Een nieuwe afdeling van Radius

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Ik ben gisteren naar Dordrecht afgereisd om de oprichtingsvergadering van De Drechtstedendraaiers bij te wonen. Het is de 15e en jongste afdeling van Radius. Een gezellig clubje van 15 leden, waarvan 1 dame en voor de rest variërend van relatief jong tot redelijk bejaard, en tevens een mooie mix van volkomen onervarenheid en enkele geroutineerde vaklui.
De locatie is een soort stadswerkplaats (Ambachtshonk), waarvan de beheerder nu ook lid van deze club is. Ze zijn zeer goed geoutilleerd met zaagtafels, lintzagen, vlak- en vandiktebank, schuurmachines, kolomboormachines, enkele draaibanken, etc. Kortom een ideale locatie om ook te demonstreren, les te geven maar ook voor die leden die geen ruimte of geld hebben voor een eigen draaibank.
Nu merk ik hier op dit mooie forum dat er steeds meer gepost wordt over houtdraaien, veel nieuwe draaiers, mooie werkstukken van beginners en oude rotten, maar ook veel vragen over banken, beitels en over opspanmaterialen. Dit alles heeft ook geleid tot een toename van het aantal leden bij Radius. Ook de 6 Nederlandstalige instructiefilmpjes op YouTube, die professioneel gemaakt zijn met en door Ronald Kanne en Jan Hovens, hebben hieraan bijgedragen. Deze films zijn al vele duizenden malen bekeken en enkele honderden kijkers hebben zich op het Radius-kanaal geabonneerd. Deze maand zullen nog 2 instructiefilms op YouTube gezet worden.
Ik wil dan ook alle nieuw Radius-leden uitnodigen om lid te worden van een regionale afdeling. Een groot aantal zijn dat al maar ook een aantal nog niet. Het voordeel van zo’n regionaal lidmaatschap is dat je netwerk weer een stuk groter wordt en je zeker als beginner veel steun en aandacht krijgt. Lessen in draaien en het slijpen van beitels zijn bij de meeste afdelingen ‘gewoon’ en gratis. Naast een stuk gezelligheid bij de bijeenkomsten heb je vaak weer bronnen van draaihout en ideeën voor werkstukken bij de hand. Sommige afdelingen hebben zelfs een hele bibliotheek aan boeken en tijdschriften op houtdraaigebied.
Zoals in het begin al gemeld hebben we nu 15 regionale afdelingen (zie http://www.houtdraaien.com/wp/vereniging/afdelingen/ ) maar ondanks dat zijn er toch nog enkele witte vlekken op de kaart van Nederland. Te denken valt aan Amsterdam en omgeving, het gebied tussen Amsterdam en Veluwe (Het Gooi in de ruimste zin des woords), Den Haag en omstreken en Limburg samen met Noord-Brabant ten oosten van Eindhoven. Zijn er leden of belangstellenden die in deze gebieden een Radius-afdeling willen beginnen, neem dan contact op met mij of een van de andere bestuursleden. We zullen je proberen te helpen en te ondersteunen waar nodig en waar gewenst. Uiteraard zijn alle tips van alle forumleden welkom en waardevol.

Uiteraard geldt deze oproep ook voor de Vlaamse houtdraaiers. Zij kunnen zich aansluiten bij de Vlaamse Gilde van Houtdraaiers en een van de regionale afdelingen.
 
Laatst bewerkt:

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Ik heb helaas niet de ruimte of locatie om iets te beginnen maar mocht er iets ontstaan in Den Haag en omstreken dan word ik ook lid.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.014
359
Alphen aan den Rijn
Er zijn om de 1 a 2 maanden bijeenkomsten , altijd op de donderdagavond vanaf 19.00 tot ongeveer 21.00 uur .
Deze bijeenkomsten zijn bij de firma Doornekamp ( woodspecials.nl ) in Waddinxveen .
Ga maar eens kijken op hun site .
De eerstvolgende is op 11 januari 2018 .

Groeten Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.