Iepen schaal(tje)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Na mijn wat stoer uitgevallen kommetje heb ik nu een schaaltje gedraaid van - ik meen - iepen hout. Bij het draaien kreeg ik een nare happer waardoor ik de wand wat dunner moest maken dan ik eerst had gedacht. Ik heb de buitenwand met een schuurpapier in de hand gesteund en de binnennwand bijgewerkt. De afwerking is met Rustins Danish oil. Over het resultaat ben ik best tevreden hoewel je toch nog wat schuursporen ziet nadat de olie erop is aangebracht. Volgende keer weer wat een stapje verder. De afmeting is 26*6 cm en de wand is 2 a 3mm.

DSC_4633.jpgDSC_4689.jpgDSC_4708.jpgDSC_4701.jpgDSC_4699.jpgDSC_4700.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik vind het een prachtige schaal Hans, en mooi dun gedraaid, omdat de schaal niet zo heel diep is, vind ik zo'n dun afgedraaide schaal helemaal niet misstaan.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Heel netjes. Een mooie rustige schaal waardoor het hout mooi tot z'n recht komt.
Ik vraag me alleen af of het wel iep is. Ik kan de wwwww-tjes van Leo niet zien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Schuursporen: bedenk dat schuur'krassen' loodrecht op de nerf (zoals je krijgt als je op een draaiende draaibank schuurt) veel beter zichtbaar zijn dan schuurkrassen (van dezelfde grofte) parallel aan de nerf. Na het draaiend schuren dus altijd ook met de hand naschuren, loodrecht op de draairichting. Zeker bij spindelwerk. Voor schalen kun je ook een roterend schuurpad gebruiken zoals een sorby sandmaster of een boorschuurtol.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje.
Wat die schuursporen betreft, verhoog je niet te snel qua nummer tijdens het schuren.
Hiermee bedoel ik van bijvoorbeeld 100 naar 220 enz.
Het is beter van korrel 100 naar 120 naar 150 naar 180 naar 220 naar 240 naar 280 naar 380 naar 400 enz.
Schuur ook steeds tussen iedere laag nog eens mee met de vezel zo heb je de ronddraaiend schuursporen niet waarvan de schuurkorrel telkens in dezelfde baan komt.
Veel werk aan, maar je zal er achteraf dubbel zoveel genot van hebben.
Zeker goed bezig Wijk0983 en doe zo verder.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Bedankt voor de tips en complimenten, inderdaad zijn de schuur sporen dwars op de draad zichtbaar, dus daar ik een volgende keer wel wat beter mee uit de weg.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je uit een dunne plank zo veel mogelijk schaaltje wil halen, kun je er ook een stuk hout voor de voet aanlijmen, gewoon een 18mm vuren reststukje (ik heb ook wel eens underlayment gebruikt). Dan kun je het schaaltje ook zonder de dissonans tussen de dunne rand boven en de dikke rand bij de voet afwerken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Best een mooie Iepen schaal, de wwww zijn heel fijn op de derde foto aan de linkse kant(nauwelijks) te zien.

Je kunt de schaal opnieuw inspannen en wat beter schuren, (zou Ik doen als die van mij was) gebruik wat olie aan het schuur papier en op het hout, dezelfde olie die je al gebruikt hebt.

Ik hoop dat je een rond draaiende schuurschijf gebruikt. en met dit hout even met de draad schuren helpt voor een betere afwerking.
 
P

Pel

Guest
Ook namens mij, bedankt voor de tips, dit zijn de kleine finesses waar je als beginneling niet zo bij stil staat, maar het werkstuk een finishing touch geven, om maar een goed Nederlands woord te gebruiken:)

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

Ik heb nu bij Schulte wat spullen gekocht van Simon Hope om het schuurwerk binnen en buiten op te poetsen, en dan kan daarna het dikke randje onderaan ook fijner afgewerkt worden (dank Jurriaan, zo had ik het niet bekeken). De Simon Hope uitvoering leek mij beter omdat het schuurspons een kegel vorm heeft en je een zachtere pad erop kunt zetten. Ben benieuwd..

-- wordt vervolgd, grtz Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.