Renovatie oud boerderijtje

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Dit is het renovatie verhaal van het oude boerderijtje van mijn aanstaande schoonzoon Remco en dochter Karin, gelegen in het dorpje Est Betuwe (tot nu toe)
Enkele situatie foto's van voor mei dit jaar.
huisjekarin1.jpg


huisjekarin2.jpg


huisjekarin3.jpg

Begin mei zijn we 4 man sterk naar Est gereden om het oude rieten dak eraf te slopen, een vies karwei, na afloop zagen we eruit als zwarte pieten, maar hadden wel lol...
slopenoudrietendak-1.jpg


slopenoudrietendak-2.jpg

Vervolgens kwam de aannemer om er een verhoogde nieuwe dakconstructie op te plaatsen, en een rietdekker deed de rest. Het resultaat mocht gezien worden.

opbouwnieuwdakhogerdanhetoude.jpg


nieuwdakmetschoorsteen.jpg

Binnen ontstond een mooie ruimte voor twee slaapkamers, dus een hoop aftimmerwerk.
afscheidingswandslaapkamer.jpg


DochterKarin.jpg


100_2069-nieuweslaapkamer.jpg

Voor de nieuwe slaapkamer had ik inmiddels twee muurlampen gemaakt.

Tweewandlampenslaapkamer.jpg


Daar het een lang verhaal is, post ik de bouw van de trap voor het huis op het vervolg.

Groeten, Ad
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renovatie oud boerderijtje - vervolg

Ook moest er een complete nieuwe trap geplaatst worden.
De geschiktste plaats daarvoor was het opkamertje, opkamertjes zijn gebruikelijk in de Betuwe.
Met de grondmaten van 190x190cm en een hoogte van 180cm tot de zoldervloer een kleine ruimte voor een trap.
Dus eerst maar een ontwerp op de computer gemaakt, de beste manier om de beste oplossing te creeren, de trap moet ook nog goed lopen. Een bevriende Architect had een paar goede tips.
Wilde de trap van grenenhout bouwen, maar mijn bevriende houtleverancier rade me dat af, gezien de hoge kosten van grenenhout die ontstaan zijn vanwege een groot gebrek aan grenenhout op de markt. Maar hij had wel erg mooi geschaafd vurenhout, wat veel goedkoper was, en heeft voor mij een speciale selectie gemaakt uit de voorraad.
Heb de trap thuis in onderdelen gemaakt, en op zolder in elkaar gezet.
Mijn aanstaande schoonzoon Remco heeft hem half november opgehaald met zijn vrachtwagen, en de zaterdag daarop ben ik naar Est gereden om de trap samen met Remco te installeren in het opkamertje.
Dankzij het vooraf in elkaar zetten op mijn zolderkamer, ging het installeren erg snel en voorspoedig, zodat we half de middag klaar waren met die klus, en dat konden vieren met een paar lekkere biertjes.
Hier een paar foto's van de trap op mijn zolder gemonteerd.
100_2058.jpg


100_2062.jpg

Tenslotte foto's van de geinstalleerde trap.
100_2063.jpg


100_2066.jpg


100_2068.jpg


Groeten, Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Knap werk Ad. Eerst al die verbingen en dan past ie ook nog op de plaats. Trapspijlen ook zelf gedraaid. Hoe is de benedenverdieping geworden?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Ad,

Dat was een flinke klus zeg.
Het resultaat mag er wezen.
We wisten al dat je mooie lampen kon maken. :lol:
Maar trappen is een ander verhaal.
Het ziet er prachtig uit.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jan pranger zei:
Knap werk Ad. Eerst al die verbingen en dan past ie ook nog op de plaats. Trapspijlen ook zelf gedraaid. Hoe is de benedenverdieping geworden?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
Jan, zoals je je kunt voorstellen, het een na het ander.
Momenteel is Remco bezig met het compleet afwerken van de voorzolder, deze ruimte is geschikt voor een tweede kamertje (in de toekomst), en het afwerken van het opkamertje.
Beneden heeft hij al geplaatst een inbouwhaard voor hout, die is voorzien van een dubbelwandige roestvrijstalen schoorsteen met vermiculite isolatie en een vonkenvangersysteem, nodig ivm het rieten dak. De inbouwhaard verspreid een aangename warmte. Zodra boven en in het opkamertje alles klaar is, komt het inorde brengen van de woonkamer aan de orde, waarna een complete nieuwe badkamer op het programma staat.
Dan zal ik mijn neus weer wel laten zien, het probleem voor mij is de relatieve grote afstand van 120km enkele reis, die ik af moet leggen om er te komen. Dus moet er een kant-en klare klus voor mij liggen om het zinvol te maken om daar werkzaamheden te verrichten, en daar voor een paar dagen ook te overnachten.
Een oud boerderijtje renoveren is leuk, maar ook een verhaal van een lange adem. Daarbij komt nog dat deze twee tortelduifjes allebei een fultime baan hebben, wat het verhaal van een lange adem alleen maar versterkt. Denk wel eens woonde ik er maar, wat een rust in dat kleine dorpje, iedereen roept naar je, komen een gezellig praatje met je maken, vragen je op de koffie, bijna geen verkeerslawaai, wat uitzonderlijk is voor Nederland, echt een vredig oord om te leven.
Ad
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Leuk leuk leuk! Zoiets wil ik nou later ook voor mezelf hebben om op te knappen. Leuk schuurtje erbij voor de machines en mij hoor je niet klagen. Nieuwe dak erop ziet er een stuk beter en ook groter uit!

120km valt zeker vanavond niet mee :lol:
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Renault zei:
Leuk leuk leuk! Zoiets wil ik nou later ook voor mezelf hebben om op te knappen. Leuk schuurtje erbij voor de machines en mij hoor je niet klagen. Nieuwe dak erop ziet er een stuk beter en ook groter uit!

120km valt zeker vanavond niet mee :lol:
Tegenwoordig doe je over 120km gemakkelijk 4 uur over met de auto, zal toch maar eens een goeie racefiets aanschaffen :lol:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie trap, heb je die met traditionele verbindingen gemaakt? Ook een leuk idee om de leuning los van de trapboom te houden. Laten we hopen dat je jongelui enthousiast blijven, want het valt niet altijd mee om na een lange werkdag weer in de troep thuis te komen.

jaap
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
jaap zei:
Mooie trap, heb je die met traditionele verbindingen gemaakt? Ook een leuk idee om de leuning los van de trapboom te houden. Laten we hopen dat je jongelui enthousiast blijven, want het valt niet altijd mee om na een lange werkdag weer in de troep thuis te komen.

jaap
Hallo Jaap, als je met traditioneel bedoeld puur handwerk, is het antwoord ja, dus met de handzaag, beitel en hamer. Wel aparte lijmmallen gemaakt voor het lijmen van de trapboom en treden.
Ik keek natuurlijk nog wel eens op het forum, en zag je verhuizing naar Thailand.
Heb ook begrepen dat je het daar naar je zin hebt.
Eigenlijk ben ik best een beetje jaloers, gezien het feit dat ik in het verleden op diverse lokaties gewoond heb in het hele land en ook veel in het buitenland heb gewerkt, en eigenlijk nog best zou willen.
Je zult weer wel terug komen, precies zoals dat met mij is gebeurd. Maar eerlijk gezegd, ben ik te oud geworden voor zulke avonturen, kinderen de deur uit, waarvan Karin in het oude boerderijtje de laatste was. Dus dan je maar voor het karretje laten spannen om je eigen kinderen een handje toe te steken.
Prettige feestdagen toegewenst.
Ad
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
fijn om te zien die oudere generatie vaklieden ,me stiefpa is er 1 van 47jaar timmerman al en als ik dan dit soort dingen van u zie dan doet me dat gelijk denken aan hem,het enigste hij vind de draaibank niet boeiend en daarom stond deze eerst ook stil,beter gezegd er zat niet eens een motor op ,vervolgens mocht ik die oude metaal draaibank zelf weer gereed maken en ben ik begonnen met eieren draaien,om eerst maar eens te oefenen ,vervolgens kandelaars gemaakt en schalen een urn en voorderest had ik het te druk met school,nu heb ik vakantie en heb ik ook sinds een paar maanden een echte houtdraaibank erbij, een holzmann die ik heb gekregen van mijn stief oom ,nu ben ik toevallig gister weer eens gaan draaien sinds zeker anderhalve maand en heb ik een knuppel uit azobé gedraaid ,kunt u eens ideeen geven van wat mijn ontwikkeling tot het houtdraaien betreft zal versnellen ,heb in drachten dit jaar rick koorman ontmoet erg leuke kerel en daar zag ik zijn gesegmenteerde vazen wat ik erg indrukwekkend vond,nou zal dit voor de ervaren houtdraaier niet veel voorstellen maar ik heb er nog geen pap van gegeten,ik ben in iedergeval blij dat dit forum bestaat en er echte vaklieden deelnemen zodat de echte ambacht niet verloren gaat. aangezien ik het bijvoorbeeld als 20jarige ook allemaal wil leren. bedankt voor de fotos van uw werk en zie graag weer eens wat :D
 

MRTN

Nieuw lid
2 sep 2010
21
0
Niet helemaal ontopic, maar aangezien ik dit al vaker gehad heb wou ik het toch even vragen: Deze post lijkt me erg interessant, maar ik zie geen foto's? Wel een opening tussen de tekstregels waar ik denk dat daar de foto zou moeten staan. Dit heb ik regelmatig op deze site.

Soms staan de foto's er echter gewoon wel? Iemand enig idee of dit aan mij ligt, en zo ja hoe dit te verhelpen is?

Alvast bedankt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@mrtn. de foto's staan er bij mij wel op. zie pagina 1 van dit onderwerp.
hopelijk kan je ze vinden, is inderdaad een mooie klus
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Soms zijn de foto's niet te zien omdat de aanbieder van het internet (in jouw geval hoogstwaarschijnlijk je werkgever) jpg plaatjes die geembedded zijn in forumberichten blokkeert. Atachments daarentegen kan je wellicht nog wel zien (filters houden die namelijk niet tegen bij mijn weten, hooguit misschien dat je ze niet kan downloaden of saven).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.