vraag over diverse machines

tuoh

Oud hout
Een zware is je ware:p Ik doe 90% van het bovenfreeswerk met de blauwe Bosch GOF 2000, een beer van een machine en door zijn gewicht ook een uiterst stabiele freesmachine die zeer makkelijk te sturen is uit de vrije hand.
Die lichte dingen schieten alle kanten op tijdens het frezen, en veel vermogen hebben ze ook niet.

In tegenstelling tot veel anderen vind ik de Festool freesmachines kl... om mee te werken, weinig vermogen en een slechte ergonomie.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb een Bosch kantenfrees(je), een middenklasser Ferm (ouder type, fijne machine) en een Makita RP1800. Als het formaat werkstuk het toelaat pak ik ook het liefste die laatste want die is, net zoals Tuoh ook al aangeeft over zn Bosch, lekker stabiel (en beresterk).
 

bsc

Nieuw lid
22 nov 2017
20
0
Iedereen bedankt voor de reacties. Na veel wikken en wegen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik beter kan doorsparen om dan iets goeds te kopen.

Nu zat ik rond te kijken wat dan de mogelijkheden zijn en zit te twijfelen tussen 3 machines. namelijk de

Bosch Blauw gof 1250 voor € 349 incl btw
Bosch Blauw gof 1600 voor € 393 incl btw
Festool OF1010 EBQ voor €422 incl btw

Wat denken van deze machines en voor welke zouden jullie gaan.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Je moet zeker ook rekening houden met de restwaarde van een machine. Als een gebruikte OF1010 op MP 300 euro doet, kost-ie je dus eigenlijk 122 euro. (Voorbeeld, het uitzoeken moet je zelf doen : ))
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je geen probleem hebt met wat minderwaardige koffers, afzuiging en vaste kabels, dan zou ik de GOF 1250 aanraden, die lijkt op wat de volgende versie van de OF1010 zou moeten zijn.
Eenhands-frezen zijn zoveel praktischer voor het merendeel van het werk in mijn ervaring, dit is eindelijk een ergonomische Bosch. Degene met twee hendels zijn beter voor de zwaarste modellen die je sowieso met je twee handen moet gebruiken. Maar als het een beetje moet vooruit gaan dan is een eenhands-model handiger, dan hoef je je werkstukken niet telkens vast te klemmen op een tafel.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb een Festool OF1010. Prima voor licht werk, maar ik mis vaak vermogen. Ik overweeg om er zware machine bij te kopen. Dat zal geen Festool zijn, maar waarschijnlijk een Triton.

Restwaarde is leuk, maar doe mij maar een machine waar je altijd plezier aan hebt en die jarenlang mee kan.

Groet,
Arjaan
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Over de door Benchworks genoemde minderwaardige koffers van Bosch / Sortimo kan ik zeggen. dat ik ze steviger vind als deze van Tanos / Festool.
Ik heb ze beide in gebruik. diversen van Festool en ook van Sortimo.
Ze hebben allebei voor en nadelen, maar zijn beide de top op de markt wat betreft opberg systemen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Over de door Benchworks genoemde minderwaardige koffers van Bosch / Sortimo kan ik zeggen. dat ik ze steviger vind als deze van Tanos / Festool.

Het was meer in de zin van dat het een copie is van de klassiek systainer (waarvoor ze telkens een boete moeten betalen aan Tanos), iets dat begin jaren '90 innovatief was, maar in vergelijking met de T-loc nu een achterhaald concept is. Degene die ik 5-6 jaren geleden in de handen heb gehad waren plooibaar en week, die voelden nogal cheap aan. Mogelijk hebben ze dat sindsdien verbeterd? Onlangs is het model iig veranderd.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je moet zeker ook rekening houden met de restwaarde van een machine. Als een gebruikte OF1010 op MP 300 euro doet, kost-ie je dus eigenlijk 122 euro. (Voorbeeld, het uitzoeken moet je zelf doen : ))

Het spijt me wel, maar dat is echt een onzinnig argument. Alleen van toepassing als je om de paar jaar de machines vervangt, maar 99% van de gebruikers hier vervangt pas als iets op/kapot is of echt niet meer van deze tijd. Inruilwaarde is dan niet relevant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.