Veranda voornamelijk als zonwering

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mede forumleden,

Binnenkort is de oplevering van ons nieuwe huis, deze is aan de buitengevel geheel in Accoya daar waar geen glas zit. De achtergevel is 95% glas zie voorbeeld foto. (witte stuc wordt dus Accoya)

rchoy gevel wit.jpg

Nu wilde ik van Accoya een veranda maken tegen de zon (achtergevel is ZW) waarbij deze ongeveer 12,5 meter bij 4 meter zal worden. Ik ben wat aan het schetsen gegaan en voor het eerst met Sketchup, nog best lastig .

sketchup rchof veranda.jpg

Wat eerste vragen:

Ik wil maximaal 3 staanders (ongeveer 125mm breed en 200mm hoog) gebruiken op 12,5 m
Er komen 2 van deze constructies, kan deze manier van lamineren?
Dan zijn er 7 liggers van 4 meter gepland met bv Pitzl verbindingen
Oh ja de veranda kan niet / wordt niet bevestigd aan de gevel

13658.jpg

Er komt ongetwijfeld nog meer, dus bij voorbaat dank voor jullie aandacht
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Mooi ontwerp, maar jammer dat de veranda en/of zonwering niet is meegenomen in dat ontwerp.

Hou je rekening mee dat een zonwering voor het grootste gedeelte van het jaar niet nodig is? Dan zorgt de zoninstraling er juist voor dat de verwarming niet aan hoeft. Oftewel: bij een (te grote) vaste zonwering moet je meer stoken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Op de nu bedoelde constructie komen Accoya planken onder een kleine hoek zodanig op een ligger dat het geheel er in stukken van 2mx4m er af gehaald kan worden.

De EPC waarde zal mede door zonnepanelen ongeveer -0,19 bedragen, zon opwarming is dusdanig dat stichting woonborg dit item expliciet heeft benoemd als waar we dus geen beroep op de garantie kunnen doen.:cool:

luxe-zonwering-binnen-buiten-9-436x581.jpg

Beetje zoals dit voorbeeld
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ja, daarom ook Accoya, boven de grond 50 jaar, in de grond 25 jaar zonder behandeling. Toen ik vroeg aan iemand die dit in kozijnen verwekt was hij erg enthousiast over de duurzaamheid.

Zou natuurlijk ook de liggers kunnen inkepen zodat ze de kopse kanten afdekken?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Mede forumleden,

Binnenkort is de oplevering van ons nieuwe huis, deze is aan de buitengevel geheel in Accoya daar waar geen glas zit. De achtergevel is 95% glas zie voorbeeld foto. (witte stuc wordt dus Accoya)

Bekijk bijlage 70791

Nu wilde ik van Accoya een veranda maken tegen de zon (achtergevel is ZW) waarbij deze ongeveer 12,5 meter bij 4 meter zal worden. Ik ben wat aan het schetsen gegaan en voor het eerst met Sketchup, nog best lastig .

Bekijk bijlage 70789

Wat eerste vragen:

Ik wil maximaal 3 staanders (ongeveer 125mm breed en 200mm hoog) gebruiken op 12,5 m
Er komen 2 van deze constructies, kan deze manier van lamineren?
Dan zijn er 7 liggers van 4 meter gepland met bv Pitzl verbindingen
Oh ja de veranda kan niet / wordt niet bevestigd aan de gevel

Bekijk bijlage 70790

Er komt ongetwijfeld nog meer, dus bij voorbaat dank voor jullie aandacht


Beetje off-topic, maar hou heten die aluminium zwaluwstaaart verbinders die op het plaatje staan? Dat ziet er namelijk heel interessant uit.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dit is hoe mooi die gevel gaat worden (dit doen ze wel opnieuw omdat het niet helemaal goed zit...)
2017-11-22-PHOTO-00000108.jpg

Zijn er nog meningen over de manier om de balken te lamineren?
 
Laatst bewerkt:

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Zoals eerder genoemd zou ik, hoe duurzaam verondersteld het hout dan ook moge zijn, onafgedekt kopshout aan de bovenzijde vermijden.

Wel 'n gaaf idee, bij een bijzonder huis. Praktsiche overweging daarbij: Hoe zwaar wordt zo'n paneel van 2x4m ongeveer? Hoe krijg je dat op en van zijn plaats (ik schat op ±3,5m hoogte?), komt er een hijskraan op het dak? En als je ze eraf haalt, heb je 6-7 van die panelen "over"; is er opslagruimte voorzien waar je die kwijt kunt?

Succes met uitdenken! We zien graag het bouwverslag en -resultaat ;-)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor de constructie zou ik dan idd eerder kiezen voor iets van een verdekte pen/gat verbinding, zodat je staander beschermd is. Daarover veel topics te vinden.
Wat betreft de panelen, ik vermoed inderdaad ook dat je die, door formaat en gewicht, in de praktijk weinig zal gaan verplaatsen. Kan je niet het frame van de veranda nemen en daartussen een zonwering plaatsen van (lichtdoorlatend) doek welke in/uit gerold/geschoven kan worden?

Zoiets (maar dan zonder een dak er boven en een mooie variant, dit was het eerste plaatje wat ik tegen kwam):
Quinsol-3-serre-zonwering.jpg







Of, maar dan maak je het wel een meer complexe constructie, zo dat je de lamellen kan kantelen. Als er weinig zo is draai je ze open naar het licht toe, als de zon er op schijnt draai je ze zo dat ze 'afsluiten'.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb zelf een overkapping van 3.40meter, precies goed. In de zomer geen zon in de lente en herfst zon in het huis. Hoogte goot is 2.80 meter.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Dat kops hout is bij Accoya dus geen probleem.
enige tijd geleden (werkgerelateerd) langs geweest in de fabriek van Accoya.

ze hebben daar een fietsenstalling gemaakt met alle verbindingen verkeerd om, potdekseldelen op z'n kop
verbindingen inwaterend en openstaand. Ik geloofde het ook niet dat er geen aantasting te zien was, maar het was toch echt zo.

denk er goed aan dat je RVS bevestigingsmiddelen gebruikt.
denk ook aan je machines... zoals bijvoorbeeld schaafbank, zaag oid zul je voor en na schaven even goed moeten reinigen.

plaatmateriaal Tricoya is ook erg interresant. gebruiken wij nog wel eens bij geprofileerde boeidelen waarbij we met garantieplex niet wegkomen.

de garantie is trouwens ook alleen op het hout. de arbeid, bevestigingsmiddelen etc. die je erin hebt zitten zit geen garantie op.
maarja.

wonderlijk hufterproof product, mits met rvs bevestigingsmiddelen aangebracht, nadeel vind het nogal aan de prijs.

De zonnekleppen zullen waarschijnlijk niet bewegen.
het gaat erom dat zomers, wanneer de zon hoger staat het licht niet op de ramen valt en zodoende je binnen geen opwarming hebt.
's winters staat de zon lager en zou deze er dus net doorheen moeten schijnen en een beetje helpen met de opwarming.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Voor de constructie zou ik dan idd eerder kiezen voor iets van een verdekte pen/gat verbinding, zodat je staander beschermd is. Daarover veel topics te vinden.
Wat betreft de panelen, ik vermoed inderdaad ook dat je die, door formaat en gewicht, in de praktijk weinig zal gaan verplaatsen. Kan je niet het frame van de veranda nemen en daartussen een zonwering plaatsen van (lichtdoorlatend) doek welke in/uit gerold/geschoven kan worden?

Of, maar dan maak je het wel een meer complexe constructie, zo dat je de lamellen kan kantelen. Als er weinig zo is draai je ze open naar het licht toe, als de zon er op schijnt draai je ze zo dat ze 'afsluiten'.

De optie van draaibare lamellen heb ik ook al aan gedacht en is waarschijnlijk de betere keuze, ik heb zo'n lamellen scherm eerder gemaakt voor ons vorige huis en die waren 1,8 x 2,4 en toen al behoorlijk aan het gewicht.

Omdat de tijd me ontbreekt kan het ook zo zijn dat ik de lamellen dan volgende winter maak en deze zomer met een gaasdoek de zon ga weren.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ben vanochtend even aan het rekenen geslagen en toch wel gaan twijfelen.

Uitgevoerd in Accoya, zelf lamineren en nog zonder lamellen gaat het richting 6000 euro, oeps...

Daarna gaan rekenen met Douglas, nog steeds zonder lamellen ongeveer 1400 euro.

Ik wil zo min mogelijk schuine lijnen in het ontwerp en vraag me af of dit mogelijk is? Zie Sketchup tekening
douglas veranda.jpg

Is er ook iemand die met Heco topix CC heeft gewerkt?

http://www.heco-schrauben.nl/schroeven-accessoires/schroeven/heco-topix-combiconnect/

heco cc1.jpg

heco cc.jpg

Alvast bedankt voor reacties
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb de versie van Wurth gebruikt ipv de heco combiconnect, voor het versterken van de verbinding balklaag-moerbalk.
Werkt goed, slagschroevendraaier is wel een vereiste.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik wil zo min mogelijk schuine lijnen in het ontwerp en vraag me af of dit mogelijk is? Zie Sketchup tekening

Kan/wil je het aan de gevel bevestigen, of moet het losstaand worden?
Als het aan de gevel vast kan, dan kan je de schoren wel achterwege laten. Moet het een losstaand geheel worden, dan wordt het een heel ander verhaal.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De achtergevel heeft een 20 cm isolatielaag aan de buitenkant, er zit wel een koof voor screens en die heeft 5 gegalvaniseerde beugels die aan het beton van het dak is bevestigd. Dus het is lastig maar niet geheel onmogelijk.

De veranda krijgt geen dak dat maakt de situatie iets eenvoudiger? De dubbele balk bij de 3 staander constructie kan wel aan elkaar bevestigd worden, dat blijft een beweging over in de lange richting?
Aan de woningzijde zouden kleine schoren, mits niet zichtbaar vanuit huis nog wel acceptabel zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.