Lidl beitels

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Ik heb op aanraden van dhr. Sellers en de goede berichten op dit forum ook maar een setje LIDL-beitels aangeschaft, en gelijk (in navolging van Sellers) wat modificaties aangebracht:
LIDL1.jpg
Eerst heb ik de slagring aan de achterkant verwijderd. Dit was vrij eenvoudig. 1 kreeg ik er met de hand af en de andere drie met wat tikjes met een oude schroevendraaier. Vervolgens heb ik het grootste gedeelte van het 'kontje' afgezaagd, tot op ongeveer een halve cm van de rand waar de slagring zat. Daarna de achterkant gevormd en de hele boel geschuurd. Vooraan heb ik het handvat afgevlakt, dit is om te voorkomen dat de kleinere twee gaan rollen op de werkbank. Voor de grotere twee is het niet nodig, maar voor de uniformiteit toch ook maar gedaan.
Het geheel afgewerkt met gekookte lijnolie.

Voor en na:
LIDL2.jpg

Te zien is dat ik ook de teksten op het lemmet (heet dat zo bij een beitel?) weg heb geschuurd.
De achterkanten heb ik gevlakt, spiegeltje spiegeltje. Het viel me reuze mee hoeveel tijd ik daarvoor nodig had. Ze waren allemaal enigszins hol, waardoor je niet zoveel staal hoeft weg te nemen.

LIDL3.jpg

Nu alleen de vouw nog slijpen/wetten en stroppen en dan kunnen ze aan een grondige test worden onderworpen. Maar voor 8 euro ligt de lat natuurlijk erg laag. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen!
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Je hebt er een mooi setje van gemaakt !
Wat ik me wel afvraag is waarom je niet begonnen bent om ze scherp te maken en te testen en daarna ze pas modifiseren aangezien de meningen over deze beitels nogal verschillen en je voor jezelf achter moet komen of je er wat mee kan .
Want de 8 euro kan je het niet voor laten maar de noeste arbeid is kostbaar !
 

The Chairman

Actieve deelnemer
8 dec 2017
28
0
Den Haag
Je hebt er een mooi setje van gemaakt !
Wat ik me wel afvraag is waarom je niet begonnen bent om ze scherp te maken en te testen en daarna ze pas modifiseren aangezien de meningen over deze beitels nogal verschillen en je voor jezelf achter moet komen of je er wat mee kan .
Want de 8 euro kan je het niet voor laten maar de noeste arbeid is kostbaar !

Pine, daar heb je wel gelijk in, maar ik had er tijd voor en vond het een leuk klusje, dus zelfs als ze niet bevallen (wat ik niet verwacht) zie ik het niet als verloren tijd: ik ben een hobbyist, wat voor mij betekent dat het werken ergens aan minstens zoveel vreugde geeft als het eindresultaat ;)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb vandaag een setje Lidl beitels binnen gekregen. In het kader van het kost geen drol, dus er kan niets kapot, gebruik ik ze als oefen object. Meteen een poging tot slijpen gedaan. De steen is een goedkoop ding van Praxis. Daarvan heb ik het idee dat dat ding na één sessie al niet meer vlak is. Maar het slijpen zelf ging voor een eerste keer verrassend goed. Uit de hand geslepen, een vouw er in, en wat gebeiteld in vurenhout. En dat ging ook prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.