Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Renovatie oud boerderijtje

Dit is het renovatie verhaal van het oude boerderijtje van mijn aanstaande schoonzoon Remco en dochter Karin, gelegen in het dorpje Est Betuwe (tot nu toe)
    Enkele situatie foto's van voor mei dit jaar.

Begin mei zijn we 4 man sterk naar Est gereden om het oude rieten dak eraf te slopen, een vies karwei, na afloop zagen we eruit als zwarte pieten, maar hadden wel lol...

Vervolgens kwam de aannemer om er een verhoogde nieuwe dakconstructie op te plaatsen, en een rietdekker deed de rest. Het resultaat mocht gezien worden.

Binnen ontstond een mooie ruimte voor twee slaapkamers, dus een hoop aftimmerwerk.

Voor de nieuwe slaapkamer had ik inmiddels twee muurlampen gemaakt.

Daar het een lang verhaal is, post ik de bouw van de trap voor het huis op het vervolg.

Groeten, Ad

Renovatie oud boerderijtje - vervolg

Ook moest er een complete nieuwe trap geplaatst worden.
    De geschiktste plaats daarvoor was het opkamertje, opkamertjes zijn gebruikelijk in de Betuwe.
    Met de grondmaten van 190x190cm en een hoogte van 180cm tot de zoldervloer een kleine ruimte voor een trap.
    Dus eerst maar een ontwerp op de computer gemaakt, de beste manier om de beste oplossing te creeren, de trap moet ook nog goed lopen. Een bevriende Architect had een paar goede tips.
    Wilde de trap van grenenhout bouwen, maar mijn bevriende houtleverancier rade me dat af, gezien de hoge kosten van grenenhout die ontstaan zijn vanwege een groot gebrek aan grenenhout op de markt. Maar hij had wel erg mooi geschaafd vurenhout, wat veel goedkoper was, en heeft voor mij een speciale selectie gemaakt uit de voorraad.
    Heb de trap thuis in onderdelen gemaakt, en op zolder in elkaar gezet.
    Mijn aanstaande schoonzoon Remco heeft hem half november opgehaald met zijn vrachtwagen, en de zaterdag daarop ben ik naar Est gereden om de trap samen met Remco te installeren in het opkamertje.
    Dankzij het vooraf in elkaar zetten op mijn zolderkamer, ging het installeren erg snel en voorspoedig, zodat we half de middag klaar waren met die klus, en dat konden vieren met een paar lekkere biertjes.
    Hier een paar foto's van de trap op mijn zolder gemonteerd.

Tenslotte foto's van de geinstalleerde trap.

Groeten, Ad

Re: Renovatie oud boerderijtje

Knap werk Ad. Eerst al die verbingen en dan past ie ook nog op de plaats. Trapspijlen ook zelf gedraaid. Hoe is de benedenverdieping geworden?
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

zo ad!!! da's inderdaad een beste klus. eaa had ik al van je gehoord maar de foto's maken het een stuk duidelijker

Ad,

Dat was een flinke klus zeg.
    Het resultaat mag er wezen.
    We wisten al dat je mooie lampen kon maken. :lol:
    Maar trappen is een ander verhaal.
    Het ziet er prachtig uit.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    Knap werk Ad. Eerst al die verbingen en dan past ie ook nog op de plaats. Trapspijlen ook zelf gedraaid. Hoe is de benedenverdieping geworden?
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl
    Jan, zoals je je kunt voorstellen, het een na het ander.
    Momenteel is Remco bezig met het compleet afwerken van de voorzolder, deze ruimte is geschikt voor een tweede kamertje (in de toekomst), en het afwerken van het opkamertje.
    Beneden heeft hij al geplaatst een inbouwhaard voor hout, die is voorzien van een dubbelwandige roestvrijstalen schoorsteen met vermiculite isolatie en een vonkenvangersysteem, nodig ivm het rieten dak. De inbouwhaard verspreid een aangename warmte. Zodra boven en in het opkamertje alles klaar is, komt het inorde brengen van de woonkamer aan de orde, waarna een complete nieuwe badkamer op het programma staat.
    Dan zal ik mijn neus weer wel laten zien, het probleem voor mij is de relatieve grote afstand van 120km enkele reis, die ik af moet leggen om er te komen. Dus moet er een kant-en klare klus voor mij liggen om het zinvol te maken om daar werkzaamheden te verrichten, en daar voor een paar dagen ook te overnachten.
    Een oud boerderijtje renoveren is leuk, maar ook een verhaal van een lange adem. Daarbij komt nog dat deze twee tortelduifjes allebei een fultime baan hebben, wat het verhaal van een lange adem alleen maar versterkt. Denk wel eens woonde ik er maar, wat een rust in dat kleine dorpje, iedereen roept naar je, komen een gezellig praatje met je maken, vragen je op de koffie, bijna geen verkeerslawaai, wat uitzonderlijk is voor Nederland, echt een vredig oord om te leven.
    Ad

Leuk leuk leuk! Zoiets wil ik nou later ook voor mezelf hebben om op te knappen. Leuk schuurtje erbij voor de machines en mij hoor je niet klagen. Nieuwe dak erop ziet er een stuk beter en ook groter uit!

120km valt zeker vanavond niet mee :lol:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Leuk leuk leuk! Zoiets wil ik nou later ook voor mezelf hebben om op te knappen. Leuk schuurtje erbij voor de machines en mij hoor je niet klagen. Nieuwe dak erop ziet er een stuk beter en ook groter uit!

120km valt zeker vanavond niet mee :lol:
    Tegenwoordig doe je over 120km gemakkelijk 4 uur over met de auto, zal toch maar eens een goeie racefiets aanschaffen :lol:

Mooie trap, heb je die met traditionele verbindingen gemaakt? Ook een leuk idee om de leuning los van de trapboom te houden. Laten we hopen dat je jongelui enthousiast blijven, want het valt niet altijd mee om na een lange werkdag weer in de troep thuis te komen.

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Mooie trap, heb je die met traditionele verbindingen gemaakt? Ook een leuk idee om de leuning los van de trapboom te houden. Laten we hopen dat je jongelui enthousiast blijven, want het valt niet altijd mee om na een lange werkdag weer in de troep thuis te komen.

jaap
    Hallo Jaap, als je met traditioneel bedoeld puur handwerk, is het antwoord ja, dus met de handzaag, beitel en hamer. Wel aparte lijmmallen gemaakt voor het lijmen van de trapboom en treden.
    Ik keek natuurlijk nog wel eens op het forum, en zag je verhuizing naar Thailand.
    Heb ook begrepen dat je het daar naar je zin hebt.
    Eigenlijk ben ik best een beetje jaloers, gezien het feit dat ik in het verleden op diverse lokaties gewoond heb in het hele land en ook veel in het buitenland heb gewerkt, en eigenlijk nog best zou willen.
    Je zult weer wel terug komen, precies zoals dat met mij is gebeurd. Maar eerlijk gezegd, ben ik te oud geworden voor zulke avonturen, kinderen de deur uit, waarvan Karin in het oude boerderijtje de laatste was. Dus dan je maar voor het karretje laten spannen om je eigen kinderen een handje toe te steken.
    Prettige feestdagen toegewenst.
    Ad

Forum Rechten