Mijn eerste keer draaien

Delah

Nieuw lid
18 apr 2015
3
0
Al jaren wil ik graag een keer houtdraaien en eindelijk heb ik iemand gevonden bij wie ik het mocht proberen. Dit is het resultaat van de eerste keer draaien. Wauw, wat is dit leuk om te doen zeg. Ik ga absoluut nog verder met oefenen.
4EFF0606-C796-4C2A-9E9F-6D02A3C362B9.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik volg wat Nico al bevestigt heeft, maar gebruikt uw ogen om te stelen zodanig dat je het zelf kan uitproberen.
Soms met vallen en opstaan geraak je heel ver.
We hebben ook in dat stadium gestaan.
Succes met het volgende draaiwerkje.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, mooi als je tijdens het draaien die vormen in het hout ziet verschijnen, ben zelf ook nog een beginneling op houtdraai gebied, succes met je volgende werkstuk.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mooi werk, is dat met de guts of de schuine beitel gedraaid? Die rechte beitel vind ik nog lastig om te hanteren!

Groet, Hans
 

Delah

Nieuw lid
18 apr 2015
3
0
Dankjulliewel. Ik heb verschillende gereedschappen uitgeprobeerd. Omdat ik eigenlijk alleen Engelstalige filmpjes heb gekeken ken ik het gereedschap alleen bij hun Engelse naam. Ik ben begonnen met de roughing gouge, daarna de spindle gouge en twee verschillende skew chisels (1 was plat en 1 had een bolling).
Ik vond de platte skew chisel het lekkerste werken alleen is hij twee keer blijven haken waardoor het bolletje in het midden tot twee keer aan toe kleiner gemaakt moest worden.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dankjulliewel. Ik heb verschillende gereedschappen uitgeprobeerd. Omdat ik eigenlijk alleen Engelstalige filmpjes heb gekeken ken ik het gereedschap alleen bij hun Engelse naam. Ik ben begonnen met de roughing gouge, daarna de spindle gouge en twee verschillende skew chisels (1 was plat en 1 had een bolling).
Ik vond de platte skew chisel het lekkerste werken alleen is hij twee keer blijven haken waardoor het bolletje in het midden tot twee keer aan toe kleiner gemaakt moest worden.

Roughing gouge = afruwguts
skew = platte beitel
spindle gouge is vorm of profielguts

Hier vind je ze in het Nederlands...

https://dehoutdraaierij.nl/product-categorie/videos/https://dehoutdraaierij.nl/product-categorie/videos/

complimenten overigens voor een eerste keer draaien!
 

Delah

Nieuw lid
18 apr 2015
3
0
Dankjewel voor de link en het compliment. Mijn favoriet is dus de platte beitel. Als ik een paar minuten de licht ovale had gebruikt moest ik weer wennen aan de volledig platte en andersom net zo.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Knap stukje werk voor een eerste keer, ben daar best wel jaloers op en dat met de platte beitel, ik probeer ook steeds vaker deze beitel te gebruiken maar gaat nog lang niet altijd even goed, nog te vaak een happer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.