Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Woodfast M305

Woodfast M305

Hoi,
    Ik heb een woodfast gekocht echter daar zat geen handleiding bij. Wie kan me iets vertellen hoe je het toerental kan wijzigen. En met welk toerental worden ze geleverd, het hoogste laagste????
    Gr
    Ron

Re: Woodfast M305

ff gegoogeld en dit gevonden:

350,670,1025,1500,2225 &3250 rpm
    waarschijnlijk moet je de v-snaar steeds op een ander deel van de polie doen om het toerental te varieeren.

Attached files

oke ik ga het morgen is uitvogelen bedankt voor het zoeken. Zal het handeltje wel zijn wat beneden aan zit om de snaar om te leggen.
    Gr

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

met het handeltje kan je de motor "los"maken zodat je wat meer speling op de v-snaar krijgt. de v-snaar kan je dan verleggen, weer aanspannen en de borgmoeren weer goed vast zetten.

veel succes

Ron, staat het schema met toerentallen niet in de binnenkant van de deksel die op de foto openstaat?

Hoi, ik ga hem zo is opereren laat het je weten.
    Gr

Hoi,
    Heb hem open gemaakt en het toerental staat vermeld binnenin. Hij staat nu op de snelste stand 3250 is dit te hoog kan het wat minder?
    Gr

Even wat theorie, bij het houtdraaien waarbij we met de houtbeitel of guts snijdend hout wegnemen is het een vuistregel om de omtreksnelheid van het werkstuk op ongeveer een 3à5m/sec. te houden, afhankelijk van de houtsoort.
    Voor het schrapen mag de omtreksnelheid hoger liggen, een 7m/s is hier wel een goede waarde.
    Hoe groter de diameter van het werkstuk hoe lager het toerental, is dan ook de logische gevolgtrekking, om de omtreksnelheid binnen aanvaardbare waarden te houden.

Willen we nu een omtreksnelheid van 5m/s aanhouden bij 3250tr/min dan komen we op een max. werkstukdiameter van 30mm uit.

Als beginnend draaier zou ik zeker deze waarden aanhouden, meestal kiezen de mensen een veel te hoge draaisnelheid, en dat zorgt alleen voor veel trillingen, snel stomp gereedschap, en prettig werkt het ook niet.
    Tijdens het draaien van een bepaalde houtsoort zal je zelf snel aanvoelen of het toerental hoger of lager mag.
    Bij een draaibank met vaste toerentallen zal er steeds een compromis moeten gevonden worden, de intervallen tussen de verschillende snelheden zijn te groot om een fijne afstelling mogelijk te maken, maar voor kleinere diameters is dit geen onoverkomelijk bezwaar. Het verklaart anders wel het nut van een regelbaar toerental op de draaibank.
    Als bijlage een xls. bestand met wat doorgerekende omtreksnelheden voor de verschillende diameters, dit zijn dus geen absolute waarden, maar als je ze zo dicht mogelijk benaderd ben je al aardig op weg.

Mvg,

André

Attached files snijsnelheden.xls (14.5 KB)

Hoi Andre,
    Bedankt voor je reactie, ik heb dat ding een weekje of 6 en deze is geleverd zonder enige documentatie.
    Het blijkt nu dat hij geleverd wordt op de hoogste snelheid dat gaat wat jij zegt goed met 3 a 4 cm. Zet je er een stuk stam in dan is het over met de rust waarschijnlijk door de te hoge (start)snelheid klapt er nl gewoon uit.
    Heb hem nu op standje 4 staan 1500 toeren en draait ook op deze stand prima.
    Gr

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat men op te hoge snelheid draait. als een werkstuk dan nog niet centrisch draait dan gaan er wel eens dingen rondvliegen.....

Forum Rechten