Wat is een stanley bedrock schaaf

Rick barth

Actieve deelnemer
13 nov 2017
61
0
Ik zat op markt plaat en toen zag ik deze schaaf van stanley Screenshot_2017-12-01-19-14-15.jpgScreenshot_2017-12-01-19-14-12.jpgScreenshot_2017-12-01-19-14-04.jpg

- - - Updated - - -

Ik iemand er iets over vertellen ik heb he niet gekocht
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Een Bedrock is een iets luxere versie van de meer voorkomende Bailey.
De manier waarop je de kikker kan instellen (om de schaafmond smaller of breder te maken) is beter uitgevoerd dan bij de Stanley. Lie Nielsen gebruikt ook deze manier.
En ik denk dat ze ook meer aandacht aan de afwerking van de schaaf besteed hebben dan aan de Bailey’s.
Maar dan moet je je voostellen dat de Bailey’s van toen al heel goed waren, en dat een Bedrock daar nog een schepje bovenop had.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De bedrocks hebben een 600 nummer, meestal vierkante kanten en een schuin aflopend steunvlak voor de kikker, dus niet getrapt zoals de Bailey (het zou een betere ondersteuning van het blad geven)

Bedrock.jpg

images.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Bij de Bedrock is het bed zo uitgevoerd dat de schaaf verstelbaar is zonder dat je de kikker helemaal los hoeft te halen. Dat was bij de Bailey destijds niet mogelijk: daar zat geen stelschroef aan de achterkant van de kikker. Later is het Bailey model gewijzigd, en is het duurdere Bedrock model in onbruik geraakt. Tot LN weer schaven ging maken: ze hebben toen het Bedrock model gekozen om te maken. En de rest is er achteraan gerend. Dus ja: er zijn tegenwoordig nog steeds Bedrock modellen te koop.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Clifton als naam wel. Het is alleen min of meer een "reboot", dus de oude naam is weer leven ingeblazen. Beetje zoals het Sweetheart label van Stanley. Ik dacht uit mijn hoofd dat Clifton ongeveer 15-20 jaar geleden opnieuw is gaan produceren. En dat is ruim na LN.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.