Ledstrips 'onzichtbaar' in meubel. Hoe/wat/waar

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wie heeft er ervaring met ledverlichting strips welke je 'onzichtbaar' kan verwerken?

Binnenkort ga ik beginnen met ons aanrechtblad (40mm massief eik) en nu speel ik het idee om aan de onderkant van het randje wat led strips te verwerken, daar waar de ladekasten (en misschien ook de kasten met een deurtje) zitten. Het idee is dan dat als je de lade/deur open doet de verlichting aan gaat. Volgens mij moet dat met een ledstrip goed kunnen door aan de onderkant een sleuf te vrezen waar deze strip precies in past en wat dwars sleufjes om de bedrading tot achter de kastjes te krijgen.

Wie heeft hier ervaring mee, wat zijn goede ledstrips om hier voor te gebruiken, wat voor een schakelaars zouden hier toegepast kunnen worden, etc. etc.? Alle raad is welkom :)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De Ikea heeft dit systeem kant en klaar, ik denk dat het nog goedkoper is als zelfbouw ook.
Die gaan inderdaad aan zodra de lade / deur open gaat
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hmm, dan moet ik toch even beter zoeken. Keek namelijk al op de site van ikea, maar zag daar nog niet echt strips welke echt geschikt zijn om in het blad te integreren zoals ik in gedachten heb.


Edit: Ik kom bij het Zweedse warenhuis toch niet verder dan balkjes welke onder het blad worden gemonteerd. Ik zoek dus een iets elegantere oplossing.
 
Laatst bewerkt:

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
er bestaan goten voor in- of opbouw waarin je ledstrip kan plaatsen...
of gewoon een sleuf frezen en daar de strip inlijmen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Niet exact waar je naar op zoek bent maar dit is wat ik in mijn keuken heb gedaan:
IMG_7868.jpg
Je moet wel rekening houden met het plakken van de strip op een goede ondegrond, ik heb een L vorm Alu strip gebruikt, hierdoor kijk je niet direct in het licht en kun je de strip ook simpel vast schroeven.
De reden dat hij links niet doorloopt tot het eind is dat daar de vaatwasser zit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@Wim, dank voor de tip. Ik had ze hier http://www.led-verlichting.org/led-aluminium-profielen-led-inbouw-profielen-c-440_960.html ook al gezien, ook verkrijgbaar in hele dunne (5x6mm) maten. Ik had eerst het idee om het gefreesde sleufje, na montage van de ledstrip, weer vol te gieten met epoxy (daar gaat het blad mee behandeld worden), maar dat heeft wel als nadeel dat het nooit meer te vervangen is. Wellicht dus toch voor zo'n profiel gaan.
Deze leverancier heeft ook hele mooie fijne stripjes van maar een paar mm en schakelaars welke je icm een lade kan gebruiken. Nog maar eens een rondje googlen, nu er weer wat inspiratie is opgedaan.

@Fantic, ziet er keurig uit, maar jij hebt ze er dus onder geschroefd. Wat ik dus wil is dat de lichtbron (de ledstrip) onder in het blad komt te liggen.

@Koenele, Die goten zijn dus in de overweging. Het frezen van de sleuven was sowieso al bedacht (zie ook begin post).
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Frees de goot dan wel doorlopend en iets dieper dan voor vlakke montage nodig zou zijn, dan heb je gelijk het waterhol geregeld. Massief houten aanrechtbladen hebben doorgaans geen waterkering vooraan het blad, als je dan ook geen waterhol maakt lekt alles zo je lades in.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Zorg dat je alu onder je strip hebt ivm koeling vd leds. Profiel met difussor is aan te bevelen als je geen stippenpatroon wilt
 

Emjit

Nieuw lid
25 okt 2012
8
0
Beste,
Hafele heeft ook wat moois, maar daar zijn de prijzen ook naar.
Particulier via meubelbeslagonline
Benodigdheden voor jou toepassing:
- ledstrips (eventueel hoek verbinders, als je de hoek omgaat)
- aluminium inbouwprofielen (let op overhang van je blad en infreesmaten)
- voedingsblok + adapter
- aansluitkabels - schakelaarkabels
- Multi schakelaar box (indien je meerdere schakelaars monteert)
- deur-sensorschakelaar of deurcontactschakelaar (bij elke deur of lade, anders een beweging/contact of drukschakelaar)

Het wordt wel een prijzige set-up als je fancy wilt doen,
misschien dat je al deze onderdelen ergens anders ook kan vinden.
Zolang ze maar compatibel met elkaar zijn. (let op voltages)

Succes!
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
is koeling van de leds wel een vereiste aangezien ze alleen aan moeten gaan wanneer de deur open staat?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Vandaag ook contact gehad met LEDstripXpert.nl en daar gaven ze wat betreft warmte aan dat dat pas een issue is als de lampjes langer dan 30 minuten branden. Maar goed een stripje alu onderin de groef is ook niet echt ingewikkeld, dus wellicht maar wel doen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ander punt is dat als je in de gefreesde groef wilt plakken dit echt niet blijft zitten, omdat het warm wordt komen ze er uiteindelijk gewoon uitvallen, ook al is het hout nog zo mooi glad, het blijft niet echt zitten. altijd een stripje alu eronder verwerken.
Ik kon de strip niet onderin het blad verwerken omdat het blad van graniet is en mijn bovenfrees dat niet echt aankon.... ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
In onze keuken hebben wij ook led verlichting onder de planken verwerkt.
F3F40C48-13A4-44A2-A22D-DFEB29496451.jpg

9084ECE0-02FE-451B-9FC1-2B367051CC7A.jpg

De led strip kon ik op maat knippen. Daar moet je dan de voedingdraadjes aan vast solderen. Deze gaan naar een dimmer die dmv een drukschakelaar bedient wordt.
De led strips zitten in een aluminium koker geplakt. De koker is een alu U profiel waar je de led strip op de bodem plakt en dan een matte kunststof deksel er in klikt.
Het U profiel heb ik met hele kleine schroefjes in de MDF planken vast geschroefd.
Die planken zijn gemaakt van MDF planken waar de groef uitgespaard is.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Mag ik vragen hoe je die plank hebt gemaakt?
Wil ook zo'n plank maken voor in de keuken maar ben er nog niet helemaal uit hoe de constructie moet zijn.
heb je meubelbeslag gebruikt voor 'onzichtbaar plank ophangen', zoja op welke afstand van elkaar. of zelf een constructie gemaakt?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Even naar de Action. Hebben ze LED plakstrip van 5 meter voor €15 die je eventueel ook nog kan dimmen dmv de AB.
Deze werkt op 12 V en is eenvoudig in te korten
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voor de kast, "tv meubel" waar ik nog wat afwerking aan moet doen heb ik leds gekocht bij ledstripkoning, samen met de passende profielen (die ingefreesd werden), radiofrequentie afstandsbediening en afdekkapjes. Ben er heel tevreden over. Ik heb rgb+w gebruikt, zo kan je nu en dan een ander kleurtje kiezen :p
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mag ik vragen hoe je die plank hebt gemaakt?
Wil ook zo'n plank maken voor in de keuken maar ben er nog niet helemaal uit hoe de constructie moet zijn.
heb je meubelbeslag gebruikt voor 'onzichtbaar plank ophangen', zoja op welke afstand van elkaar. of zelf een constructie gemaakt?

De planken zijn door een meubelmaker gemaakt. Het zijn een paar lagen MDF. Daar omheen HPL geplakt. De LED strip zit in een sleuf.
Ze zijn opgehangen dmv twee alu hoekprofielen die links en rechts aan de muren zijn geschroeft en in de plank is een gleuf gezaagd.
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
image.jpgimage.jpg

Ik heb pas een tv meudel/plank gemaakt met een ingefreesd profiel. Het profiel word in de gleuf geklemd. Bij so-handel.de heb ik het profiel gekocht ze hebben diverse uitvoering dus als je nog wat zoekt is het wel de moeite waard.

succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.