie met houtstof, zou je moeten proberen. Volgens mij houden metaaldraaiers hélemaal niet van houtstof, dus ik vraag het me af. Ik, met ongeveer dezelfde gewichtsklasse losse kop, heb een 5l vat WD40 en een plantenspuit (wel eentje kopen die olie-bestandige dichtingen heeft, anders doe je er niet lang mee!).

Ik zou trouwens onder je leunspaan een bredere plaat zoeken, zodat de leunspaan over de volledige breedte van het bed ondersteund wordt - je moet tenslotte de voordelen van je brede bed ook benutten!

Is dat op de foto de originele vaste kop, of heb je die gemaakt/laten maken?
 
dat van die bredere plaat is inderdaad een goede tip, daar vond ik ook al wat verbetering op z'n plaats.

De vaste kop is zoals ik de bank gekocht heb. Ik heb echter een heel sterk vermoeden dat die wel niet bij het bed zelf hoort maar later opnieuw is gemaakt of iets dergelijks.
Gelukkig zit hij wel behoorlijk stevig in elkaar (de koker bovenop is van 11 mm dik staal) en weegt ie al snel 150 kg. Recht bovenop de koker ben ik wel nog van plan wat rvs platen te bevestigen om er nog wat meer massa op te krijgen.
 
Na een paar weken wachten is de as eindelijk geleverd. Alles past perfect dus het monteren was binnen een uurtje klaar. Vandaag direct maar een mooi blokje hout erop gelegd. Diameter van deze blok hout was 42 centimeter. Tussen houtje en bank zat nog 22 cm dus ik kan dik 80cm draaien boven het bed nu.
27042606_1627927257328053_87551295_n.jpg
27044497_1627927587328020_1630113362_n.jpg

Ik loop wel tegen het probleem aan dat de motor die er nu op zit best wel wat trillingen veroorzaakt. De motor hangt nu op een apart platformpje naast de bank maar dit platform trilt behoorlijk. Gelukkig heeft de bank zelf geen last van die trillingen maar fijn is uiteraard anders...
Ik ben er nog niet over uit of ik deze motor ga behouden of dat ik een andere motor erop zet. Die wat er nu opzit weegt dik 40 kg en is 1,5kw zwaar. Ik heb er nog een die veel lichter is maar ook 1,5 kW is. Misschien dat de lichtere voor minder trillingen zorgt?

Daarnaast moet ik nog gaan uitzoeken hoe ik de losse kop ietsje kan verhogen aangezien de uitlijning van de centerpunten in de hoogte niet klopt. Vaste centerpunt is ongeveer 1 mm hoger dan die van de losse kop.
Mocht iemand weten hoe ik de losse kop in hoogte kan verstellen zou ik erg geholpen zijn!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
denk dat 1.5 kw wat licht is als je grote stukken wil draaien
je zegt dat je tot 80 cm zou kunnen komen, maar het lijkt er op dat de draaibank daarvoor te dicht tegen de muur staat ?

Tof dat het nu werkt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je hebt een mooie zware draaibank. Je gaf in een eerdere post aan dat je de bouten wil vervangen door rvs bouten. Ik zou dit zeker niet doen voor de bouten van de klauwplaat of andere bouten die op een bewegend onderdeel zitten.
Rvs bouten zijn beduidend minder sterk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het verschil tussen een zware en een lichte 1.5 kW motor kan hem zitten in het toerental (hoger toerental = lichtere motor) of de bouwwijze (gietijzer vs aluminium).

Zwaarder zou altijd beter moeten zijn, natuurlijk - gewicht is altijd goed.

Waarom trilt de motor? Loopt de poelie soms niet mooi rond? Dat kun je meten. Of zijn de lagers niet in orde? Dat kun je horen.

Verder zou je riem nog versleten kunnen zijn, of een slijtageplek hebben waardoor hij niet gelijkmatig loopt.

Voor het verstellen van de losse kop in hoogte bestaan er dunne strips, zoektermen als latoenkoper, latoenmetaal. Nadeel van dat direct onder de losse kop plakken is dat het wel slijt natuurlijk.
 
Toxiq, dat lijkt maar zo op de foto. Als ik de maximale diameter boven het bed zou benutten heb ik nog 10-15 cm tussen de muur en het werkstuk. Op de foto lijkt dit veel minder aangezien de draaibank een beetje scheef staat(met opzet).

wim, de bouten heb ik inderdaad niet door RVS vervangen maar door gewone bouten. Op de klauwplaat zitten trouwens geen bouten, het werkstuk is met gewone schroeven vastgedraaid. Risico's zie ik hierin niet aangezien ik van minimaal 15 schroeven gebruik maak van 60 mm lang.


Jurriaan goed punt, de zware motor heeft inderdaad een lager toerental. Ik was in eerste instantie al niet tevreden met de poelies en de riem dus het zou zeer goed kunnen dat de trillingen daardoor veroorzaakt worden. Ik ga er in ieder geval nieuwe poelies+ riem voor bestellen, en anders probeer ik eens met de andere motor, misschien dat dit ook nog wat verbetering brengt.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De vorige eigenaar heeft de klauw er nooit af gehad en heeft er ook nooit aan gesleuteld naar eigen zeggen.

Ik lees dit topic nu voor het eerst en schoot bij de bovenstaande regel even in de lach... namelijk, als het spul vast gelast zat, dan valt er ook niets aan te sleutelen.
Maar keurig opgeknapt!

Groet,
Jan
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Wat een ding! Zat er een fysiotherapeut in de prijs begrepen om nadien je rug weer op te lappen? :)

- - - Updated - - -

Wat een ding! Zat er een fysiotherapeut in de prijs begrepen om nadien je rug weer op te lappen? :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.