Grandma's Nightmare

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Grandma's Nightmare was

Behalve de stoep gaat dit ook super op de zool van de geoliede houten schaaf.
Z

Groet
Gerrit

product_2013_4_xsmall.jpg


Niet als reclame bedoeld; heb geen aandelen maar kon zo gauw geen ander merk vinden en deze is leuk.
Dit is skatewax van Grindhouse
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hm... mij is altijd geleerd dat de zool van een houten schaaf niet in de olie o.i.d. mocht. Dan sluit je de poriën af en zou de schaaf meer weerstand ondervinden en dus zwaarder schaven. Het blok van een houten schaaf werd in een bak met lijnolie gedaan met de zool naar boven en zodanig neergelegd dat deze niet 'kopje onder' ging.
Maar hoe zijn jou ervaringen met een behandelde zool?
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Dat is heel interessant !
Om te beginnen : Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar een beetje uitproberen met een redelijk aantal oude blokschaven geeft de volgende ervaring:
De meeste schaven zijn droog van binnen als je ze vindt. Er wordt ook vaak gewaarschuwd dat er beslist geen olie aan de binnenkant mag.
De reden hiervan is dat de beitel dan te weinig frictie heeft. En de binnenkant stof vast houd.
Voor schaven die onder barre omstandigheden gebruikt worden kan ik me voorstellen dat het beter is om voor wat het hout betreft deze geheel met olie te behandelen.

Hoe is Uw ervaring in deze?

Bij een goede schaaf zou dit wel eens mee kunnen vallen en bij een niet goed passend exemplaar krijgt een drupje olie misschien de schuld van het falen.
In alle eerlijkheid ik vind het wel meevallen een drupje olie is geen probleem.

Op de kop olieën doe ik met het insmeren wel als laatste omdat er dan geen randen aan de zool blijven hangen en afvegen met lap.
Zodat er geen plakkerige laag aan de zool komt anders heb je er werk aan om dit weg te krijgen. Hier ga ik uit van een schaafzool die geschaafd en of geschuurd is dus kaal hout.
Na een poosje nog eeen keer olie wat nog wat in wil trekken behalve waar de beitel komt en de binnenkant steeds met droog stuk van de lap afvegen.
Onderkant als nog niet echt droog is schuren met heel fijn schuurpapier en met olielap droog afpoetsen.
Dit gaat wat stroef en kost wat schuurpapier maar het idee is om de oppervlakkige olie er af te krijgen.
Dan zij de door de olie opgeruwde vezels ook weg of platgedrukt.
Net als met nat slijpen van verf met puimsteen.
Als de hele zaak mooi opgedroogd is doe ik wat was of schoensmeer ledervet of wat ik voor handen heb op de buitenkant en de zool.

Beetje oppoetsen wat kaarsevet of skatewax erop voor het schaven.

De zool wordt echt door het schaven steeds gladder


superglad

IMG_0073.jpg

De linker schaaf is mijn favoriet een ULMIA met een waanzinnig gladde zool eentje van een Flohmarkt.

Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Goed om dit te lezen. Ik ben nog van de oude stempel en heb trouw de zolen nooit geolied. De kopse kanten wel, omdat ik daar het uitdroogrisico het grootst is en omdat ik - toen - met schaven als timmerman altijd buiten werkte. Vergeet niet: het is beukenhout en dat is niet de meest weerbestendige houtsoort.
Ik heb nooit timmerlieden gezien die hun schaven in de olie zette. Maar nieuwe houten schaven werden gelakt, ook bij Ulmia. Deze laklaag verwijder ik en dan olie ik met lijnolie. Zelf heb ik ook een Ulmia houtschaaf, zoals links in uw kist, en die bevalt heel goed. Rechts is toch ook een Ulmia (reformschaaf)?
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Goed om dit te lezen. Ik ben nog van de oude stempel en heb trouw de zolen nooit geolied. De kopse kanten wel, omdat ik daar het uitdroogrisico het grootst is en omdat ik - toen - met schaven als timmerman altijd buiten werkte. Vergeet niet: het is beukenhout en dat is niet de meest weerbestendige houtsoort.
Ik heb nooit timmerlieden gezien die hun schaven in de olie zette. Maar nieuwe houten schaven werden gelakt, ook bij Ulmia. Deze laklaag verwijder ik en dan olie ik met lijnolie. Zelf heb ik ook een Ulmia houtschaaf, zoals links in uw kist, en die bevalt heel goed. Rechts is toch ook een Ulmia (reformschaaf)?

Die rechtse weet ik helaas niet wat voor merk het is, Het plaatje aan de voorkant is er af. er zit een " los " stukje hout in de zool dat kan schuiven en wordt vastgezet met de schroef aan de bovenkant
Toen ik het ding vond dacht ik eerst dat er een nieuw stuk ingezet was. Maar voor een paar euro en een lange beitel en voor de verandering een donkere zool geen houtworm en een apart model ja dat kun je niet laten liggen.
Het zag er niet uit en de bevestiging van de schroef in het verstelbare blokje was dol, met wat epoxy spul dit ding vastgezet. Het schaafijzer kwam aardig uit de azijn en de onderkant in redelijkheid vlakgemaakt.
Er staat geen merk op de schaaf, Heb er nog niet veel ervaring mee. Wil het ding gebruiken op wat de Engelsen een Shooting board? noemen.
Ik heb wel een paar plaatjes waar het schaafijzer ook bij staat.
Ook deze zool is mooi glad.
IMG_0087.jpgIMG_0088.jpgIMG_0089.jpgIMG_0090.jpg

Groet Gerrit

PS Weet iemand wat dit voor schaaf is?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb er ook zo een maar wel van Ulmia boven op staat ulmer reform hobel.
Het is een fijne schaaf met een verstelbare mond opening en een schaafhoek van 50 graden, gebruik hem vrijwel dagelijks het is mijn werkpaardje!
Jammer dat je het verstelbare stuk hebt vastgezet met epoxy ik zou trachten het weer los te krijgen en op de juiste manier weer te herstellen.

IMG_4759.jpg

IMG_4760.jpg

groetnis, Roeland
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Ik heb er ook zo een maar wel van Ulmia boven op staat ulmer reform hobel.
Het is een fijne schaaf met een verstelbare mond opening en een schaafhoek van 50 graden, gebruik hem vrijwel dagelijks het is mijn werkpaardje!
Jammer dat je het verstelbare stuk hebt vastgezet met epoxy ik zou trachten het weer los te krijgen en op de juiste manier weer te herstellen.

Bekijk bijlage 70859

Bekijk bijlage 70860

groetnis, Roeland

Bedankt Roeland
Het blokje niet maar dat ijzeren schroefdraad ding in dat blokje zat los waar de schroef in gaat. Het blokje kan schuiven al zit het wel strak
Het model lijkt wel op die van jou, de mijne heeft niet zo'n mooie knop, het type heet dus een reform schaaf .
Geeft die schaafbeitel nog hints wat dit kan zijn?

Dit item ging oorspronkelijk over een fijne supergladde zool zie je de streepjes spiegelen op de zool van deze dat bedoel ik:rolleyes:
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja de zool is super glad het is dan ook pokhout de schaaf is van rond 1895, moet binnenkort de zool weer even vlakken zitten wat storende krassen.
Over jouw schaaf ik denk dat het een spaanse kopie is van deze Ulmia schaaf (zo te zien aan de naam/logo van het schaaf ijzer)

groetnis, Roeland

bij deze schaafzool gebruik ik geen glijmiddel zoals paraffine of wax is niet nodig bij pokhout bij m'n andere schaven gebruik ik paraffine of wax.
 
Laatst bewerkt:

Rick barth

Actieve deelnemer
13 nov 2017
61
0
Maar als je je schaaf vlakt dan word je opening van de
Beitel toch groter dus schaaft hij grover is daar
Iets aan te doe (ja niet valken) maar ook iets anders
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat klopt Rick, maar deze heeft een verstelbare mond opening dus luistert het niet zo nauw. Bij een blokschaaf die een te grote mond heeft gekregen :) door het veelvuldig vlakken kun je een inzet stuk zetten of een nieuwe zool aanbrengen.
Een nieuwe zool aanbrengen kost aanzienlijk meer tijd dan een inzetstukje plaatsen. Zal kijken of ik vanmiddag een fotootje kan uploaden.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier twee schaven een blokschaaf #4 en een klein zoet schaafje #1 (nooitgedagt) met een inleg van respectievelijk che chen en coromandel.
De blokschaaf eerste foto is toe aan een nieuwe zool wat op niet al te lange termijn gebeuren gaat.
Het zoet schaafje heeft nu een opening van minder als een 10de van een mm.

IMG_4765.jpg

IMG_4766.jpg

groetnis, Roeland
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Hier twee schaven een blokschaaf #4 en een klein zoet schaafje #1 (nooitgedagt) met een inleg van respectievelijk che chen en coromandel.
De blokschaaf eerste foto is toe aan een nieuwe zool wat op niet al te lange termijn gebeuren gaat.
Het zoet schaafje heeft nu een opening van minder als een 10de van een mm.

Bekijk bijlage 70876

Bekijk bijlage 70877

groetnis, Roeland
Weer prachtige foto's.

Nu en dan zie ik wel schaven liggen waar stukken ingezet zijn, meestal markeert er wel meer aan, behalve dat ze versleten zijn zit er vaak een barst in waar de wig erin getikt wordt of bij de pin die de wig vasthoudt.
Als deze van nooitgedagt zijn laat ik die tot nu liggen omdat er al een paar heb.


Zelf heb ik nog een apart schaafje liggen dat volgens de verkoper uit Zweden komt, Deze heeft een hele wijde opening en een dunne zool. ER zitten barsten in maar het schaaft nog wel. Het hout is hard lijkt op haagbeuk.
De onderkant heb ik vlak gemaakt en er niet wat op gedaan omdat ik er iets onder wil proberen te lijmen bij voorkeur hout.
Ben erg benieuwd hoe dat gedaan wordt en hoe die opening goed te krijgen.
Groet
Gerrit
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Over jouw schaaf ik denk dat het een spaanse kopie is van deze Ulmia schaaf (zo te zien aan de naam/logo van het schaaf ijzer)

Waarschijnlijk komt het ijzer uit Duitsland Joh Peter Arns, is de fabrikant. je kunt even kijken naar de beitel of er een harder stuk ijzer in is gelamineerd. Dat zegt ook iets over de ouderdom. Soms kun je op de kopse kant van de schaaf een logo vinden.
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
oud versleten schaafje uit Zweden?

Waarschijnlijk komt het ijzer uit Duitsland Joh Peter Arns, is de fabrikant. je kunt even kijken naar de beitel of er een harder stuk ijzer in is gelamineerd. Dat zegt ook iets over de ouderdom. Soms kun je op de kopse kant van de schaaf een logo vinden.

Veel duidelijker dan wat op de foto staat kan ik dit niet krijgen. Arns zou kunnen Arn... die laatste letter kon ik niet goed lezen
Op de kopse kant heeft een rond schildje gezeten Het is een vrij dunne beitel.Deze wordt wel vast gehouden door een flink brok ijzer
Een plaatje waar de voorkant op staat en van de onderkant waar te zien is dat de opening versteld kan worden toegevoegd
IMG_0091.jpgIMG_0093.jpg ter vergelijking van de onderkant het " onbekende " schaafje uit Zweden
Deze is in slechte staat,het is het kortste schaafle wat ik heb waar een "handvat" aan de voorkant zit.
Er staat wel een vage afbeelding op het schaafijzer, deze is goed scherp te krijgen.
Nu twijfel ik 1 om deze zo te houden of 2 proberen te repareren of 3 als voorbeeld te nemen om een nieuw schaafje te maken waar deze beitel in kan.
IMG_0095.jpgIMG_0092.jpgIMG_0094.jpg
Dit schaafje is vooral korter dan normale schaaf, de beitel staat ook aardig steil.
Het is lastig om te bedenken wat op de foto moet omdat iedereen andere interesses heeft wat dat betreft, het begint met een bakje stoepwas.
Groet
Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Die kleine schaaf heeft op een rare plek een noest. Een niet alledaags modelletje en mischien wel erg oud. Ook denk ik dat de combinatie beitel en schaaf wel eens verandert werd. Dus misschien wel Zweeds hout.

vogel_gerhard.JPG

Vogel, Gerhard Duisland Wuppertal

Mijn verzameling houten schaafjes groeit nog steeds. :D
 

HeanigAn

Actieve deelnemer
20 nov 2017
82
0
Twente
Die kleine schaaf heeft op een rare plek een noest. Een niet alledaags modelletje en mischien wel erg oud. Ook denk ik dat de combinatie beitel en schaaf wel eens verandert werd. Dus misschien wel Zweeds hout.

vogel_gerhard.JPG

Vogel, Gerhard Duisland Wuppertal

Mijn verzameling houten schaafjes groeit nog steeds. :D

Ik ben een leek op dit gebied. Maar dat is wel een mooi logo. Het schaafijzer was erg verroest ter plaatse van het merk. Geweekt in de azijn en schoon geborsteld.
Ben pas een paar jaar op rommelmarkten,kringlopen en soms marktplaats of ebay kleinanzeigen en dergelijke wat oud spul aan het verzamelen
Schaven hamers beitels boren bijlen hakmessen en haalmessen heb ik er al een paar van. Meeste slecht tot matige kwaliteit, soms zit er na het opknappen wel iets moois bij.
Soms aparte dingen waar ik niet van weet waar het voor dient.
Bedankt voor de informatie

O, ja Die matador staat inderdaad bij de logo's van JP Arns.Op de site waar het vogeltje ook op staat

groet Gerrit
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.