Uiltjes, eerst was er een en toen twee

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
mwa die blaasbalg van mij valt gewoon uit elkaar van ouderdom en schijnbaar al eens gelijmd. Ik ga gewoon nieuwe bestellen. Ik ga ook ter zijner tijd de hofleverancier van Flyer bekijken :)
En hier https://magazijnblijdorp.nl is de blaasbalg goedkoper dan bij baptist. Scheelt 2 euro :)
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb wel zaagjes die beide kanten op zagen en die steun waar je het over had die heb ik er niet bij gekregen, zover ik weet is die blaasbalg nog wel heel. Wat ik ook ergens gelezen heb is dat wij amateurs (ik in elk geval) de zaagjes niet strak genoeg zetten, waardoor je het zaagje wat opzij kan duwen als je een bocht probeert te maken en je zaagje dan een beetje aan de wandel gaat.
Ik heb die zaagjes trouwens in de UK besteld en moet nog eens ff goed kijken wat ik allemaal heb liggen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag een zaagje met aan onderkant omgekeerde tanden erop gezet, en inderdaad een wereld van verschil. Heb echter net heel pak originele Hegner zaagjes gekocht met de sleutel erbij. Zit nog te denken om mijn ouder model te upgraden met zo'n snelspanding aan achterkant. Maar vraag me af of dit de 50 euro wel waard is?

@Fantic, ik heb de zaagjes nu zo gespannen dat ik dacht trek ze stuk en inderdaad dan zaagt het een stuk makkelijker door hele strakke bochten heen. Ik ga dat adres in België eens gebruiken op het moment dat mijn zaagjes bijna op zijn. Want heb momenteel een hele voorraad. Binnenkort wil ik eens op laag toerental aluminium van 3mm dik gaan zagen, hartjes voor de dames ;). Kunnen ze hun eigen vriendschapshartjes maken (made in Leiden zeg maar )
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Goed bezig.
Aluminium zagen? vergeet niet af en toe een drupje petroleum
Tja en naderhand de boel schoonmaken... het geeft wel wat troep hoor, dat alu kruipt overal.
Maar we doen alles voor hen, nu ja bijna toch:eek:
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ze weten het nog niet, ik heb gewoon snijolie in huis, geen peutroleum. Moet ook werken met alu toch? En anders laat ik dat ff gaan. Nog zoveel ideeën, als best groot LOVE uitzagen enzo. Het is voor mij als ict'er een uitstekende uitlaatklep.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Snijolie heeft de neiging om de alu deeltjes te laten gaan 'plakken', ik heb er geen ervaring mee op de figuurzaag, maar je zou het kunnen proberen..
Petroleum doet koelen en laat de deeltjes vallen om het zo maar eens te zeggen.
Enfin, ik hoor het graag van je
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik laat het weten want ik heb nog wat stukken alu van 3mm dik (hoekstukken). Wel een punt ja, snijolie plakt inderdaad. Kan ook koel/snijvloestof aanlengen heb ik nog over van me metaalafkortzaag die ik vandaag weggegeven heb.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Is het proberen waard.
Je merkt snel genoeg of het zaagje de neiging heeft om vast te 'lopen'
dus ook een wat grovere vertanding nemen voor dit doel, zeker geen zaagje voor ijzer nemen, deze zijn te fijn voor alu.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Neem WD40, werkt perfect en heb je vast wel in de schuur. Hoofdbestanddeel hiervan is petroleum. Het lost ook uitstekend olie en vet op, mijn motorfietsketting en omliggende delen worden perfect schoon als ik het hiermee inspuit.

Op werk gebruik ik WD40 ook voor het zagen van aluminium op de Elcon wandzaag. We zagen hier platen op tot 50 mm dikte.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
WD40 heb ik net nieuw gekocht ja, had een fles laten vallen en toen wou die niet meer grrrr zat nog 50% in... zucht. Gaan we proberen, dank voor de tip Trilliwilli :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag de blaasbalg binnen gekregen erop gemonteerd en even test zaagsnede gemaakt. Dat wordt straks weer mooi zagen omdat ik de lijntjes goed kan zien.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Aangezien je je laatste post na tijdje niet meer kan wijzigen dan maar zo. Vond deze site ook ik ga het happy birthday maken voor mijn oudste dochter (heb tot midden januari gelukkig) http://dmidea.eu/
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag naar een ontwerp van internet weer een uil gemaakt. Deze keer anders. Eerst maar eens afplaktape (brede) en zo'n spuitbus met lijm gekocht bij de action. Zo dat scheelt hoop weg schuren van lijmresten :) Dit uiltje gaat naar mijn moeder, die is helemaal gek van uilen al is ze inmiddels 80.

WP_20171206_21_24_37_Pro.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Netjes gemaakt! Je bent de Hegner flink aan het gebruiken (en terecht).
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dit is multiplex Flyer, iets anders heb ik momenteel niet over :) En om een uiltje uit 20 mm hardhout te gaan zagen is mij te gek.

Dank je L.N. ja de hegner wordt flink gebruikt. Het is voor mij een uitlaat klep. Ik moet nog bakjes lijmen voor de disselbak maar die liggen er best momenteel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.