Mdf schilderen hulp gevraagd

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Hoi allemaal,

Ik heb een groot project op mijn werk waar ik aan werk. Het gaat om een MDF boekenkast (gigantisch). Kleur wordt zijdeglans wit.

Nu is de kast in delen en is mij vertelt dat ik dit moet grondverven. Dit doe ik met 2k grondverf zonder verdunning . Eerst spoot ik de grondverf erop maar nu moet het gerold worden. Met het spuiten ging alles heel goed en is het eindresultaat super mooi.

Nu ben ik aan het rollen en merk ik dat er mega veel structuur in zit. Ik moet dit met machine/hand schuren met korrel 400. Probleem is dat ik er snel doorheen schuur en de structuur amper weg krijg. Ik heb geen beschikking over ander grondverf ivm tijd en geld.

Bij de aflak (2k, gespoten 2 volle lagen) zie ik een soort sinaasappelhuid en houtstructuur. Dit is echter minder bij mijn gespoten grondverf. Het is wel glad geschuurd maar ik ben niet tevreden.

Heeft iemand tips om het eindresultaat zo mooi mogelijk te maken? Hoe moet ik mijn gerolde grondverf schuren zodat het mooi wordt, kopse kanten en hoe spuit ik het zo glad mogelijk?

Alvast bedankt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik heb deze week een postkastje verbouwd en moeten schilderen. Gerold de grondverf ging redelijk. De aflak is kwalitatief uitermate teleurstellend. Reden het droogt niet snel genoeg. Schilder binnen in mijn keuken met sikkens alcyd xd. Er komen teveel stofjes op.
ER zijn meerdere oorzaken waardoor de vloeiing niet goed gaat. Temperatuur vochtigheid de juiste roller en spuitverf is lang niet altijd met kwast of roller op te brengen. Probeer een tussen te schuren met abranet. Succes.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb met sikkens grond en zijdeglans onze voorraadkastdeur gedaan (enige deur zonder massief hout en profielen), zowel grond als aflak gerold.
Resultaat is spiegelglad...
Truc is enorm verdunnen en dan inderdaad 2 lagen grond en 2 lagen lak, delen zo veel mogelijk verticaal houden om stofneerslag te voorkomen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
400 is veel te fijn dat zit bij verse verf na 10 seconden vol en vervolgens gaat de rest er af door wrijvingswarmte

Als ik mdf schilder verdwijnt de eerste laag grondverf vaak bijna helemaal in de plaat.
je moet niet te dik schilderen
na goed drogen van de eerste laag nog even schuren met korrel 120-180
dan de kopse kanten een tweede keer gronden .
weer drogen en schuren vervolgens het geheel overgronden en dan aflakken (niet meer schuren alleen schoonmaken tussen de lagen)
 

Peanut

Nieuw lid
29 nov 2017
9
0
Bedankt voor de tips! Helaas mocht ik het mdf niet kwasten of grover schuren dan 400. Je kunt dus wel raden hoelang ik bezig was.

Project is in ieder geval super mooi geworden! Nu een nieuw project van mdf met een nieuw probleem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.