Tips gevraagd trekbel

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Hoi dames en heren


Heb een niet houtbewerken gerelateerde vraag. Wij hebben een trekbel gekocht. Hiervoor moet ik 2 muur afstandhouders maken.


Nu vond ik dit voorbeeld op internet en vond het er erg gaaf uitzien alleen heb ik geen idee hoe ik dit kan maken. Hebben jullie tips?? Of misschien andere ideeen?

2 inspiratie foto’s en een foto waar de bel moet komen toegevoegd
 

Bijlagen

  • DF9FEC3B-767C-4162-A587-D80405A4F350.jpg
    DF9FEC3B-767C-4162-A587-D80405A4F350.jpg
    20,1 KB · Weergaven: 152
  • A524DB16-BAF1-4CDE-88BA-57960BDB3A87.jpg
    A524DB16-BAF1-4CDE-88BA-57960BDB3A87.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 151
  • 420898A8-596A-486D-8617-BA0CE951B836.jpg
    420898A8-596A-486D-8617-BA0CE951B836.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 151

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Hoi,
Ik ben geen metaalbewerker, maar ik dacht aan een plaatje messing 5mm dik.
Daar dan met boren, zagen en vijlen de juiste vorm maken.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik kende het alleen met een korte slag en een losse draad , zodanig dat de bel kan narinkelen.

Nu ze verkopen het geheel ook als "trekbel" kit

Trekbel.jpg
 
P

Pel

Guest
Waterleiding pijp, en daar een lange telefoonbout (houtdraadbout) met een revet, met een plug in de muur vast maken. Zo te zien is aan de muurkant het pijpje plat om geslagen.

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De stangetjes in plaats van een kabeltje ziet er wel mooier uit maar de bel kan niet meer vrij bewegen waardoor de bel niet meer na blijft klingelen , kan ook een voordeel zijn ;)
Alleen het bovenste stangetje vervangen voor een kabeltje kan een goede tussenvariant zijn .
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Die set die Damien laat zien heb ik in het vorige en huidige huis ook geplaatst. Werkt prima, je moet alleen even creatief zijn bij het maken van een kleine afstandhouder voor de twee draai 'armpjes' omdat je die niet strak tegen de muur kan monteren.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Dank voor jullie reacties.

Plaatje messing en pijpje dacht ik eerst ook, maar hoe krijg je hem stevig aan de muur vast?

Inderdaad! Zo een set heb ik ook, maar dan de koperen versie, alleen daar zitten de afstandhouders niet bij.

Pel, zou je iets meer kunnen uitleggen? wat is een revet? Zoektocht op Google levert niets op. En sla je een pijp om zodat deze op Eem rozet gaat lijken?

Pine, dank voor de link! Alleen deze sla je in het hout, moet eigenlijk iets hebben voor steen. De heveltjes komen op de muurkant. Twijfel nog over dat messing stangetje of gewoon een ketting. Is wel een goede tip inderdaad. Edit. Ik zie dat er ook een haakse aansluiting op zit! echter gaat mijn voorkeur toch uit naar een afstandhouder op de muur, zodat ik de bel direct boven de voordeur kan hangen.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Pine, dank voor de link! Alleen deze sla je in het hout, moet eigenlijk iets hebben voor steen. De heveltjes komen op de muurkant. Twijfel nog over dat messing stangetje of gewoon een ketting. Is wel een goede tip inderdaad. Edit. Ik zie dat er ook een haakse aansluiting op zit! echter gaat mijn voorkeur toch uit naar een afstandhouder op de muur, zodat ik de bel direct boven de voordeur kan hangen.[/QUOTE]

Deze pennen kan je prima in een bakstenen muur vast slaan , voorboren ineen en gewoon vastslaan
in een betonnen muur kan je ze vastzetten met een chemisch anker
Wat mij zou storen bij de versie die je op het oog hebt is het glimmende schroefje
Is het voor in een oud pand ?
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
De pennen zijn tof, alleen zonder rozet lijkt het me niet echt wat om ze zo in baksteen te slaan. Glimmend schroefje vind ik ook niet zo mooi. Huis is van ‘31
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De kans dat er wat scherfjes stuc eraf springen is zeker aanwezig
En ze worden op deze wijze al heel lang geplaatst
Om het pennetje met het inslaan te beschermen kan je een stukje multiplex met een gat erin gebruiken

Om jou versie te maken kan je een stukje waterleiding met aan twee kanten een ronde moer erin gesoldeerd
Dan een stokeind in de muur en een boutje aan de andere kant
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
De kans dat er wat scherfjes stuc eraf springen is zeker aanwezig
En ze worden op deze wijze al heel lang geplaatst
Om het pennetje met het inslaan te beschermen kan je een stukje multiplex met een gat erin gebruiken

Om jou versie te maken kan je een stukje waterleiding met aan twee kanten een ronde moer erin gesoldeerd
Dan een stokeind in de muur en een boutje aan de andere kant

Ik leg de opties voor aan de vrouw. Bedankt voor de reacties
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.