Toog / Bar eiken Vraagje

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Beste Woodworkers,

Ik ben bezig met een toog te maken.
Het frame heb ik gemaakt in SLS die ik nu wil bekleden met Eiken planchetten van 18 cm breed.
Tussen de voegen zou ik 2 mm laten, zodat het hout kan werken.
Bevestigen met siliconen ( elastisch) en inox nagels zonder kop.
Is er een verschil waar ik de nagels vastzet: in het midden 1 , of 2 op de zijkanten ?
Graag advies.
De toog is nu nog wat laag, maar er komen wielen onder zodat hij mobiel is, en onderaan komt dan een horizontale plint.
Groeten,
JeanIMG_1653.jpgIMG_1655.jpg
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Mij lijkt het dat wanneer je aan beide zijden een nagel schiet, het hout geen mogelijkheid meer heeft om te werken.
ik dacht eens in een filmpje gezien te hebben dat je bij tand- en groef de lat slechts aan 1 zijde vast maakt.
Ben benieuwd wat de ervaren bewerkers hierop weten te zeggen.

Leuk project trouwens !
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Nicolas,

Ik dacht ook zoiets.Aan 1 kant vastnagelen zodat het hout nog kan werken.
Misschien zijn er nog anderer tips ?
Zou ik de zijkanten in verstek maken, of is het beter gewoon recht tegen elkaar ?
Bedankt en groeten,
Jean
 

tuoh

Oud hout
Aan één zijde vastzetten (spijkeren) werkt alleen als de verschillende delen met tand en groef of met een sponning op halve houtdikte in elkaar gewerkt zitten.
Hier zou ik dwars door de plank spijkeren of schroeven, telkens één spijker of schroef op 1/3 van de houtbreedte van de rand plaatsen links en rechts van de plank.
Vergeet ook die siliconen, die voeg niks toe aan sterkte. Eén dot lijm juist in het midden van elke plank heeft veel meer nut, en laat het hout blijvend werken.

Als je alle planken een voeg mee geeft heet het geen zin om de hoeken in verstek te laten sluiten. Laat de gewoon de buitenste planken de dikte van een plank voorbij steken en plaats de planken aan de zijkanten hier tegen, maar geef ook hier dezelfde speling op als aan de voorzijde.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Bedankt Tuoh voor uw deskundige uitleg !
Bij mij zijn het planchetten : dus tand en groef en zodus aan 1 kant te nagelen ?
Wat doe ik dan nu best met de hoeken, toch in verstek of niet ?
Bedankt en groeten,
Jean
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, aan één zijde blind spijkeren als er T+G gebruikt word.

Zou de hoeken niet in verstek zagen maar de uitstekende planken aan de achterzijde voorzien van een groef, daar past dan telkens de tand van de eerste zijplank in.

Je zit vooraan toch al met een lijnpatroon, trek dat dan gewoon door naar de hoeken en de zijpanelen, dan ziet het er allemaal uniform uit.

Probeer ook, indien mogelijk, alle hartkanten (bij dosse planken) naar buiten te leggen, bij drogend hout komen de planken dan niet los van het kader.
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Bedankt Tuoh voor de tip van de hoeken !
Daar had ik niet aan gedacht en zal ik zo toepassen .
Groeten,
Jean
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Goedemorgen,

Ondertussen al goed verder gedaan ( wil de toog gebruiken met oudejaar )
Eiken planchetten zijn klaar, bovenblad waar speolbak komt gemaakt in Yellow Pine, en het bovenblad ( eik) geplaatst.
De wielen staan eronder en al 2 lagen skylt ultramat gehad.
Fototjes :IMG_1672.jpg

IMG_1673.jpgIMG_1693.jpgIMG_1710.jpgIMG_1711.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.