Eerste schaal gedraaid van yellow pine

P

Pel

Guest
Mijn eerste schaal gedraaid, yellow pine van 4 cm dik op elkaar gelijmd, doorsnee ± 20 cm.

Groet Pel.

Schaal Yelow pine 1.jpg

Schaal Yelow pine 2.jpg

Schaal Yelow pine 3.jpg
 
P

Pel

Guest
Ja, ik dacht ga eerst maar eens oefenen op de wat goedkopere houtsoorten, voor dat ik aan mijn voorraad rio palissander, en mijn bruyere knollen ga beginnen:D

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje Pel.
Mocht je de volgende keer nog zoiets samen gaan lijmen in yellow pine Pel, steek er een ander laagje tussen van een 5 à 8 mm dikte er tussen.
Zo breek je de drukte van de vezels wat.
Dit is nu eenmaal de drukte van yellow pine te gebruiken.
Hier een voorbeeldje wat ik bedoel , maar dan zonder die ronden erin.
005 Excentrische kom.jpg
 
P

Pel

Guest
Goede tip Didier, dat maakt het wat rustiger, als je hem met fruit vult dan valt het enigszins een beetje mee?:confused:

Groet Pel.

fruitschaal van yellow pine 1.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mooie schaal! Is wel een beetje vermoeiend voor de ogen als je er lang naar kijkt, maar dat doet geen afbreuk aan het werkstuk.
Heb je bewust de twee lagen omgekeerd tov elkaar (de golvingen gaan naar elkaar toe)?
Ik vermoed wel dat je op dit ogenblik geen geurkaarsen hoeft aan te steken!
 
P

Pel

Guest
Deze schaal heb ik nog eens na gedraaid, want hij was helemaal niet naar mijn zin, de bodem was veel te dik, ik heb hem opnieuw ingespannen, en nu af gedraaid op ± 1 cm dik, op de plaats waar de chuck zat is het 4 mm. Ik heb de Crown Midi Revolution beitel hiervoor gebruikt, tjonge wat is dat een fijne beitel, door de beitel een beetje te kantelen neemt hij veel, of heel weinig af. Het doet me deugd dat ik geen enkele happer hebt gehad.:) Ik merk ook dat ik meer aandacht moet besteden aan de hoogte van de beitelsteun, en het ding niet in dezelfde stand voor verschillende beitels moet laten staan. Ik heb hem afgewerkt met Shellawax Liquid.

Groet Pel.

1.jpg

2.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hoi Pel,
Als jij het zegt zal hij echt wel dunner zijn geworden, maar als ik naar de eerste en laatste foto kijk, zie ik eerlijk gezegd niet dat de schaal veel dunner is geworden.
Maar het blijft toch een leuk schaaltje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Pel,

Mooie schaal - nog steeds - en ik vind het wel apart dat je met die Crown zo tevreden bent. Ik heb hem ook maar kan er nog niet so veel voordeel in zien tov de schalen guts.

grtz Hans
 

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Ik heb die crown ook, bevalt mij ook prima. Moet wel zeggen dat het een tijdje heeft geduurt voordat je doorhebt wat de beste manier is om hen te gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mooi schaaltje Pel.
Mocht je de volgende keer nog zoiets samen gaan lijmen in yellow pine Pel, steek er een ander laagje tussen van een 5 à 8 mm dikte er tussen.


Inderdaad een mooi schaaltje, ik sluit me wel aan bij Didier's opmerking
Voor me zelf hou ik het volgende aan
Als ik moet aansluiten of herstellen en het moet er heel erg op lijken, dan kies ik altijd de andere weg, simpelweg, je krijgt het nooit strak genoeg dat het niet opvalt (en blijft een doorn in het oog) dus dan neem ik een ander materiaal

Ik ben nu een tafeltje voor mijn moeder aan het maken, eiken, 7cm dik en half rond, helaas een lelijke uitbreker langs door de frees
Ik ga kijken of ik het weg kan frezen of ik ga er iets anders mee doen (bijv wat didier deed met de cirkels)

Jou 2 delen zouden mooier zijn als ze er uit zien als 1 (wat dus niet lukt) dus iets er tussen lost dit op

Maar hey...je hebt al meer schalen afgemaakt dan ik, dus ik spreek voor mijn beurt :)
 
P

Pel

Guest
Inderdaad een mooi schaaltje, ik sluit me wel aan bij Didier's opmerking
Voor me zelf hou ik het volgende aan
Als ik moet aansluiten of herstellen en het moet er heel erg op lijken, dan kies ik altijd de andere weg, simpelweg, je krijgt het nooit strak genoeg dat het niet opvalt (en blijft een doorn in het oog) dus dan neem ik een ander materiaal :)

Ik zelf ben het daar ook mee eens Jeroen, de schaal is voor mijn gevoel ook veel te druk, wat Didier ook vond, een volgende keer zal ik zijn raad ook zeker opvolgen. Echter het is voor mij nog steeds oefenen, en daar gebruik ik nou niet het beste of mooiste hout voor. @René13 het was de eerste keer dat ik de Crown gebruikte, omdat ik met de schalenguts uitbrekers kreeg op de bodem van de schaal. Daarom greep ik naar de Crown, je krijgt er een mooi glad oppervlak van, het is net of dat je aan het scheren bent.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zelf ben het daar ook mee eens Jeroen, de schaal is voor mijn gevoel ook veel te druk, wat Didier ook vond, een volgende keer zal ik zijn raad ook zeker opvolgen. Echter het is voor mij nog steeds oefenen, en daar gebruik ik nou niet het beste of mooiste hout voor. @René13 het was de eerste keer dat ik de Crown gebruikte, omdat ik met de schalenguts uitbrekers kreeg op de bodem van de schaal. Daarom greep ik naar de Crown, je krijgt er een mooi glad oppervlak van, het is net of dat je aan het scheren bent.

Groet Pel.

Gelijk heb je, maar voor oefenen is hij toch heel goed gelukt (ik heb minder mooie dingen geoefend) dit verdiend toch minstens een mooie stempel op de bodem :D

Btw, ik hoop niet dat jij je scheert met een crown
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.