Lidl beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag heeft de Lidl weer de set beitels in de verkoop waar Paul Sellers zo enthousiast over is. Ik moet bekennen dat ik nog niet veel video's van Paul heb bekeken, hij praat me teveel maar ik was geïntrigeerd door zijn verhalen over de Aldi en Lidl beitels. Dus ik heb vanochtend een setje aangeschaft, voor acht euro kun je ook niet moeilijk doen.

De beitels zien er erg ruw uit, ruw draai- en freeswerk. De zijkanten zijn erg hoog dus fijn werk in de hoekjes wordt lastig. Maar dat is allemaal op te lossen. Als het staal daadwerkelijk zo goed is als ze zeggen, wordt het de moeite waard om ze een upgrade te geven.

Wordt vervolgd!
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
De lidl beitels kan je gewoon het gehele jaar door online bij ze bestellen. heb zelf 2 setjes en die waren al vrij netjes, ook de handvatten waren keurig.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik heb wel vaker op de lidl webshop gekeken en de houtbeitel is niet altijd beschikbaar. Een guts set volgens mij wel.

Let wel, Sellers' enthousiasme is relatief.
Voor de prijs zijn het goede beitels.
Voor ~€8 moet je er rekening mee houden dat de begin staat waarschijnlijk wat werk vereist.
Nou zal het staal vrij zacht zijn, dus makkelijk gebruikt klaar te slijpen. Maar dan moet je ook beter bij slijpen.

Hij geeft ook aan dat hij goed zijn voor z'n lessen / studenten. Degelijk genoeg en snel weer bij te slijpen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor de prijs zijn het goede beitels.
Voor ~€8 moet je er rekening mee houden dat de begin staat waarschijnlijk wat werk vereist.
Nou zal het staal vrij zacht zijn, dus makkelijk gebruikt klaar te slijpen. Maar dan moet je ook beter bij slijpen.

Zonder persoonlijke ervaring lijken het toch een beetje vooringenomen stellingen..... Ik was ook sceptisch maar dat bleek ook een vooringenomenheid op basis van prijs en aanbieder.

Ik heb zelf een paar maanden geleden 2 sets aangeschaft. Een flink kwaliteitsverschil in de afwerking tussen beide sets, haast alsof ze uit een andere fabriek komen. Maar gelukkig is het vooral cosmetisch en voelt het staal hetzelfde aan, maar de ene sets is wel beduidend grover afgewerkt (en er zat bijvoorbeeld ook veel lijm op het staal). Met een uurtje slijpen had ik beide sets in een werkbare staat. En ik ben echt positief verrast. Ze waren redelijk snel meer dan voldoende vlak (op 1 exemplaar na, die had veel vlakken nodig) en het staal is gewoon prima. Mogelijk een heel klein beetje zachter dan mijn andere beitels, maar die zijn 8-20x zo duur.

Ondanks dat ik een hele set heb voor het fijnere werk en deze vooral gebruik voor het hakken zou ik eigenlijk met deze ook alles kunnen doen. Standtijd is verder ook prima.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De mijne zijn licht magnetisch, waardoor er een baard op de vouw komt tijdens het slijpen. Verder heb ik de ronding uit het hecht gehaald zodat ze minder snel mn werkbank afrollen. Het snijgedeelte is ook niet zo hoog zodat je ook in kleine hoekjes kunt komen.
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Mooi . Ik heb zelf twee setjes in the boodsdchappenmand gegooid, maar nog niet gevlakt.

En quality controle is vaak waar kosten vandaan komen. (Wanneer kwaliteit en goedkoop uit een vergelijkbare of zelfde fabriek komen.) Dus ik gok dat ik hetzelfde tegen ga komen.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hmm, ...als je van slijpen je hobby wil maken....die prijs ? Vurenhout berwerkings gereedschap graag om de noesten heen bijtelen aub. Zoek een oude set beitels (nog van opa geweest) op marktplaats!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hmm, ...als je van slijpen je hobby wil maken....die prijs ? Vurenhout berwerkings gereedschap graag om de noesten heen bijtelen aub. Zoek een oude set beitels (nog van opa geweest) op marktplaats!

????? Heb je ze wel eens vastgehouden?

Op dit forum zijn diverse reviews te vinden over deze beitels ook van houtbewerkers die dachten dat het wel niets zou zijn.
Vanaf 2009 werk ik met een aantal sets van de Lidl (op diverse slijphoeken geslepen waaronder 25 28 en 30 graden) tot volle tevredenheid.
Voor dit geld kun je geen betere kwaliteit krijgen, heb zelf natuurlijk ook pfeil nooitgedaght stanley sweethart beitels en natuurlijk zijn deze ook goed maar aanzienlijk duurder en ook hier geld dat je er een slechte een tussen kunt treffen. Overigens hebben deze beitels van de Lidl een prima standtijd, maar je kunt natuurlijk een slechte treffen he!
Hier een test door ons afhankelijk (sceptisch) forum lid Pel
https://www.woodworking.nl/showthread.php?15843-Lidll-beitel-test

Ik zou zeggen probeer ze en leg ze in je winkelmandje!

groetnis, Roeland
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Een oude goede beitel met een goed handvat is voor weinig inderdaad niet vaak te vinden.
Het is leuk om oude dingen te verzamelen en op te knappen maar voor het geld hoef je het niet te doen.
Je bent zo een jaar en een paar tanks benzine verder voordat je een setje voor 8 euro bij elkaar hebt
Van de lidl heb ik ook ooit een setje gekocht omdat ze zo goedkoop zijn.
Mijn ervaring is dat het geld hiervoor beter is besteed dan voor een sloopbeitel van Bahco (Zo een die aan de zijkant ook scherp is) Het ding is volgens mij te hard voor het doel.



Groet
Gerrit
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hey, ik ga niemand dicteren wat wel of niet te kopen maar voor 8 euro zeg ik kan niet. En ja de oude set van mijn opa dat geluk heb ik dan weer heeft een hoge hardheid. En daar wordt je vrolijk van :)
Goed gereedschap is het halve werk.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik bedoel dit niet verkeerd, maar ik denk dat je een denkfout maakt.
Je kan kwaliteit niet koppelen aan prijs, soms heb je producten die wat kosten en bagger zijn, en soms heb je (hele) goedkope producten die best goed zijn.

Nogmaals, dit is mijn bescheiden mening.

Fijne dag nog.

Gr Danny
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Ik ben vrij nieuw in het hout gebeuren.
Is het handig om een paar sets op verschillende hoeken te slijpen?
Een set op 25-30 en een andere misschien lager.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Voor het hakken/steken van gaten zou ik een set slijpen tussen de 30 en 35 graden hiermee vergroot je de standtijd en het staal achter de snede waardoor je snede minder snel uit zal breken.
Voor snijwerk zou ik niet lager als 22 graden gaan met deze slijp kun je niet hakken je snede zal niet lang stand houden als je dit wel doet.
Ikzelf heb drie setjes op verschillende hoeken geslepen respectievelijk 25, 28 en 35 graden alle voorzien van een micro vouw van plusminus 2 graden de hoeken worden dan 27, 30 en 37 graden. Ik slijp overigens het merendeel van mijn snij gereedschap uit de hand en gebruik alleen een slijphulp om de hoek weer exact terug te brengen.

Groetnis, Roeland
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Waarom zou je dat willen doen?

Groet Pel.

In een Wood with Wright video, waar hij alleen met een beitel een doosje maakte (puur voor z'n lol), gebruikte hij een beitel met een 'lage' hoek van ~20 graden, als een soort van schaaf.
Nu dacht ik dat dat misschien handig in het begin voor kleine dingen die je wil schaven, wanneer je alleen nog maar een #4 hebt.
Waarschijnlijk compleet overbodig, maar als een set(je) of een of twee beitel(s) voor bijna geen geld als een soort van schaaf vervanging kan gebruiken, waarom niet?

- - - Updated - - -

Voor het hakken/steken van gaten zou ik een set slijpen tussen de 30 en 35 graden hiermee vergroot je de standtijd en het staal achter de snede waardoor je snede minder snel uit zal breken.
Voor snijwerk zou ik niet lager als 22 graden gaan met deze slijp kun je niet hakken je snede zal niet lang stand houden als je dit wel doet.
Ikzelf heb drie setjes op verschillende hoeken geslepen respectievelijk 25, 28 en 35 graden alle voorzien van een micro vouw van plusminus 2 graden de hoeken worden dan 27, 30 en 37 graden. Ik slijp overigens het merendeel van mijn snij gereedschap uit de hand en gebruik alleen een slijphulp om de hoek weer exact terug te brengen.

Groetnis, Roeland

Bedankt voor dat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.