Ervaringen met de Record power DML 250

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Goed,

Zoals beloofd, even snel tussen het werken door de schuur/werkplaats in gedoken, mijn god wat is het koud daar :(

Bekijk bijlage 70865

Adapters! Het is er niet één, maar het zijn er twee :) 1" 8 tpi en de ander M33. Heb niet de moeite genomen om de adapter eraf te halen om het origineel te meten.

Misschien wel M33, maar niet volgens DIN800. De centreerrand en aanlegvlak die de rondloopnauwkeurigheid bepalen ontbreken hier op wat eigenlijk alleen een stukje schroefdraad is.

Ik zou toch adviseren een machine met direct een M33x3,5 volgens DIN800 te nemen. Alle goede accesoires zijn ook hiervoor gemaakt, op alleen schroefdraad zullen ze nooit goed vast zitten.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Misschien wel M33, maar niet volgens DIN800. De centreerrand en aanlegvlak die de rondloopnauwkeurigheid bepalen ontbreken hier op wat eigenlijk alleen een stukje schroefdraad is.

Ik zou toch adviseren een machine met direct een M33x3,5 volgens DIN800 te nemen. Alle goede accesoires zijn ook hiervoor gemaakt, op alleen schroefdraad zullen ze nooit goed vast zitten.

Ach, gelukkig hoef ik me daar niet heel erg druk om te maken :)
Daarbij draait de HBM450 maar een kant op, vast op de schroefdraad, dus die gaat nergens heen.
Vooralsnog doet alles wat ik wil, en kan ik alles wat ik wil...
Ik ben tevreden!
Mocht ik de smaak nu uiteindelijk te pakken krijgen, mijn werkplaats af zijn, dan gaan we misschien wel eens op zoek naar iets serieus...

Toch bedankt voor de toelichting!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Volgens mij heeft Trilliwilly het over het referentievlak bij M33 din 800. Dit bepaalt of de hulpstukken zuiver rondlopen; Dat is de dikke rand tussen de rest van de as en de schroefdraad. Het is niet de schroefdraad die dat doet. Heeft niet onmiddellijk te maken met aflopen van de houtdraaiers vierklauw, of de opspanschijf. De as omgekeerd laten draaien en een inrichting om het aflopen tegen te gaan is nog iets totaal anders.

Hoeveel de riem verlegd wordt: dat gebeurd regelmatig. Draaien is iets anders dan schuren en ad afwerkingslaag erop zetten is nog iets anders. Kan zijn dat die drie handelingen beter met een andere snelheid gebeuren.

Groeten
Ornament
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Volgens mij heeft Trilliwilly het over het referentievlak bij M33 din 800. Dit bepaalt of de hulpstukken zuiver rondlopen; Dat is de dikke rand tussen de rest van de as en de schroefdraad. Het is niet de schroefdraad die dat doet. Heeft niet onmiddellijk te maken met aflopen van de houtdraaiers vierklauw, of de opspanschijf. De as omgekeerd laten draaien en een inrichting om het aflopen tegen te gaan is nog iets totaal anders.

Hoeveel de riem verlegd wordt: dat gebeurd regelmatig. Draaien is iets anders dan schuren en ad afwerkingslaag erop zetten is nog iets anders. Kan zijn dat die drie handelingen beter met een andere snelheid gebeuren.

Trilliwilly heeft ook absoluut gelijk, maar we hebben het hier over een HBM450 van €199,-...
Ik had niet heel veel wensen en al helemaal geen hoge standaard. Eigenlijk geen standaard en ik ga al helemaal niet beweren dat ik nu in eens wel kan draaien.
Wat ik wel weet is dat ik kan wat ik wil kunnen op deze draaibank, en waarschijnlijk nog wel meer maar dat is iets voor de toekomst.

Met het draaiwerk wat ik tot nu toe heb gedaan heb ik inderdaad niet vaker dan 2 à 3 keer de riem verwisseld...


Maar volgens mij dwalen we allemaal een beetje af van de vraag van de TS:
Kan de TS met een Record DML250 klein werk als pennen draaien?
De HBM450-Vario schijnt niet meer geproduceerd te worden (wordt overigens nog wel aangeboden op de site?!)
Is er een ander goedkoop maar geschikt alternatief of moet het budget vergroot worden?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Is dit ook te vinden op de wat beter betaalbare bankjes, zeg maar onder de 500,00 ??

Ja hoor, de meeste ( zo niet alle nieuwe) M33 x 3.5 assen zijn volgens din 800. De Record Power M305 en de 250 hebben het bijvoorbeeld. De Jet draaibanken hebben het tegenwoordig ook. Heel veel andere hebben het. De meeste hebben het.

De HBM 450 geeft zeer veel draaibank voor zijn kleine prijs, zoals Menkveld al schreef. Daar valt niet over te twijfelen.

Er zijn natuurlijk verschillende standpunten over hoe je er nu best mee start: heel goedkoop en kijken of je verslaafd wordt. Of misschien met iets meer kwaliteit en mogelijkheden , maar wel duurder, beginnen , ook om te constateren dat het verslavend werkt? En alle andere meningen over de beste start.

Elk standpunt heeft zijn voor en tegen, iedereen moet zelf bepalen welke weg hij of zij kiest.

groeten
Ornament
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik sluit me bij het bovenstaande aan. Heb je het budget koop dan een topmachine. Koop je een goedekope zoals een hbm zie het als leergeld en vervang hem als je daaraan toe bent. Als je hem ophaalt kijk dan of de centers recht tegenover elkaar staan.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Zo heb ik er ook voor gestaan, er is zo veel te koop, veel gelezen op dit forum en uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt, je koop hem voor jaren, dus dan,of als het mogelijk is meer uit geven of doorsparen maar sinds vier weken in bezit van een midi, hier zit alles op en aan, perfect en geen seconde spijt ondanks dat die behoorlijk over mijn budget ging.
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Even als afsluiting, na wat meer speurwerk op het forum kwam ik toch een aantal berichten tegen van mensen die op de HBM450 met veel plezier pennen en andere kleine werkstukken draaien.
Vandaag toch even naar HBM gereden en na een goed gesprek met een verkoper van HBM en de draaibank te hebben bekeken toch de machine aangeschaft.
Helaas zaten de centers niet in het showmodel dus kon ik de nauwkeurigheid niet echt testen er zat ook een sticker op met het bouwjaar 2011.
Eenmaal thuis aangekomen het apparaat uitgepakt en zag direct de sticker met bouwjaar 2016.
Alles zag er netjes en degelijk uit, beter dan het showmodel uit 2011. Hier was het een en ander toch iets minder afgewerkt.
Het gietijzeren frame is netjes afgewerkt en alle onderdelen draaien en lopen soepel.
De motor is fluisterstil en de draaibank is zeer stabiel als hij aan staat, vele malen stiller en stabieler dan mijn huidige draaibank.....:D
Wat betreft de nauwkeurigheid kan ik niet anders zeggen dan top! de centers staan echt super nauwkeurig ten opzichte van elkaar.

IMG_20171202_161326_resized_20171202_072118995.jpg IMG_20171202_161416_resized_20171202_072118705.jpg

Er zaten geen verlopen bij dus misschien heb je die ergens anders bij gekregen ?

Al met al, ik ben geen draaibank expert maar ik vind deze draaibank prijs/kwaliteit zeker een aanrader als beginners bankje.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Die knoop is snel doorgehakt. Gefeliciteerd met je draaibank. Zult veel er veel aangename uren mee doorbrengen.

groeten,
Ornament
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wat is het verschil tussen de DML 250 en de HBM 450 ??

Deze machientjes lijken my hetzelfde, Ik heb de originele Jet 1014, en denk dat al deze mini lathes hetzelfde zijn, mijn is zoals deze in de video, maar weer ouder, nog de blauwe kleur die ze eerst hadden.

Mijn draait fijn en het enigste is de motor heeft weinig power and de schakelaar is niks waard, typisch voor al de Chinese machines.

Als je spindles draait of pennen de centers kunnen gerust een miniemer of twee uit de lijn zijn, dat maakt niets uit met draaien, de enige tijd dat dit well uitmaakt is waneer je iets draait met de center dicht by elkaar, dan wringen ze.

Deze mini lathes zijn hier in the US en Canada verkocht by the boatload, en ze hebben geen problemen behalve de schakelaar dan, riem en lagers verslijten en kunnen makkelijk vernieuwd worden.

Gebruikt zoals mijn was, in goede staat koste my $200--, de gaande prijs.

Happy turning with your new lathe :D
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Er zaten geen verlopen bij dus misschien heb je die ergens anders bij gekregen ?

Al met al, ik ben geen draaibank expert maar ik vind deze draaibank prijs/kwaliteit zeker een aanrader als beginners bankje.

Gefeliciteerd met je nieuwe draaibank!
Ai, das vervelend dat die verlopen er niet bij zitten, ik denk dat ik ze dan bij mijn chuck (ook HBM) erbij heb gekregen.
Al gevraagd bij HBM of ze ze ook los hebben? Kunnen ze vast wel regelen...

Al wat gedraaid?
 

Chrimson

Nieuw lid
26 okt 2016
19
0
Zoetermeer
Ja ik had ze al zien liggen bij HBM, voor mij niet echt nodig want ik ga toch hoofdzakelijk de MK2 gebruiken.
Ben ook al lekker aan het draaien gegaan..... wat een verademing is dat zeg ten opzichte van mijn oude bankje :).
Gisteren alles besteld om pennen te kunnen draaien dus hoop dat alles morgen binnen is.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ja ik had ze al zien liggen bij HBM, voor mij niet echt nodig want ik ga toch hoofdzakelijk de MK2 gebruiken.
Ben ook al lekker aan het draaien gegaan..... wat een verademing is dat zeg ten opzichte van mijn oude bankje :).
Gisteren alles besteld om pennen te kunnen draaien dus hoop dat alles morgen binnen is.

Mooi, goed dat je tevreden bent! Veel draaiplezier, we hopen nog het een en ander mee te kunnen pakken van je werk!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.