Uiltjes, eerst was er een en toen twee

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Jep dat was m, in 22mm eiken was het toch wel lastig om op de lijntjes te blijven hoor, zeker met de puzzelknopjes zeg maar. Dit was mijn eerste echte probeersel met de Hegner die ik op de rommelmarkt had meegenomen. Sommige delen moest je echt van achter naar voor in elkaar schuiven en andere weer andersom.
Al doende leert men.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Kan je die kever niet gewoon in 9mm multiplex maken? of zou dat er niet uit zien. Heb ook nog dikker multiplex staan en eventueel kneiterhard hardhout wat ik vooral opstook in de kachel :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
dat zal vast wel kunnen maar ik heb hem van die dikte gemaakt, omdat ik dat zo had liggen en omdat je hem nu ook zo neer kan zetten en hij vrij groot is geworden, ongeveer 25 cm lang. Het zal zeker makkelijker zagen met 9mm.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik ga eens kijken of Kitty ook hardhout slikt :) de hardhouten planken zijn nogal krom. Maar goed mevrouw is nog niet helemaal afgesteld maar met kleine stapjes zou het moeten kunnen. Dan heb ik redelijk dik hout voor de kever. Was van plan em als verrassing aan een vw fanaat te geven.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag de hardhouten plank door de kity heen gehaald, jemig die had er moeite mee zeg. Moest het met andere plank erdoor drukken ondanks dat ik slechts 1mm eraf haalde over volle breedte. Maar goed verloop is 2 tiende mm over breedte valt mee dus. Hier ga ik de VW kever uitzagen. Papier zit eral op gelijmd. Schaamteloos de pritstift van de dochters ingepikt.
WP_20171201_14_56_26_Pro.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Tip voor een volgende keer:
ipv de pritstif de lijmspray van de Action gebruiken, enkel het papier licht inspuiten, ff wachten, en plakken.
Laat geen resten na op het hout en is gemakkelijk te verwijderen.:)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik ga morgen geloof ik ff inkopen doen bij de action. Wel merk ik dat dit hardhout enorm moeilijk is om te zagen. Ik gebruik zaag nr 5 of 7 maar pfffff kom er amper doorheen zo hard is het.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
hoe dik is het hout?

Er bestaan speciale zaagjes voor dit soort 'stevig' werk:
De PGT 9 of de PGT 7 te koop bij Stefaan Maene (B)
http://www.figuurzaagfiguurzagen.be/figuurzaagjes.htm

Na schuren behoort (bijna) tot het verleden bij het gebruik van deze zaagjes. (perfekte zaagsnede)
Als het met deze zaagjes niet lukt gaat het je ook niet met andere lukken.

Oh ja, ik heb er geen aandelen in.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Flyer, hout is 2cm dik, het is gelukt hoor met hangen en wurgen. Ben er wel achter gekomen dat de blaasbalg naar de knoppen is. Tja dat krijg je met tweedehands aankopen he. Maar ben er nog steeds reuze blij mee en spendeer ondanks de kou en drup aan de neus vele uren in de schuur.
WP_20171201_20_12_31_Pro.jpg

WP_20171201_20_12_58_Pro.jpg
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Da's een serieuze dikte, zeker bij hardhout.
Jammer van de blaasbalg maar zal zeker nog wel nieuw te verkrijgen zijn.

Succes verder maar dit ziet er vooralsnog zeker niet verkeerd uit!

Peter
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Deze gaat naar een V.W. fan toe. Het is een eenmalige aanbieding. Ook was ik benieuwd of de kity vlak vandikte bank hier goed mee om kon gaan. (moet nog stuk hout erdoor halen voor maat van me voor op zijn boot)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Nou die ziet er zeker prachtig uit, viel het jou ook zo tegen om die korte bochten te trekken voor de puzzel bultjes? Kan zijn dat ik er een te breed zaagje op had zitten hoor daar had ik (en heb ik nog steeds) geen flauw benul van.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
De zagen sprongen af en toe om mijn oren. Het onderste blokje moest na flinke zoektochten terug gevonden worden en soms kwam er rook uit. 2 cm hardhout is toch teveel van het goede. Ik heb nu een hele wishlist van vrienden voor die uiltjes en dat hertje. Dus komende dagen ga ik weer lekker triplex zagen (stuk makkelijker). Vooral met die korte bochten sprongen de zagen omdat ze gewoon vast liepen. Ook de steun goed gebruikt omdat het hout soms klapperde. Het is een eenmalig project denk ik. Heb nog wat van die dikke planken liggen maar de houtkachel lust ze op dit moment ook erg graag met deze temperatuur.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Toch die zaagjes niet vergeten, het is echt een verademing.
Ze zagen zowel in de naar beneden gaande richting als wel in de naar boven gaande richting.
Van het klapperen van het hout zul je nagenoeg geen last ondervinden en korte bochten, no problem
Maar je moet wel het aandurven om het werkstuk in die korte bocht te dwingen (met zachte hand, dat wel)
geef het zaagje de tijd om ruimte te maken.
Het werkt... echt!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Flyer, hout is 2cm dik, het is gelukt hoor met hangen en wurgen. Ben er wel achter gekomen dat de blaasbalg naar de knoppen is.

Helaas die van mij ook. Bij Baptist kost het 32,20 euro:
https://www.baptist.nl/houtbewerker...ines/hegner-blaasbalg-voor-figuurzaagmachines
Ik ga toch maar eerst eens proberen te lijmen ;)


hoe dik is het hout?

Er bestaan speciale zaagjes voor dit soort 'stevig' werk:
De PGT 9 of de PGT 7 te koop bij Stefaan Maene (B)
http://www.figuurzaagfiguurzagen.be/figuurzaagjes.htm

Na schuren behoort (bijna) tot het verleden bij het gebruik van deze zaagjes. (perfekte zaagsnede)
Als het met deze zaagjes niet lukt gaat het je ook niet met andere lukken.

Oh ja, ik heb er geen aandelen in.

Bedankt voor de tip! Die van Hegner leveren ook al een gladde zaagsnede op, maar ben toch benieuwd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.