Vingerverbindingen, welk gereedschap

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Hoi, mijn 2e bericht hier bij Woodworking.nl

Ik denk er al een tijdje aan om aan de slag te gaan met hout, geen bevlogen idee, gewoon nooit wat mee gedaan. Ik vond het op de lagere school al leuk. Nooit tijd voor gemaakt eigenlijk. Hoe dan ook, ik zal jullie niet vervelen met een lang verhaal. Ik hoop dat jullie mij kunnen vervelen. ;):)

Ik ben op zoek, in eerste instantie naar goed gereedschap om vingerverbindingen te maken. Ik besef me dat dit kan met de hand maar weet dat er een makkelijkere, minder tijdrovende manier is. (zonder iemand voor zijn hoofd te willen stoten dat handwerk wellicht beter is)

Ik zie dat ze veel worden gemaakt met Dado setjes en na wat zoeken zie ik terug dat dit niet echt bij ons (Nederland) wordt gebruikt om verschillende redenen. Het lijkt wel mogelijk om met een dunner blad meerdere snede te maken maar heel praktisch is het niet. Nou wat dan wel? Ik zie dat er ook veel freesjes naar voren komen voor dit werk, maar na veel zoeken op You Tube en internet kom ik eigenlijk niks tegen wat kant en klaar is.

Ik zeg er ook bij dat ik een totale leek ben op dit gebied. Maar ik wil wel ergens beginnen.

Mijn vraag concreet:
Welke machine , eventueel in combinatie met een tafel heb ik nodig voor vingerverbindingen?

Daarnaast, ik ben van plan om veel met hout te gaan doen. Puur hobby matig.

Het leek mij een goed idee, omdat ik van plan ben wat kists(jes)en te maken en schappen en zo, een zaagtafel aan te schaffen, een frees, en wat beitels.

Wie kan mij, als beginner zijnde met een budget van € 1000,- ongeveer advies geven?

Ik wil een zaagtafel aanschaffen en een frees dus. Ik ben ook op zoek naar workshops.

Ik weet dat ik een hoop vraag en weet dat er veel verschillende machines zijn en het geven van advies daarom moeilijk wordt. Het gaat erom wat ik er allemaal mee kan en wil doen. Hierbij ga ik uit van een ervaren advies. Als het advies luid, doe niet zo dom, en oriënteer je beter snap ik dat ook. ;)

Alvast heel erg bedankt voor het geduld en de hulp. Ik moet trouwens zeggen dat ik heb gezocht op mijn vraag hier, maar niet veel gevonden heb, dat verbaasde mij! Heb ik wellicht wat gemist? :confused:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Burnit,

Zoek eens is op tandverbinding.
Een zogenaamde dado zaag is in Europa verboden en worden dus niet verkocht en,,, de zaagmachines die hier worden verkocht hebben hierom een korte zaagas waarop een dado set niet gaat passen.
Alternatief is dan een jig met de bovenfrees icm een rechte frees of een bovenfrees gemonteerd onder een tafel (tafelfrees) met een schijffrees deze laatste lijkt het meest op de handelingen uitgevoerd op een zaagtafel met dado set.
Met een budget van €1000 zul je dit krap aan halen (zaagtafel, bovenfrees, beitels) gemiddelde zaagtafel Bosch 500/600€ bovenfrees Trinitron 200/400€

groetnis, Roeland
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Provincie Utrecht kun je ook bij Beqwaam bij de Nijhof in Baarn het een en ander aan cursussen volgen....
Ook een cursus waarbij je meteen eindigt met een freestafel, wellicht handig :)
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik vind zelf dit een mooie oplossing, staat nog op mijn wensenlijstje om zelf te maken....ooit.


Maar hoe dan ook...succes en vooral veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt:

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ik heb zelf van een simpele bovenfrees een freestafel gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=YK3vKvToF4g&t=17s) waarna ik op de tafel 2 geleiders heb ingefreesd. Hierop zet ik een fence waarop een een plank maak waarvan het gat even groot is als de frees (en dus je tandverbindingen) Zorg wel voor een tiende mm speling zodat je een snug fit krijgt. WErkt perfect en als je tijd hebt ben je voor 80 euri klaar (prijs van nieuwe bovenfrees) Succes!
frees.jpg
freees.jpg
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
@Roeland
Ga ik doen, super! Dank je wel voor je reply! Ik dacht dat het vingerverbinding was en kende wel box/joints, maar tand niet! Top!
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Allemaal heel erg bedankt zover! Lekker snel ook! Ik ga er mee aan de slag. Als ik iedereen apart ga bedanken wordt het een lange threat denk ik. :)

@Seeker, hahahaha! Ooit!
@Rmenkveld, dat lijkt inderdaad wel heel erg makkelijk!
@Victor, heel strak, ik hoop het ook ooit zo mooi te kunnen maken!
@RobvanRotterdam, Bedankt!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Je kunt ook kijken naar een Incra i-box. Die is vooral bedoeld voor een tafelzaag met een dado, maar kan ook met een freestafel. Zie bv deze video (gebruik met freestafel vanaf minuut 21):

 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Hoi Burnit,

Als er belangstelling is kan je keer komen kijken in mijn kleine werkplaats dan kan ik je veel laten zien om een goede start te maken.
Ik woon in Leusden.

Mvg,
Peter
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht
Je kunt ook kijken naar een Incra i-box. Die is vooral bedoeld voor een tafelzaag met een dado, maar kan ook met een freestafel. Zie bv deze video (gebruik met freestafel vanaf minuut 21):


Dit ziet er inderdaad erg goed uit ook! Ik ga me nu eerst maar eens goed oriënteren op een frees en tafel hiervoor! Het is echt een mooi apparaat! Wellicht voor de wat geoefende gebruiker maar dat komt vanzelf lijkt me. Bedankt L.N.!
 

Burnit

Actieve deelnemer
27 jan 2017
25
0
Provincie Utrecht

Hoi Wim,

Is inderdaad erg mooi, dit soortgelijk systeem werd al meer aangeboden hier. Ik heb een shop gemaild en die stuurde me een mooie mail teug en gaven deze als suggestie; - https://www.gereedschappro.nl/overi...eem-27x43-combo-3-freestafelset-metrisch/1664 Mooi en leuk allemaal maar dan is gelijk mijn hele budget weg. En dat is opzicht niet erg maar ik zocht voor dat geld wat meer. Wellicht een uitdaging hoor, maar moet te doen zijn. Op dit moment gaat het me alleen om vingerverbindingen maken en leren met hout te werken. Iets geavanceerds als dit zou ik wel willen, maar mijn onervarenheid en niet wetende of ik dit echt door ga zetten maakt het een erg duur apparaat. En eigenlijk telt alleen het eerste.


Eerder gaf iemand cursussen aan en ik denk dat ik me vanavond hiervoor inschrijf, zal ze even mailen eerst of de cursus een beetje in lijn is met wat ik zoek.

Bedankt!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Ik raad je aan eerst eens met het ouderwetse handgereedschap aan de slag te gaan in plaats van machines te kopen. Je krijgt dan meer gevoel van wat hout aanvoelt en doet; het is goedkoper en je kan later altijd nog machines aanschaffen. Cusussen zijn ook een goed idee. Geleidelijk aan gereedschap en machines aanschaffen is in mijn ogen veel beter.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Wim,

Is inderdaad erg mooi, dit soortgelijk systeem werd al meer aangeboden hier. Ik heb een shop gemaild en die stuurde me een mooie mail teug en gaven deze als suggestie; - https://www.gereedschappro.nl/overi...eem-27x43-combo-3-freestafelset-metrisch/1664 Mooi en leuk allemaal maar dan is gelijk mijn hele budget weg. En dat is opzicht niet erg maar ik zocht voor dat geld wat meer. Wellicht een uitdaging hoor, maar moet te doen zijn. Op dit moment gaat het me alleen om vingerverbindingen maken en leren met hout te werken. Iets geavanceerds als dit zou ik wel willen, maar mijn onervarenheid en niet wetende of ik dit echt door ga zetten maakt het een erg duur apparaat. En eigenlijk telt alleen het eerste.


Eerder gaf iemand cursussen aan en ik denk dat ik me vanavond hiervoor inschrijf, zal ze even mailen eerst of de cursus een beetje in lijn is met wat ik zoek.

Bedankt!

Ik heb zo een apparaat staan en word weinig gebruikt
De tafel die er bij zit heb je niet nodig, je kan ook zelf een tafel/werkbank maken
Echter kan je met de LS Positioner wel meer, ook voor nauwkeurig zaagwerk is het ideaal

Utrecht is niet zo ver van hier (lelystad), kom gerust eens kijken
Kun je ook mijn oplossingen zien voor een eigen werkbank (simpel maar oerdegelijk)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.