Ik ga verhuizen en alles wat er omheen hangt op houtgebied

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De klokkentoren is weer weg:)

De wanden zijn ook klaar.

IMGP2871.jpg

Ga morgen het plafon afmaken
Even een overzicht boven het bestaande plafon.

IMGP2872.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Zoals jullie hebben kunnen lezen heb ik een houtkachel staan, nu, die werkt uitstekend.
Zonder er naar om te kijken is het toch 28 graden in de schuur, met de dubbele deur open.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het dak van de uitbreiding is klaar.
ik ben nu de schuur, globaal, aan het inrichten.
In het aangebouwde stuk ligt nu ook linoleum, zodat als ik aan een trekker werkt de gemorste olie makkelijk op te ruimen is.
De ruimte is nu 42m2 en is 12m2 groter geworden.

IMGP2874.jpg

IMGP2877.jpg
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
heb je met linoleum geen last met verrijden van zwaar gereedschap dat je sporen trekt of deuken krijgt waar je machines staan?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
In de vorige schuur in Elburg had ik ook linoleum op de vloer, dat ging goed.
Had daar wel stoeptegels eronder en nu underlayment.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
3dmazter,

1 Ik leg het zelf.
2 Ik heb dit linoleum meegenomen, had het daar in de woonkamer liggen.
3 Ik leg het gewoon los op de underlayment en op de rand heb ik een aluminium strip gelijmd.

IMGP2878.jpg
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Tegen de dakbalken heb ik halve underlaymentplaten geschroefd van 18 mm dik.
Het zijn gebruikte die wit geschilderd waren, komt mooi uit, nu hoef ik ze niet meer wit te maken.
Aan de onderkant komt de verlichting en wat stopcontacten, bovenop kan ik spullen zetten.

IMGP2923.jpg

Doordat het dak lichtdoorlatend is, heb ik in het plafon ook maar een lichtdoorlatend stuk gemaakt.
Moet nog wel netje gemaakt worden.

IMGP2924.jpg

De stalen balk is door mijn vrouw netjes in de verf gezet in een kleur die ze mooi vond.
Een kettingtakel erbij en het is af.

IMGP2929.jpg
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ideaal zo'n loopkat zou er nooit meer zonder willen, ik heb hem dubbel verplaatsbaar gemaakt.
Dus hij kan nu heen en weer en van links naar rechts.
Ik heb hem later elektrisch gemaakt maar dat werkt minder nauwkeurig als het op mm. aankomt.
Gebruik hem voornamelijk om machines op de werkbank te zetten of op de kar, spaart de rug.

Werkplaats opgeruimd 25-2-18 (2).jpg Werkplaats opgeruimd 25-2-18 (10).jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Vandaag heb ik er profijt van dat de hele schuur geïsoleerd is, het werd niet warmer dan 28 graden.
Buiten was het 38 graden
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Vandaag heb ik er profijt van dat de hele schuur geïsoleerd is, het werd niet warmer dan 28 graden.
Buiten was het 38 graden

Daar sta ik eigenlijk nooit bij stil, maar dat is natuurlijk ook een voordeel van isoleren. Niet alleen in de winter, maar ook zomers.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Menkveld ik weet niet hoe groot je nieuwe werkplaats wordt, maar je zou ook nog kunnen kijken naar een zwenkkraan. Dan heb je minder materiaal nodig. En hoeveel gewicht wil je kunnen hijsen?
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik denk dat ik in totaal kwijt was voor het ijzer uit de sloop. ƒ 50,- (Gulden!)De kraan (max. 250 kg) heb ik gekregen op Vaderdag koste toen in de aanbieding €50,- Gamma of zo.

En dan nog wat verf en een paar laselektroden.
Plus een fantastische puzzel / uitdaging hoe ik die scharnierpunten moest maken
want ik wou elke hoek van het hok kunnen bereiken en hij moest ook diagonaal kunnen.
Een zwenkkolom wat @ahevy66 noemt zag ik niet zitten want dan zou ik 3 meter of meer? moeten overspannen
en zo stevig zijn onze enkele steensmuren nou ook weer niet was mijn gedachte.
Het was een bijzonder mooi project om toen te maken en heb er al heel veel plezier en gemak van gehad
en zou er nooit meer zonder willen maar misschien wel wat zwaardere uitvoering, maar begin er nu niet meer aan.


19e2a945-6843-43f1-8934-88ab4a6d40c5
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.915
2.535
Hed, waarom moest je kraan ook diagonaal kunnen? Ik meende ergens gelezen te hebben dat Menkveld een nieuw huis met een garage gekocht had. Dan zou voor hem een zwenkkraan een optie kunnen zijn. Als je in utrecht een huis kan kopen met een loods als Hed, moet je ook nog wel wat geld hebben voor een bovenloopkraan.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Ik kwam die bovenloopkranen wel eens tegen in fabriekshallen en leek me wel handig ding.
Het hoefde niet perse diagonaal maar ik vond ik een leuke uitdaging om er iets aan toe te voegen.
Gebruik hem om machines en b.v. zitmaaiers op de werkbank te zetten zodat je dat mooi op hoogte hebt
en spaart de rug.
Maar ook als je iets zwaars op een aanhanger moet laden blijkt het een heel handig hulpmiddel te zijn.
O ja, ik heb geen loods maar een normaal ''hok'' van 5.50x3.50 dus dat valt nog mee.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb inderdaad een nieuw huis gekocht (dinsdag de sleutel, excitement all over the place!!!)
Afijn, de garage die voor het grootste deel mijn werkplaats zal worden is ongeveer 7.8x4.5m met toegang aan beide korte zijden.
Een zwenkkraan zal dan dus niet heel handig zijn, maar een zelfbouw oplossing moet mij wel lukken :)
Zal maar eens aan het rekenen gaan slaan hoe ik qua materiaal het goedkoopste uit ben, daarnaast is het geen prioriteit...

Geplande capaciteit moet ongeveer 2t (2000kg) worden zodat een eventuele oude metaaldraaibank en metaal freesbank ook de werkplaats in kunnen zonder dat mij dat al te veel moeite kost. Aangezien het dan wat voller is, wil ik in staat kunnen zijn dingen makkelijk te kunnen verplaatsen. Toekomstperspectief moet er nog wat vaker wat zwaars in kunnen hangen, maar dan kijken we nog even te ver vooruit... :)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als je in utrecht een huis kan kopen met een loods als Hed, moet je ook nog wel wat geld hebben voor een bovenloopkraan.
Haha, we hebben inderdaad wel mazzel gehad met de verkoop van ons huis, de aankoop was ook niet slecht... Ongeacht, het blijft allemaal een hoop geld! Er is budget, voor stofafzuiging, fijnstoffilters en nog wat andere aanpassingen (en speelgoed), maar zo ruim heb ik het ook niet begroot... En ik geloof niet dat mijn ega mij heel veel speelruimte geeft buiten het budget (het huis met werkplaats was al haar idee, dus ik mag in mijn handjes knijpen!)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.