vraag over diverse machines

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
wat is een goed en betaalbaar merk van elektrische gereedschap( kolomboor en bovenfrees )
Ik zal deze machines hobby matig gebruiken maar ze moeten wel precies zijn in hun gebruik.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Is er trouwens in de omgeving van Almelo een bedrijf waar je deze machines kan bekijken alvorens ze te kopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Knoef in Hengelo is een goed adres. Hebben Festool, Milwaukee, Panasonic, Makita en zo meer. Contimac kolomboren ook.

Het is trouwens niet zo dat er één bepaald merk is dat én goede en betaalbare kolomboren én bovenfrezen maakt. Nou ja, Bosch misschien (dwz die hebben die allebei in het assortiment). Je keuze zal zich baseren op budget, draad- of draadloos (dus in één batterijsysteem stappen, bijv.), intensiteit van gebruik (pro t.o. semipro t.o. incidenteel), enz. Er zijn hier al veel draadjes voorbijgekomen met suggesties en ervaringen...
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
De machines zullen niet intensief gebruikt worden maar ik vind het wel belangrijk dat ze betrouwbaar en nauwkeurig in te stellen zijn.
Wat betreft budget zat ik te denken tussen de 200 en 300 euro per machine.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je krijgt naar wat je er voor betaald (99% van de gevallen). Wil je een 'goedkope' machine, dan zal die zn beperkingen hebben. Wil je nauwkeurigheid/kwaliteit, dan zal dat zn prijs hebben. Wellicht is een goede 2e hands a-merk een optie voor je.
gebruik de search functie van deze site eens, daar is een schat aan informatie te vinden.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies..... met een budget voor een normale consumenten machine kan je geen fantastische kwaliteit of nauwkeurigheid verwachten. Je zult dan veel huiswerk moeten doen om de pareltjes onder de "bouwmarkt" modellen te vinden en hopelijk een goede deal te vinden.
Tweedehands kan je geluk hebben met een machine van een consument die weinig gebruikt is, maar de duurdere machines komen vaak van de professional die ze verkoopt omdat de nauwkeurigheid te wensen aan het overlaten is. En garantie is er vaak ook niet bij.... ook daar moet je dus goed weten wat je koopt.

Voor het incidenteel gebruik van een kolomboor is het te overwegen om een boorstandaard te kopen en met een relatief goedkope gewone boormachine aan de gang te gaan. Zelf ben ik tevreden over de boorstandaard van Wabeco.
 
Laatst bewerkt:

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
Ik zag dat bij toolnaiton de bosch blauw gof1600 te koop is voor 325 euro en de festool 1010 voor 349 euro. Voor welke zouden jullie gaan?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ex. btw neem ik aan. De GOF 1600 is een totaal andere machine dan de festool 1010. Ik heb de GOF1600, en ik vind hem erg zwaar. De 1010 is meer voor het all round werk, de GOF 1600 is een topmachine, maar je gaat er niet ook even een kantje mee doen.
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
Ja is inderdaad ex btw. maar ik zag hem wel staan voor 384 euro incl btw bij van Rossum in Zwolle.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik zou er eens naar kijken, beide machines vastpakken. Dan merk je het wel. En dan kan je op basis daarvan je beslissing maken.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Ja is inderdaad ex btw. maar ik zag hem wel staan voor 384 euro incl btw bij van Rossum in Zwolle.

Mijn advies: Ga voor de Festool, daarna uitbreiden met bijv. de liniaal met gaten, de mft, LR32, enz.
Een frees-unit in de basis-plus of cms-tafel ga je ook blij van worden.
Het is een systeem waar ik al lang erg gelukkig mee ben. Een invalzaag zal dan ook wel snel op je verlanglijstje komen.
En . . . aan het einde van je geld heeft Festool nog veel meer leuke machines.

Groet, Luc
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
200 a 300 voor een goede, betrouwbare/nauwkeurige kolomboor ?
ik denk dat jouw wensen niet heel realistisch zijn met je budget, zeker niet als je nieuw wil kopen

De freesmodules van Festool zijn érg duur
Kijk ook eens naar triton, een machine waar menigeen hier op het forum heel blijk van geworden is
Gereedschappro heeft daar ook een montage plaat voor die een stuk vriendelijker geprijst is dan de festool module
Overigens kun je de module eigenlijk alleen gebruiken in de bijpassende tafel
Ik heb er 3, alle drie in de werkbank ingebouwd, maar het past toch nooit echt lekker....
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
toch maar eens rondkijken en in de hand houden. Anders nog maar even doorsparen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Metabo is een merk die goede electrische gereedschappen maakt. Hun kolomboormachines zijn van topkwaliteit. Ze worden bij Flott gemaakt. Tweede hands op marktplaats proberen te scoren. Verder zou ik niet gaan voor een merk. Veelal heeft een merk maar een paar hele sterke machines. Slechte zul je bij de bekende prof merken niet gauw vinden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Vraag jezelf ook af wat je ermee wil doen. Een Festool OF1010 is een perfecte basismachine, uitbreidbaar met veel accesoires. Voor zwaarder werk moet je meer gangen frezen, en hele grote frezen gaat simpelweg niet. De Bosch GOF1600 is al een behoorlijk zware machine, weegt ook letterlijk veel meer, en is dus voor kantjes frezen al veel minder geschikt.

De meest universele alleskunner is mijns inziens de Festool OF1400, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. Ik ben een tevreden gebruiker van de OF1010.

Een goede kolomboormachine tja, de ultieme machine is een Gilardon: http://www.gillardon.net/de/index.html

Wil je profi betaalbaar, dan is Maxion (vroeger Ixion) een goede machine: http://maxion.de/de/
Vdh in Utrecht verkoopt deze machines: https://www.vdhbv.nl/metaalbewerkingsmachines/kolomboormachines/?ucc=SaZ2FRqpBUApoO9pjb7j+/s+0MQ=

Maar helaas vallen deze ver buiten je budget. Wel kun je goed slagen met een tweedehands Ixion of Flott machine. Deze worden ook nog wel eens in 230 volt uitvoering aangeboden. Zelf heb ik een Ixion BT13 staan, gekocht voor €300,-. Je kunt zien op de site van Vdh dat die het 10 voudige nieuw kost. Goed, je kunt tegen problemen aanlopen. Ik heb de lagers allemaal vervangen, maar meer omdat die toch uit elkaar lag voor het schoonmaken. En recent heeft de condensator het begeven, maar ik gebruik hem al bijna 10 jaar, dus dat vind ik niet representatief, want spullen slijten als je ze gebruikt.

De genoemde Contimac is een goede kandidaat, maar dat is in principe een Chinees handelsmerk, net als Ferm, Huvema en ja, ook HBM. De Optidrill bij Vdh is exact identiek aan de Contimac.
Nadeel van de goedkope machines naast de onnauwkeurigheid is ook vaak de hoge toerentallen. Voor hout geen probleem, maar 600 omw/min is voor boren met verzinkboren of gatzagen in staal veels te snel. De heavy duty lijn van Contimac lopen een stuk langzamer, maar zijn ook gelijk fors duurder.

Denk dus ook hier goed na wat je ermee wil doen, want met een kolomboor boor je in de regel niet alleen hout.
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
een professionele machine valt buiten mijn budget. Ik zal concessies moeten doen en gaan voor een semi prof machine. Ik ben er ook niet dagelijks mee aan het werk.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Je kan ook marktplaats afstruinen, staan genoeg Festool OF1010 bovenfrezen op :) Heel soms een OF1400 (is gelijk duurder). Ik heb de mijne ook tweedehands gekocht net als bijna al mijn gereedschap. Nadeel is dat je geen garantie hebt. Ik denk dat de genoemde bosch ook wel optie is. Die wordt hier dan weer aangeboden in het draadje. Kan je gelijk kennismaken met een medeforumlid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.