Ervaringen met de Record power DML 250

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft, ik zoek ervaringen met deze draaibank.
Ben net een paar maanden geleden begonnen met houtdraaien en vind het helemaal te gek.
Heb een aantal maanden geleden een hele goedkope draaibank (maxx hobbyline DB500) van een kennis overgenomen en loop nu
al tegen wat problemen op.
Ik draai hoofdzakelijk kleine projecten en zou heel graag pennen gaan draaien maar dat is absoluut niet te doen op mijn huidige bank.
Aangezien mijn budget en werkplek niet heel erg groot is was in de eerste instantie mijn aandacht getrokken door de HBM 450 vario voor 299,00
maar deze blijkt helaas niet meer te worden gemaakt.
Na wat speurwerk op het internet kwam ik deze Record Power DML 250 tegen.
Volgens mij zit hier alles op wat een goeie bank nodig heeft. toch ?

Graag wat ervaringen,
Alvast mijn dank,
Patrick
 
P

Pel

Guest
Ik heb geen ervaringen met deze bank, maar voor pennen te draaien, en schalen is dit m.i. een prima prijs kwaliteit draaibank. Ik zelf heb de Record Power Coronet Herald 1420 DC tot volle tevredenheid.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Dat dacht ik ook, Record Power is een kwalitatief goed merk maar ik zag de volgende tekst staan bij een verkoper van deze bank:

"Deze draaibank is zeer geschikt voor algemeen draaiwerk. Echter is deze minder geschikt voor klein detailwerk doordat de uitlijning van de vaste en losse kop minder nauwkeurig is."

Vandaar mijn vraag of er mensen zijn die deze draaibank zelf gebruiken voor het draaien van pennen en of dat inderdaad zo is.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad, die tekst heeft Baptist erbij staan, ik zou echt niet weten of je er pennen op kunt draaien?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Op de Record Power DML 305 ( zonder vario) heb ik al pennen zien draaien. Zelf heb ik dezelfde maar van een ander merk ( Woodfast) . Een erg fijne machine. Ik draai geen pennen. De DML 250 heb ik nog nooit in het echt gezien.

groeten ,
Ornament
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik heb zelf die Woodfast gehad. Prima machientje van Chinese oorsprong, niets mis mee en uitstekend geschikt om pennen mee te draaien.
Record Power is al lang niet meer de Engelse fabrikant van kwaliteitsspul uit Sheffield. zij kopen nu alleen maar Chinese spullen, ook niets mis mee.
Als het alleen om pennen draaien gaat zou ik kiezen voor een goedkope HBM-machine, ook niets mis mee ondanks alle negatieve berichten hier over HBM.
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
ja ik heb ook nagedacht over de HBM 450 (zonder vario), die is wel een stuk goedkoper dan de record bankjes.
Enige probleem denk ik is dat de schroefdraad niet de standaard M33 is en het is een MC2 conus ipv de gebruikelijke MK2 of is dit hetzelfde ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
MC2 en MK2 is hetzelfde. M33 is een voordeel, er zijn meer accesoires voor beschikbaar (en dus tegen een lagere prijs) en de verkoopwaarde ligt hoger als je hem weer weg wil doen. Ze komen beide uit dezelfde fabriek in China zo te zien, dus ik denk dat problemen met de uitlijning bij allebei voor kunnen komen.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Ik heb zelf sinds kort de 450 zonder vario staan van HBM, ben erg tevreden.
Voor wat betreft de draad op de vaste kop, dat is inderdaad 1 inch, maar als ik het me goed herinner zit er gewoon een adapter naar M33 bij. Dat zou ik bij thuiskomst vanavond even moeten controleren...

Algemeen gezien vind ik het een fijn apparaat, alhoewel ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal heb...
De M33 draad heb ik niet nodig gehad omdat ik bij HBM meteen de vierklauw heb meegenomen die ze daar hebben liggen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
ja ik heb ook nagedacht over de HBM 450 (zonder vario), die is wel een stuk goedkoper dan de record bankjes.
Enige probleem denk ik is dat de schroefdraad niet de standaard M33 is en het is een MC2 conus ipv de gebruikelijke MK2 of is dit hetzelfde ?

Die M 33 is inderdaad niet onbelangrijk want , statistisch gezien, is er een heeeeel grote kans dat je later toch een grotere draaibank wil hebben. En dan kun je alles op elke draaibank gebruiken en hoef je dus niet onmiddellijk een nieuwe houtdraaiers vierklauw bij te kopen, bij de aanschaf van een grotere draaibank. Met adapters werken vind ik niet ideaal. Liever meteen goed.

Ik ben de 250 eens gaan opzoeken: het verleggen van de riemen lijkt mij een heel gedoe : je moet achter de machine werken, en riemen in enge ruimtes verleggen.. Bij de 305 is dat anders en veeeeeel eenvoudiger en sneller en gewoon aan de voorkant uit te voeren en niet in enge ruimtes, en je hebt bovendien 6 snelheden. Dit comfort is zeker de meerprijs waard, ga je geen spijt van hebben.

groeten,

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Als reactie op de vorige post van ornament. Ik heb een gelijk model van jet. Met een verloop naar m33. Het verleggen van het riempje is zeer eenvoudig en snel te doen. Je kunt dus gewoon al je toebehoren m33 kopen en dan een verloopring erop zetten.
In de praktijk verzet ik het riempje erg weinig.
Zou ik een nieuwe kopen dan koop ik deze wel met frequentieregelaar m33 en een zwaardere motor. Ik stoor me nu nog niet voldoende om mijn banken te vervangen.
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Q Juriaan, Had al zo'n flauw vermoeden dat MC2 hetzelfde is als MK2.... bedankt voor de bevestiging.

@ rmenkenveld, Volgens mij verkopen ze bij HBM ook losse verlopen van 1"naar M33 voor als het er niet bijgeleverd wordt.
En hoe is de nauwkeurigheid van de centers? staan ze echt precies goed uitgelijnd tegenover elkaar?

@ ornament, Wat betreft het wisselen van de riem heb je inderdaad een goed punt maar vraag me af hoe vaak je in de praktijk de riem verzet als je alleen maar klein spul draait ?

@Win Kluck, Dus je zou me de HBM dan toch aanraden ? ondanks hij geen vario heeft zit er wel een zwaardere motor op dan de Record DML250.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
@ rmenkenveld, Volgens mij verkopen ze bij HBM ook losse verlopen van 1"naar M33 voor als het er niet bijgeleverd wordt.
En hoe is de nauwkeurigheid van de centers? staan ze echt precies goed uitgelijnd tegenover elkaar?

Dat van die losse verlopen kan wel kloppen, ik kijk vanavond even of ik een adapter in mijn bezit heb, ik heb die sowieso niet los aangeschaft.
Nauwkeurigheid viel me enorm mee, gezien de slechte verhalen over HBM die hier ronddwalen op het forum.
Centers stonden nagenoeg helemaal perfect bij gesloten pinole, en bij volledig uitgedraaide pinole net iets minder (ruim binnen de mm). Dat was uit de doos, zal vanavond nog eens kijken wat de huige stand van zaken is na wat draaiuren.
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Heel erg bedankt voor alle moeite! Hoe zit het met het verplaatsen van de riem, is dit eenvoudig te doen of moet je echt de machine verplaatsen?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Goed,

Zoals beloofd, even snel tussen het werken door de schuur/werkplaats in gedoken, mijn god wat is het koud daar :(

Adapters.jpg

Adapters! Het is er niet één, maar het zijn er twee :) 1" 8 tpi en de ander M33. Heb niet de moeite genomen om de adapter eraf te halen om het origineel te meten.

Uitlijning gesloten pinole.jpg

Uitlijning van de gesloten pinole, niet helemaal exact, maar wat mij betreft nauwkeurig genoeg.
Foto's zijn beide zo ongunstig mogelijk genomen, om je een eerlijk beeld te geven!

Uitlijning volledige lengte pinole.jpg

Uitlijning van de volledig uitgedraaide pinole, spot on!

En nu ik zo zit te kijken naar de foto's zie ik dat ik mijn centers verkeerd om heb geplaatst voor de foto's, LOL, een mens kan niet alles goed doen :)

Mocht je nog meer willen weten, laat maar horen! Ik ga de baas eens een plezier doen :confused:
 
Laatst bewerkt:

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Helemaal top !! en met foto's !!
Denk dat ik morgen even langs HBM rij en even ga voelen en spelen :)
Nogmaals dank voor alle moeite!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Helemaal top !! en met foto's !!
Denk dat ik morgen even langs HBM rij en even ga voelen en spelen :)
Nogmaals dank voor alle moeite!
Graag gedaan!
Ik heb meteen beitels, passers en een chuck meegenomen.
Baal nu dat ik niet meteen een bankslijper heb meegenomen (Chevy! Mag ik langskomen? Ik weet dat je dichtbij woont!)
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
haha :) beitels had ik al gekocht bij HBM, zo uit de doos niet echt de beste maar als je ze eenmaal geslepen heb gaan ze als een trein!
Verzet jij de riem vaak of draai je alles op dezelfde snelheid ?
Bij het goedkope bankje wat ik nu gebruik heb ik nog niet de riem verplaatst....is ook een hels karwei :S
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
haha :) beitels had ik al gekocht bij HBM, zo uit de doos niet echt de beste maar als je ze eenmaal geslepen heb gaan ze als een trein!
Verzet jij de riem vaak of draai je alles op dezelfde snelheid ?
Bij het goedkope bankje wat ik nu gebruik heb ik nog niet de riem verplaatst....is ook een hels karwei :S

Ik verzet de riem wanneer nodig, niet al te vaak dus. Ligt een beetje aan het stuk en de diameter of dat ik eerst nog even rond moet draaien.
Hels karwei is het niet perse, kost me een minuut, wellicht twee...
Beitels zijn inderdaad niet al te best uit de verpakking...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.